Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is bekende koek

Januari is de maand van verandering en het goede voornemen om aan jezelf te werken. Een computerspel spelen lijkt daar op het eerste gezicht niet goed bij te passen, maar er is een reeks van Nintendo die al bijna vijftien jaar wat zelfverbetering bij zijn spelers probeert te bewerkstelligen.

Dr. Kawashima’s Brain Training is al lang en breed wetenschappelijk onderuitgehaald als het aankomt op het verbeteren van je denkvermogen en geheugen. De oefeningen uit deze games zorgen er vooral voor dat je handiger wordt in de oefeningen zelf. Verbeteringen in het geheugen buiten de minigames van de Japanse hoogleraar zijn nooit aangetoond. Maar dat mag de pret niet drukken: de trainingssessies uit deze serie zijn voor het merendeel gewoon leuk.

Dat heeft alles te maken met het feit dat dat je door regelmatig te trainen ook echt vooruitgang boekt. Simpele rekensommen oplossen gaat steeds sneller, hardop voorlezen gaat iedere dag met net wat minder fouten en zelfs in op hoog tempo steen-papier-schaar spelen kun je uiteindelijk goed worden. Het plezier zit hem ook bij Brain Training voor de Switch in de repetitie en de merkbare verbetering die bij dagelijks gebruik optreedt.

brain training

Gemaakt voor de Switch

Het spel moedigt beter worden op allerlei manieren aan. Je zogenaamde hersenleeftijd wordt net zoals in de vorige delen berekend aan de hand van je prestaties in een aantal oefeningen. Het is deze keer niet meer nodig om deze leeftijd dagelijks te meten. De nadruk ligt veel meer op het oefenen met specifieke spelletjes. In rap tempo 25 rekensommen maken bijvoorbeeld, of een klassiek deuntje meespelen op een virtuele piano.

Geen van deze trainingen zouden goed kunnen werken zonder de unieke mogelijkheden van de Switch. Het grootste gedeelte van deze Brain Training is alleen te spelen door de Switch uit de dock te halen en een kwartslag te draaien. Een stylus is bovendien ook een aanrader – en toevallig ook meegeleverd met de fysieke versie – want er moet ook geschreven worden op het touchscherm.

Wie wordt er in 2020 nog warm van sudoku?

-

Korte sessies

Best indrukwekkend zijn de oefeningen die gebruikmaken van de infraroodcamera die is ingebouwd in de rechter Joy-Con. Door deze controller los te koppelen van de Switch kan er onder andere een training gespeeld worden waarin er zo snel mogelijk allerlei handgebaren voor de camera gemaakt moeten worden. Deze vaak vergeten functionaliteit van de Switch werkt verrassend goed en is ook een fijne afwisseling tussen de rest van de trainingen.

Brain Training is uiteindelijk geen game in de traditionele zin van het woord. Niet alle oefeningen zijn even leuk zijn en enig doorzettingsvermogen is nodig om iedere dag het programma weer op te starten. Niet dat het veel tijd kost – binnen tien minuten en drie trainingen adviseert de beste dokter alweer om het voor gezien te houden – maar de eentonigheid slaat vrij snel toe. Het helpt daarbij niet dat het vrijspelen van nieuwe trainingen erg langzaam gaat. Meer dan twee weken lang dagelijks trainen is nodig om alles vrij te spelen.

Brain Training

Gemiste kans

Dat trage tempo, gecombineerd met veel oude bekende trainingen en een aantal ongeïnspireerde keuzes in het aanbod (wie wordt er in 2020 nog warm van sudoku?), maakt deze Brain Training een bijzonder droge ervaring. De korte lezingen van de virtuele Dr. Kawashima voor en na de training zijn nog een aardige toevoeging die de trainingen een beetje aangetoonde wetenschappelijke waarde proberen te geven. Voor zover wij weten is dit een zeldzame game met bronvermelding in de monologen (Barnhard & Gamer.nl, 2020).

De wel heel erg beperkte multiplayer - die overigens wel op de tv gespeeld kan worden – maakt het totaalpakket helaas niet veel beter. Van de in totaal zes minigames zijn er drie ook al in je eentje te spelen. De andere drie komen neer op het maken van handgebaren en het tellen van zoveel mogelijk dingen. In het ene spel zijn het vogels, in de andere blokken. Een gemiste kans, helemaal omdat de Switch zo’n fijne console voor samen op de bank spelen is.

Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké

Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch is vooral een bekend trainingsprogramma. Veel oefeningen zijn herhalingen uit eerdere games uit de reeks en een deel daarvan is toch al niet zo spannend. De hoogtepunten zijn de compleet nieuwe trainingen die op originele wijze van de ingebouwde infraroodcamera in de Joy-Con gebruikmaken. Wie consequent blijft oefenen ziet ongetwijfeld verbetering, maar nog steeds word je er niet echt slim van.

Leuk gebruik IR-camera

verbetering zien blijft leuk

Weinig nieuws