Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch) | Gamer.nl

Veel remasters en heruitgaven worden in het leven geroepen omdat een game grafisch is verouderd, of omdat de uitgever op die manier een nieuwe generatie gamers wil bereiken. De overzetting van Donkey Kong Country: Tropical Freeze naar de Switch is voornamelijk bedoeld voor iedereen die geen Wii U heeft – en dat zijn nogal wat mensen. Voor de terugkerende liaanslingeraar is er daardoor weinig nieuws onder de zon, maar wat er is, speelt weer net zo fantastisch als het origineel uit 2014.

Donkey Kong en kornuiten komen wederom van een koude kermis thuis wanneer een ijzige wind door de tropische jungle waait en het verjaardagsfeestje van DK in ijskoud water valt. De snode Snowmads hebben de wateren rondom Donkey Kong Island geïnfiltreerd en de zonovergoten tropen veranderd in een skipiste. Er zit maar één ding op: een beetje platformen hier, een beetje in mijnkarretjes rondkarren daar, en aan het einde van iedere wereld een baas verslaan.

Het is natuurlijk hetzelfde riedeltje als wat we een paar jaar terug op de Wii U speelden, maar gezien de tegenvallende verkoopcijfers op die kwakkelende console is het niet ’zo verwonderlijk dat Nintendo de game opnieuw uitgeeft voor hun nieuwste hardware. Tropical Freeze was en is namelijk nog steeds een van de beste tweedimensionale platformers die we ooit gespeeld hebben en verdient een tweede kans bij een breder publiek.

Donkey Kong Tropical Freeze

Let’s get Funky

Toegankelijkheid is dan ook het sleutelwoord bij deze nieuwe versie van Tropical Freeze. Het origineel is een ronduit pittige game waarbij een verkeerd getimede sprong fataal kan aflopen en je een zucht van opluchting slaakt bij iedere gepa eerde checkpoint; een feest voor platformhelden die houden van een uitdaging, maar een bron van frustratie voor minder geduldige of behendige spelers. In de Switch-versie kun je daarom nu ook als de surfende aap Funky Kong spelen in een speciale, makkelijkere modus genaamd Funky Mode.

Om te beginnen heeft Funky Kong vijf hartjes in plaats van twee of vier, waardoor hij al een stuk robuuster is dan de andere leden van de apenfamilie. Ook kan hij twee keer springen én zweeft hij daarna sierlijk door de lucht op zijn surfboard, dat hem tevens beschermt tegen stekels en puntige vijanden. Dankzij zijn snorkel is onderwater ademen bovendien geen probleem. Mocht dit nog niet genoeg zijn om je door een level heen te loodsen, dan kun je met Funky Kong ook extra voorwerpen gebruiken, desnoods tijdens het level zelf. Klinkt dat een beetje overpowered? Dat is het ook.

Donkey Kong Tropical Freeze

Toch wil dat niet zeggen dat Tropical Freeze ineens een eitje is om te doorlopen. Ondanks Funky’s grote verzameling hartjes en zwevende surfboard zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen als je in een ravijn valt, en geloof ons, dat gebeurt nog steeds om de haverklap. De on-rail segmenten in mijnkarretjes of tonnetjes vereisen daarnaast nog altijd absolute concentratie en precisie. De game is ongetwijfeld makkelijker als je met Funky Kong speelt, maar nooit té makkelijk. Zoek je toch nog een grotere uitdaging, dan kun je op de wereldkaart switchen naar Donkey Kong. De gorilla met stropdas is weliswaar niet uitgerust met dezelfde gemakken als Funky, maar heeft in Funky Mode wel één hartje meer dan normaal.

Samen apenkooien

Voor de waaghalzen die hunkeren naar de onvergeeflijke moeilijkheidsgraad van het origineel is er ook nog de Cla ic Mode. In deze modus kun je niet met Funky Kong spelen en krijg je een ervaring die identiek is aan de Wii U-versie. Opgelet: je kunt de keuze tu en Funky Mode en Cla ic Mode maar één keer maken bij het aanmaken van een save file, maar gelukkig heb je wel drie saveslots tot je beschikking.

De toevoeging van Funky Kong is ook gelijk waar de lijst vernieuwingen in deze heruitgave ophoudt, maar de Switch-editie van Tropical Freeze mag zich om meer redenen de definitieve versie noemen. De laadtijden zijn aanzienlijk ingekort en de game schittert in 1080p op televisie en in een nog steeds indrukwekkende resolutie van 648p in de handheldmodus. Bovendien komt de co-op-modus nog beter tot zijn recht op een draagbaar apparaat waar standaard twee controllers aan hangen. Samen met een vriend of vriendin apenkooien was daardoor nog nooit zo gemakkelijk en dankzij de toegankelijkere Funky-speelstand hoeft je partner geen game-atleet te zijn om samen een level te kunnen klaren. In de co-op-stand van Funky Mode bestuurt de een namelijk Funky Kong en de ander Diddy, Cranky of Dixie Kong.

Donkey Kong Tropical Freeze

Platformperfectie

Laten we naast de kleine aanpa ingen en optimalisaties vooral niet vergeten hoe goed de basis van Tropical Freeze in elkaar steekt. Alle werelden barsten van de details en de levels waar je doorheen rolt, rent, rijdt, vliegt en zwemt vertellen – als je goed oplet – niet alleen een verhaal, maar zijn ook briljant ontworpen. Elk monster, richeltje en instortend platform is op zo’n manier geplaatst dat je met de juiste timing en het perfecte momentum als een sierlijke dans door het level vliegt zonder ooit tot stilstand te komen. Wie Tropical Freeze gemist heeft op de Wii U, staat iets prachtigs te wachten. Dat mag je ook letterlijk opvatten, want sommige levels zijn werkelijk adembenemend om te aanschouwen.

Het is enkel de vraag of je de game nog een keer moet aanschaffen als je Tropical Freeze in al zijn glorie al een keer hebt doorgespeeld. De Funky Kong-modus voegt voor veteranen weinig toe, hoewel er voor fanatieke speedrunners een figuurlijke nieuwe wereld opengaat dankzij de toevoeging van deze behendige aap. Voor alle andere gamers die zich al hebben gewaagd aan de Wii U-versie is er nou eenmaal weinig aanleiding om Tropical Freeze nogmaals te doorlopen, waarbij het relatief hoge prijskaartje al helemaal een zure banaan is om doorheen te bijten.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is vanaf 4 mei beschikbaar voor Nintendo Switch.