Sinds de launch van de Gameboy Advance zo'n vijf jaar terug, hebben veel uitgevers dankbaar gebruik gemaakt van de beschikbare rekenkracht om er de ene na de andere NES of SNES port op uit te brengen. Niet iedereen is hier even blij mee, omdat het aantal nieuwe games hierdoor in het gedrang lijkt te komen. Toch heeft dit Rare er niet van weerhouden om de complete Donkey Kong Country trilogie, waarmee ze destijds definitief op de kaart gezet werden, over te zetten naar de populaire handheld. Inmiddels is het de beurt aan het derde en laatste deel.

In Donkey Kong Country 3 zijn zowel Donkey Kong als Diddy Kong spoorloos verdwenen. Dixie Kong trekt er daarom samen met nieuweling Kiddy Kong op uit om ze weer terug te vinden. Natuurlijk gebeurt dit weer in een compleet nieuwe spelwereld met een hele hoop levels en te ontdekken geheimen. Tijdens je avontuur wordt je bijgestaan door de rest van de Kong familie en een intelligent en vredelievend berenvolk. Een goed uitgangspunt voor een onderhoudende platformer. De SNES versie werd destijds dan ook lovend ontvangen.

Feitelijk zijn de Donkey Kong Country games erg doorsnee platformgames, met een grote spelwereld die opgedeeld is in sublocaties. Al deze sublocaties bevatten weer een verzameling levels die je één voor één doorloopt. De spelwereld van DKC3 bestaat uit een grote vallei met in het midden een meer, waar je overheen vaart met een bootje. Door op plekken aan wal te gaan, kom je op de sublocaties terecht. De levels zelf bevatten een hoop geheimen, zoals extra levens, geheime munten en bonuslevels. Vijanden versla je door bovenop ze te springen, één van de vele beschikbare tonnen tegen ze aan te werpen, of een speciale aanval toe te passen. Aan het eind van elke sublocatie huist een eindbaas die je vaak op inventieve wijze moet verslaan.

Redelijk standaard ingrediënten voor een platformgame dus. Een interessante toevoeging hierop, zijn de gameplay verschillen tussen de twee speelbare karakters. Dixie Kong beschikt in Donkey Kong Country 3 over dezelfde vaardigheden als in de vorige game. Haar paardestaart kan ze als zweep gebruiken tegen vijanden en als helikopterwiek om over langere afstanden te kunnen zweven. Zij is de lichtere van het dynamische duo, wat vaak van pas komt bij het vinden van geheime locaties in de levels. Tonnen tilt ze boven haar hoofd op, waardoor ze meer in een boog gooit en kwetsbaar blijft aan de voorkant. Kiddy Kong kent veel gelijkenissen met Donkey Kong. Hij is zwaar, tilt tonnen vóór zich op en kan rollen om vijanden omver te kegelen. Dixie Kong kan hem soms door kwetsbare vloeren werpen, vanwege z'n gewicht.