Disneyland Adventures Kinect | Gamer.nl

Disneyland Adventures Kinect | Gamer.nl

Ontwikkelaar Frontier Developments is bekend van schattige games als Kinectimals, LostWinds en Rollercoaster Tycoon 3. Nu heeft het zijn Kinect-expertise gebruikt in Disneyland Adventures Kinect, waarin je als een kindje in Disneyland rondloopt. Onderweg word je door allerlei Disney-figuren voor het karretje gespannen. Doornroosje wil een taart bakken dus moet jij haar bakspulletjes zoeken, terwijl Kapitein Haak af wil van de tikkende klokjes die Peter Pan heeft verstopt.

Het speelt zich niet af in Disneyland Parijs, maar in Anaheim, Californië. De parken vertonen veel overeenkomsten, zoals de attracties Peter Pan's Flight, de theekopjes van Alice in Wonderland en Pirates of the Caribbean. Al zul je in de game zien dat de attracties niet altijd zijn wat ze lijken, maar daarover straks meer. Mocht je trouwens bekend zijn met de Amerikaanse Disneyland, verwacht dan geen Star Wars, Indiana Jones of Roger Rabbit-referenties en -attracties. De rechten daarvan zijn in handen van Lucasfilm en Amblin Entertainment.

Fotocamera of toverstaf

Het maakt je poppetje waarschijnlijk weinig uit, want die loopt vooral te zoeken naar spulletjes voor zijn nieuwe vrienden. Lopen doe je door met je arm naar een richting te wijzen. Verder gaat het wandelen precies zoals in een gemiddeld pretpark: erg langzaam. En omdat het een groot park is, ben je soms lang onderweg. Er wandelen ook andere bezoekers, die gelukkig voor je opzij gaan. Ze hebben typische gesprekjes. Zo dramt een mevrouw haar zin door, terwijl een vader geruststellend zegt: 'Later we'll go to Frontierland'. Ook haalt een meisje bij haar vriendje iets uit zijn rugzak. Ze zien er door hun cartooneske uiterlijk niet zo realistisch uit, maar ze doen erg menselijke dingen en dat is grappig.

Je krijgt ook spullen zoals een fotocamera en een toverstaf om onderweg zelf dingen mee te verzamelen. Met de fotocamera kun je de veertig figuren van Disney die in het park staan op de gevoelige plaat zetten. Hiervoor moet je wel bij een winkeltje eerst het goede fotoboek aanschaffen. Geld daarvoor ligt door het hele park verspreidt, maar je verdient het ook door spelletjes te doen. Heb je in de winkel het fotoboek voor helden gekocht, dan kun je Aladdin opzoeken of een ander Disneyfiguur in het park. Als je liever de opdrachten blijft volgen, dan kun je daarmee doorgaan. Ga trouwens wel in dezelfde pose als de BD'er (Bekende Disney'er) staan, want je kind wil ook leuk op de foto.

Je hoeft voor een interactie met een figuur niet uren in de rij te staan. Je kunt simpelweg jezelf in zijn cirkel positioneren en even naar de camera zwaaien. Naast fotograferen, zetten de tekenfilmberoemdheden ook krabbels in je handtekeningenboekje. Of liever even knuffelen, high fiven of dansen? Je hoeft enkel bij Mickey te staan en je armen uit te strekken om een lekkere dikke knuffel in ontvangst te nemen. Het is ontzettend aandoenlijk en past helemaal bij Disneyland.

Theekopjes of olifantjes

Er zijn kleine attracties, zoals de eerdergenoemde theekopjes en de Dumbo-olifantjes die op en neer zweven. Als je erin gaat, dan ervaar je de attractie alsof je er echt inzit. Daarnaast zijn er attracties die niet zo zijn als in het echt, maar daarom niet minder leuk. In Peter Pan's Flight vlieg je in meerdere levels door de lucht met meneer Pan door met je armen wijd een vliegtuig te imiteren.

In het gedeelte Critter Country vind je de Winnie the Pooh-game, waarin je op Winnies verjaardag eerst met Winnie aan een ballon hangt op zoek naar honing en daarna met Teigetje naar bijenkorven springt. Tot slot gooien Roe en Knorretje cadeautjes jouw kant op en moet jij op de juiste plek het juiste lichaamsdeel houden om ze terug te gooien. Het is dus niet alleen maar vliegen in Disneyland Adventures Kinect, want elke attractie kent meerdere spelmethodes. Dat maakt ze een hele prettige afwi eling tu en al het verzamelen door.

Die spelmethodes ontdek je helaas pas laat in de game. Het voelt een beetje alsof je weer klein bent en in een pretpark naar binnengaat. De hele familie moet nog even naar het toilet en papa is iets vergeten in de auto, terwijl jij al wijzend en verlangend naar die ene fantastische attractie wilt rennen. Eerst laten de figuren in Disneyland Adventures je allemaal zoekopdrachten doen, voordat je eindelijk in een attractie mag. Zo geeft Goofy je vrij snel de opdracht om in de bobslee-attractie Matterhorn Donald Ducks pet te zoeken, maar daarna duurt het lang voor je weer een attractie van de binnenkant ziet.

Fantasyland of Frontierland

Nu kun je wel al eerder in die attracties, maar het kan zijn dat je ze nog een keer moet ‘doen’ bij het voltooien van enkele opdrachten. De mi ies worden je nogal opgedrongen, waardoor je aan het begin van de game erg lang in Fantasyland bezig bent, terwijl je hartstikke nieuwsgierig bent naar de rest. Je kunt wel vast naar Frontierland en daar opdrachten aannemen, maar het spel leid je door middel van een gouden spoor eerst langs alle opdrachten in Fantasyland.

Dat spoor impliceert dat je verplicht bent een bepaalde route te volgen, wat jammer is omdat je daardoor niet makkelijk andere opdrachten zal oppakken. De voice-over wijst je ook steeds op je opdracht. Toch is dat stiekem ergens wel handig, gezien je gigantisch veel moet verzamelen. De gouden streep leidt je langs alle plekken waar je je met je toverstafje helemaal kunt gekhamsteren. Prullenbakken, putdeksels, lantaarnpalen, parasollen: bijna alles voeg je gaandeweg door het park toe aan je collectie. En dan zijn er nog de welbekende Disney-speldjes die je kunt kopen in de winkel en kunt verdienen door opdrachten en attracties te doen.

Terwijl jij op het scherm lekker aan het verzamelen bent, moet je ook in je huiskamer opletten. Loopt er namelijk iemand voor het beeld langs, of loop je zelf even uit de Kinect-omgeving weg, dan zal je het bezuren. Je wordt meteen uitgelogd en speelt verder als gast. Heb je geluk, dan herkent hij je gezicht bij terugkomst, maar meestal is opnieuw inloggen een vereiste. Het vervelendste daaraan is dat je niet alleen moet inloggen, maar dat ook je gezicht opnieuw moet worden herkend. Soms faalt Kinect daarin en dan wordt er niks opgeslagen. Zeg maar dag tegen je Achievements. Ontzettend balen, zeker in een game waarin verzamelen de hoofdactiviteit is.

Dinglehoppers of harensnaaiers

Een andere enorme domper is taal. De menu's zijn in het Nederlands, maar alles wat ingesproken is, is Engels. Dat is lastig, want als Ariël je vraagt om vijf 'dinglehoppers', dan staat er in beeld dat je moet zoeken naar 'harensnaaiers' voor de cultuurbarbaren onder ons die geen jeugd hebben gehad; dat zijn vorken). Aangezien het een game is die zich vooral lijkt te richten op kinderen, is dat een probleem.

Maar ben je een Disney-fan die met de Engelse taal uit de voeten kunt, dan is Disneyland Adventures Kinect een ontzettend leuk uitje. Zo ziet de game er mede door de bekende personages met goedlijkende stemmen fantastisch uit. De spelletjes dagen je uit en er zijn steeds highscores waarmee nieuwe speldjes te behalen zijn. Disneyland Kinect heeft gigantisch veel fantastische aspecten, van de verschillende verhaaltjes in de attracties tot aan de humoristische opmerkingen van de Disneyfiguren onderweg, die vaak naar de tekenfilms refereren.

Beauty of Belle

Wat is het dan toch spijtig dat de game je Xbox-account steeds uitlogt en dat het lopen zo langzaam gaat. Het maakt de game log, waardoor je ‘m minder snel voor een uurtje zult opstarten. Nu ga je ook niet voor zo'n korte tijd naar een echt pretpark, maar Disneyland Adventures Kinect zou als kindergame juist ook voor korte speelse ies geschikt moeten zijn. Al kun je je afvragen of kinderen überhaupt warmdraaien voor een Engelstalige Belle die dingen zegt die ze niet kunnen verstaan. En mi chien wel erger; die niet klinkt zoals de Beauty in de Nederlandse Belle en het Beest.