Uitgever Ubisoft bracht ons vorig jaar Jacques Villeneuve's Racing Vision en F1 Racing Simulation 3, twee goedkoop ontwikkelde racegames die, hoewel kwalitatief niet de absolute top, zeker voor enig vertier wisten te zorgen. Om in het nieuwe jaar deze trend voort te zetten komt men met Downtown Run op de proppen. Racen door de grote steden van de wereld met auto's van bekende fabrikanten zoals Audi, Ford en Peugeot. Het zou allemaal op een prima game uit hebben kunnen draaien, maar op de een of andere manier heeft men er een zooitje van gemaakt.

Downtown Run is een racegame die zich afspeelt in bekende steden als Parijs, Montreal, Moskou en New York. De parcours door deze steden zijn echter allemaal afgezet met vangrails. Binnen deze vangrails bevindt zich enkel asfalt. Er zijn geen shortcuts of alternatieve routes en buiten de vangrails is er niets om tegenop te botsen. Over deze afgebakende lappen asfalt rijd je met bekende auto's. Van een Peugeot 306 tot een Audi TT, het zit er allemaal in.

Links: vroem!; Rechts: VROEM!

Op de weg liggen voor de variatie ook nog een aantal powerups, bekend uit kart-games. De powerups zijn werkelijk verschrikkelijk origineel. Zo is het zelfs mogelijk een olievlek op de weg te droppen! Uit de uitlaat van je Peugeootje wel te verstaan. Of wat dacht je van de originele powerboost waarmee je voor een bepaalde tijd sneller vooruit kan. Het origineels is nog wel de bom die je achter je auto kan droppen en die je tegenstanders een flinke oplawaai geeft.

Het racen is de eenvoud zelve. Gas geven en sturen is het motto van de makers. De physics engine van de auto's is in de verste verte niet te vergelijken met hun werkelijke tegenhangers. De auto's sturen allemaal nagenoeg hetzelfde en je begint je af te vragen waar die dure licentie van al die auto's nou voor nodig was.