Donkey Kong Country: Tropical Freeze | Gamer.nl

Het is lastig om in deze recensie niet de huidige staat van dienst van de Wii U te benoemen. De verkoopcijfers van Nintendo's huidige console zijn immers belabberd, terwijl aan een van de belangrijkste eisen voor een succesvol platform wel netjes wordt voldaan: het softwareaanbod vanuit eigen huis is prima. Dat kunnen we nu nog eens onderstrepen, want in navolging van Pikmin 3, The Legend of Zelda: The Wind Waker HD en Super Mario 3D World is Donkey Kong Country: Tropical Freeze wederom een ijzersterk nieuw deel in een van Nintendo's meest charmante series.

Pinguïninvasie

Traditiegetrouw heeft het nieuwste Kong-avontuur amper een inleiding, simpelweg omdat die nauwelijks nodig is. Net als de apenfamilie een gezellig samenkomen viert, wordt hun eiland bruut aangevallen door pinguïns, walru en en ander gespuis uit de poolgebieden. Dat laten Donkey, Diddy, Dixie en Cranky natuurlijk niet zomaar op zich zitten! Zonder een uitgebreide tutorial hobbel je even later al door de eerste junglewereld, om vervolgens nog vijf spelwerelden aan te doen op weg naar de eindstrijd.

Tropical Freeze is eenzelfde sidescrolling platformer als voorganger Donkey Kong Country Returns op de Wii en 3DS, hetzij een stuk mooier en fri er. Gelikte personages en kleurrijke omgevingen met zeer dynamische achtergronden rollen in al hun HD-glorie over je scherm, zonder dat de actie ook maar een moment vertraagt. Voor de muzikale begeleiding is bovendien een meesterzet gedaan: David Wise, die faam vergaarde als componist van de eerste Donkey Kong Country-spellen, heeft een fenomenale soundtrack samengesteld vol swingende beats op het land, rustieke klanken onderwater en zelfs heftige metal tijdens eindbaasgevechten. .

Als enkele speler ren, klim en zwem je altijd als Donkey Kong door de zes spelwerelden. Onderweg kan Diddy, Dixie of Cranky zich bij je voegen, afhankelijk van welke Kong je uit de op je route verspreidde tonnen bevrijdt. Diddy’s jetpak, Dixie’s helikopterzwaai en Cranky’s pogo-wandelstok voegen elk op een andere manier toe aan je springvaardigheid, maar alleen wanneer ze zich vastklampen aan Donkey. Eventueel kan een tweede speler de tweede Kong besturen en vrijelijk meehobbelen – leuk, maar in de praktijk heb je zeker in de moeilijkere levels meer behoefte aan de mogelijkheid om te zweven of stuiteren dan een helpende hand bij het bestrijden van vijanden of het verzamelen van pick-ups. De rol van je meespelende maatje blijft daarom van tijd tot tijd wat beperkt. .

Kluif

Zelfs doorgewinterde platformveteranen zullen een aardige kluif hebben aan de uitdagingen die ontwikkelaar Retro Studios heeft bedacht. Weinig AAA-games van vandaag de dag bieden leveldesign dat je zo vaak op de juiste momenten doet vloeken, juichen en zuchten. Het gros van de levels is haast niet in één ruk te voltooien, en dan hebben we het alleen nog maar over de basisroute van A naar B. Toch is het ritme van hinderni en geen moment overdreven irritant en denk je bij elk verloren leven eerder ‘Had ik maar…’ dan ‘Wat oneerlijk!’ Bovendien wordt je geregeld geprikkeld om levels nogmaals af te speuren naar geheime ruimtes en pa ages wanneer de wereldkaart een nog onbereikbaar geheim level verklapt. Toch nog maar een keer goed rondkijken in het laatste scherm dus, in plaats van zomaar de reguliere finishstreep te pa eren. .

Om de uitdaging en vooral de replay value nog eens te vergroten, liggen alle levels bezaaid met pick-ups. Uiteraard zijn de bekende bananen en ballonnen voor extra levens aanwezig, maar ook de letters om KONG te vormen en delen van een speciale munt liggen verstopt in de spelwerelden. Daarnaast zijn er medailles te verzamelen, die je in de winkel van surfdude Funky Kong kunt uitgeven aan extra levens of andere hulpmiddelen, evenals diverse extra verzamelwaar. Er zijn dus mogelijkheden om je leven als avontuurlijke aap iets gemakkelijker te maken. Toch moet je het uiteindelijk vooral zelf doen – er bestaat geen wondermiddel om je met het juiste tempo voorbij een reeks uit het water opduikende haaien te loodsen. .

Raketton

De combinatie van de ouderwets hoge mate van uitdaging en onvergetelijke momenten maken Donkey Kong Country: Tropical Freeze tot een topper in zijn soort. Bovendien is er een fijne balans tu en compleet nieuwe ervaringen en verwijzingen naar oude Donkey Kong Country-games, het magistrale Jungle Beat (wie kent ‘m nog?) en voorganger Donkey Kong Country Returns. Met de juiste timing van de ene naar de andere raketton knallen, neushoornvriend Rambi berijden en de befaamde mijnkarretjesritten zijn nog even leuk als ooit tevoren – om nog maar te zwijgen over de wonderlijke mix tu en ontspanning en spanning in onderwaterlevels. Even speciaal zijn bezoekjes aan een bos vol muzikale uilen, een The Lion King-achtige savanne en een vroeg eindbaasgevecht dat je het idee geeft al met de eindstrijd bezig te zijn. .

Is er dan niets op de game af te dingen? Toch wel, als je ‘m beoordeelt op de toegevoegde waarde als Wii U-game. Afgezien van de toename in visuele kwaliteit ten opzichte van het vorige deel, doet de game bijna niets met de speciale eigenschappen van de Wii U Gamepad. Wel kun je het spel op het draagbare scherm spelen, maar daar houdt het ook op. Is dat erg? Niet echt, want Donkey Kong Country: Tropical Freeze is nog steeds een fantastische game. Eén die Nintendo’s meesterschap als softwareboer onderstreept, maar ook de zwakte van Nintendo’s kwakkelende hardware niet weet te verhullen.