Dragon Age: Inquisition – Trespasser | Gamer.nl

Dat BioWare weet hoe het nog een laatste feestje moet geven voor de meest fanatieke spelers bewezen ze al eerder met de Citadel-dlc voor Mass Effect 3. Letterlijk zelfs, want daarin gaven de crewmembers echt een feestje. Het was een uitstekende manier om nog een keer met al je geliefde teamgenoten, met wie je zoveel uren had doorgebracht, te kletsen. Ook in Trespasser, het laatste stukje content dat het verhaal van Inquisition afsluit, vormen de kostbare momenten met je digitale vrienden het hoogtepunt.

Trespa er speelt zich twee jaar na het einde van de game af. Begin je aan deze dlc, dan waarschuwt het spel je dat je niet meer terug kunt om je andere quests te voltooien. Je hebt immers geen tijdmachine en die boer zal niet zo blij zijn als je pas na twee jaar zijn verloren druffalo terugbrengt. Het is echt een afsluiter dus, iets dat je pas speelt als je met de rest van het spel klaar bent. Al je vrienden zijn in die twee jaar tijd hun eigen weg gegaan. Dorian ging terug naar Tevinter, Varric heeft per ongeluk een hoge positie gekregen in Kirkwall en afhankelijk van jouw keuzes in Inquisition is een van je vrienden de nieuwe Divine geworden. De hele groep komt echter weer bij elkaar voor politieke onderhandelingen in de Winter Palace over de toekomst van jouw Inquisition. BioWare heeft echt zijn best gedaan om je met iedereen nog een memorabel momentje te geven en dat lukt bij vrijwel iedereen.

Natuurlijk is het niet alleen maar een groot feest, want al gauw worden de onderhandelingen verstoord door de vondst van een dode Qunari in het paleis. Hoe kwam deze strijder daar, en op wie had hij het voorzien? Zo word je ook op het strijdveld herenigd met je vrienden om de Qunari te stoppen. Trespa er kent geen nieuwe omgevingen om te ontdekken, zoals de twee vorige – middelmatige – uitbreidingen dat wel hadden. Dit is meer een lineair avontuur waarin je van gangetje naar gangetje en kamertje naar kamertje gaat. De omgevingen zijn gelukkig wel gevarieerd, met dank aan de eluvian portals waar je constant doorheen reist.

Waar zijn mijn wapens?

De gevechten zijn weer wat moeilijker gemaakt, dus je hebt echt een goed getraind personage nodig om de strijd te kunnen winnen. Door de afwi eling tu en nauwe gangen en wat meer open pleinen moet je bovendien constant van tactiek wi elen. Wij hadden de tactische camera in ieder geval meermaals nodig om ervoor te zorgen dat we aan de winnende hand bleven. Ook zijn er weer een aantal eindbazen  waarbij je al je trucjes nodig hebt om te overleven.

Media has no description

Wel is het jammer dat er eigenlijk geen mooie nieuwe wapens of andere uitrusting te vinden is. Er is wel één intere ante set verstopt voor wie goed zoekt, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Op zich is dat wel logisch, omdat dit echt de afsluiting is. Je hebt geen nieuwe wapens meer nodig, omdat je hierna niet meer verder speelt. Toch was het bevredigend geweest om vlak voor de laatste gevechten nog wat nieuwe loot te ontdekken.

Spoilers voor Inquisition!

De grootste aantrekkingskracht van Trespa er is echter het verhaal en omdat het vrijwel onmogelijk is om dat te benoemen zonder Inquisition te spoilen, bij deze een spoiler-waarschuwing voor Inquisition. Na de credits van die game blijkt namelijk dat Solas niet gewoon je helpende vriend is, maar een oude god van de elven, genaamd Fen'Harel. Fans zoeken sinds die plottwist naar antwoorden, die ze eindelijk krijgen in deze dlc. Solas komt aan het eind van Trespa er tevoorschijn om zijn plannen uit de doeken te doen. We zullen daarvan niks spoilen, maar laten we zeggen dat je je kennis van de wereld van Dragon Age behoorlijk moet bijstellen.

Dan is er nog de vraag of het wel helemaal eerlijk is om dit verhaal in een dlc te verkopen. De kritiek is dan dat spelers 15 euro moeten betalen om het 'echte' einde van Inquisition te zien. Daar valt zeker wat voor te zeggen. Maar de stinger aan het einde van de game richtte zich vooral op de  mensen die de dlc waarschijnlijk toch al gingen kopen. Bovendien wijs je dan elke cliffhanger af: is het gemeen van Marvel om zijn volgende project te teasen aan het einde van elke film? BioWare probeert gamers enthousiast te houden voor het volgende stukje content en dat kun je ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Zolang de kwaliteit zo hoog is als in Trespa er hebben we ook niks om over te klagen.

Media has no description

Deze dlc slaagt er zelf overigens ook weer in om ons enthousiast te krijgen. Je krijgt hier en daar wat informatie over waar de volgende Dragon Age zich afspeelt en wie daarin de grote vijand is. En dat terwijl de volgende game waarschijnlijk nog jaren van ons verwijderd is. Gelukkig weet Trespa er het verhaal van jou en je team wel bevredigend af te sluiten. Je maakt keuzes die de toekomst van jouw Inquisition en van heel Thedas bepalen. Daarmee kan het boek voorlopig dicht, al zijn we wel nieuwsgierig naar het vervolg. Vaarwel digitale vrienden, en hopelijk tot ziens!

De Trespa er-dlc voor Dragon Age: Inquisition is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.