Disney Infinity 3.0 | Gamer.nl

Disney Infinity 3.0 | Gamer.nl

Disney Infinity 3.0 is in feite wat Disney Infinity 2.0 ook al was: een actie-adventure waarin fysieke figuren tot leven komen in een virtuele wereld. Ditmaal zijn het alleen niet de superhelden van Marvel, maar de immer populaire Star Wars-personages die de het thema vormen van de game.

In de starterset, die ditmaal slechts twee figurines bevat in plaats van drie, zitten Anakin Skywalker en Ahsoka Tano. Daarnaast bevat de starterset de gamedisc zelf, de Infinity Base waarop de figurines worden gezet en een plastic ‘steen’ waarop de playset te vinden is. De playset is een verhaallijn in de game en er komen voor Disney Infinity 3.0 diverse playsets die los verkrijgbaar zijn, waaronder Inside Out en Star Wars: Rise Against the Empire. Via de starter et ga je aan de slag met het verhaal Twilight of the Republic.

De verhaallijn draait om een droidfabriek die Anakin en Ahsoka moeten uitschakelen. Om uit te vinden wie het brein achter de fabriek is, moeten de twee langs diverse planeten uit het Star Wars-universum reizen, waaaronder: Naboo en Tatooine. Op die planeten zijn er mi ies te spelen die direct van belang zijn voor het verhaal, maar er zijn ook diverse zijmi ies. Ze zijn allemaal grappig bedacht en houden sterk verband met wat we kennen van Star Wars. Zo moet je een groep losgebroken Bantha terugzetten in een omheining en moet je regelmatig je lightsaber trekken om diverse droids in stukken te slaan en planeetbewoners te redden.

Sterrenstof

De Twilight of the Republic-playset zit sowieso vol lightsabergevechten, want Anakin en Ahsoka zijn daarin gespecialiseerd. Door de hele gamewereld heen liggen Disney Infinity-bollen verspreid waarin sterrenstof zit. Door er tegenaan te lopen, pak je het op en kun je je personage levelen. Ook is er sterrenstof dat je gezondheidsmeter omhoog stuwt en kun je door specifieke stof skillpoints verdienen die je kwijt kunt in de skill tree. Wil je dat je ‘Force’ krachtiger wordt, dan kun je dat aanschaffen met die skillpoints. De skill tree is uitgebreider geworden en dat is erg fijn. Bovendien kun je hem maar beter gebruiken, want op de hogere moeilijkheidsgraden komt wat extra hulp bij het vechten goed van pas.

Een ander hulpstuk in de strijd is de toevoeging van combo’s, maar deze zijn het vermelden bijna niet waard. Reden hiervoor is dat de Y-knop de enige knop is die je gebruikt om aan te vallen, en je moet hem simpelweg een paar keer achter elkaar indrukken om een combo te genereren. Het is vooral cosmetisch; je ziet een mooie finisher in slow motion wanneer je zo’n combo gebruikt. Het is echter moeilijk om in te schatten of de game iets ziet als een combo, aangezien je in een gevecht sowieso al diverse malen achter elkaar Y indrukt.

Media has no description

Het eindbaasgevecht is binnen een aantal uren bereikt, maar de gameplay wordt uitgebreid in de Toy Box. Deze staat los van de playset. Dit is de modus waarin je je eigen levels kunt maken. Ook kun je levels online delen en door de community gemaakte levels spelen. Er zitten enkele grappige bij van Disney zelf, waaronder eentje die zich afspeelt in het ijskasteel uit Frozen. Een slimme keuze van de Mouse House, want sneeuwpop Olaf uit die film is verkrijgbaar als los figuur om te gebruiken in de Toy Box. De werking en mogelijkheden binnen de levelbouwer van de Toy Box zijn niet heel erg veranderd, maar wel is er nu een hub waarin nieuwe mogelijkheden zijn, waaronder het verbouwen van tomaten om je ‘sidekick’ sterker te maken. De sidekick kies je zelf en is een klein figuurtje dat je kunt uitrusten met wapens of een helm. Die helm is handig omdat je ze daarmee tegen vijanden aan kunt gooien, maar met hun wapen vechten ze zelf ook graag actief met je mee in eigen en andermans Toy Boxen.

De sidekick is leuk, maar wat Disney Infinity het allerleukst maakt is om de game samen coöperatief te spelen. Of het nu gaat om Toy Boxen of de playset, deze gamefranchise is één van de beste spellen om met je partner of je kind te spelen. Het is jammer dat de moeilijkheidsgraad niet per personage is in te stellen, maar de game zal ervaren spelers alsnog uitdagen door bijvoorbeeld de platformactie. Gaat een van de twee dood, dan kan de ander hem of haar laten respawnen. Of je kunt een ander personage op de Infinity Base zetten en met dat personage doorspelen. Doe je dat in deze playset, dan kan dat elk Star Wars-personage zijn, zolang je maar het speciale muntje hebt opgepakt dat ervoor zorgt dat dat specifieke personage speelbaar wordt.

Media has no description

Het geldt alleen voor de Star Wars-personages, maar aangezien de helft van de aangekondigde personages uit de stal van George Lucas komt, is daarin voldoende keuze. Het is prachtig om de personages uit de films en de animatieserie samen te zien komen in dezelfde ontwerpstijl als alle andere Disney Infinity-figuren. De Twilight of the Republic ademt één en al Star Wars voor de (jonge) fans. Niet alleen de verhalen, maar ook de muziek en de fantastische omgevingen die zo bekend zijn uit de films. Alleen kan de game wel wat meer technische ‘Force’ gebruiken, want er zijn lange laadschermen en veel haperingen te constateren in zowel de Playset als de Toy Box. Het is gelukkig niet zo erg dat de Disney-magie er vanaf gaat, waardoor Disney Infinity 3.0 een hele vermakelijke, vrolijke actie-avonturengame blijft voor welke gezin amenstelling dan ook.

Disney Infinity 3.0 is voor deze recensie getest op Xbox One. De game is verkrijgbaar voor Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4 en Wii U.