Eén jaar is verstreken sinds de gestoorde Dr. Kirk gevangen werd genomen door de roodharige Regina. Toen al zou het project 'Third Energy' moeten zijn afgesloten. Maar de honger naar geld en roem was sterker dan logica en men zette door. Het kon dan ook niet anders dan dat het wel weer fout moest lopen. Dat deed het ook, met verschrikkelijke gevolgen. Een stadje, Edward City genaamd, is nu een jungle. De inwoners worden nu als wilde dieren opgejaagd door de dinosaurussen. Een speciaal team van mariniers word naar het eiland gestuurd om de overlevenden op te halen. Eén keer raden wie deel uitmaakt van dat team.

De eerste keer dat ik een nieuw spel opstartte zag ik een mooi filmpje wat in het begin nog wel iets weg had van de tv-serie StarGate. Een hightech hovercraft ging namelijk een timewarp door en stoomde direct op een eiland af. Het eiland zou ergens in de stille Zuidzee liggen, vanwege de woestenij en tropische planten. Eenmaal op het eiland zien we het groepje mariniers, ongeveer twintig in totaal, een legerkamp opzetten. Nogal bruut en luid kapt men bomen en vertrapt met alles wat in de weg staat. Lomp gedrag wordt altijd afgestraft, en zo is het deze keer niet anders. We zijn getuige van een grote groep velociraptors die de mariniers omsingelen. Het gevecht begint en de mariniers zijn aan de verliezende hand. Op een gegeven moment zijn nog maar twee mensen over, Regina en een gespierde, blonde bikkel. Later komen we achter de naam van deze knakker, namelijk Dylan. Hoe dan ook, de kans op overleven voor ons dynamische duo lijkt nul.

Net op het moment dat de groep velociraptors de laatste aanval willen inzetten, worden we wakker geschud door een hevig getril. Dit kan niet iets anders zijn dan een nog grotere dino en de velociraptors weten het ook. De velociraptors maken dat ze wegkomen en ons tweetal het nog nauwelijks kan geloven dat ze in leven zijn. Lang rustig blijft het niet, want vlak achter hun storten bomen ter aarde en breken forse takken alsof het luciferhoutjes zijn. Vogels vliegen verschrikt op en er is een luide brul te horen. Mensen met een gevoel voor cliché's weten al wat er aan de hand is, er komt namelijk een T-Rex aan. Rennen is nu nog de enige optie, iets wat Regina en Dylan nu ook doorhebben. Ze weten nog maar nét te ontsnappen aan de tanden van de gigantische dinosaurus maar tuimelen wel de heuvel, waarop het legerkamp stond, af.

Na deze val stopt het filmpje en zie je de twee karakters van het spel. In tegenstelling tot wat je zou verwachten kan je zelf niet kiezen tussen Regina of Dylan, maar maakt het spel die keuze. We beginnen onze tocht met de stoere marinier Dylan, gewapend met een shotgun en een kapmes. We hakken de twijgjes weg die onze weg blokkeren, schieten soms wat hagel in de buik van een verdwaalde dinosaurus en banen ons zo een weg door de jungle. Tot het moment dat we een grijze bunker tegenkomen, een overblijfsel van het Third Energy project. De deur, die met een elektrisch mechanisme is afgesloten, kan alleen open gemaakt worden met behulp van een bepaald item, namelijk een 'stun stick'. Aangezien de shotgun ook weinig vat op de deur heeft gaan we maar verder. We naderen de waterkant waar de hovercraft uit het intro filmpje nog ligt. Op dat moment switchen we terug naar de tweede character uit het spel, de roodharige Regina. Regina is echter een totaal andere kant op gegaan als Dylan. Dat is jammer, want de stun stick die Regina wel in bezit heeft zou nu goed van pas komen. Toch gaan we door en we banen ons een weg door een ander gedeelte van de jungle. Op een gegeven moment zal ook Regina installaties van het Third Energy project tegenkomen, evenals speciale 'dino disks'. Deze speciale items bevatten informatie over dinosaurussen. Naast de nutteloze informatie zoals Latijnse naam, gewicht en lengte staat ook de beste manier om ze af te schieten genoteerd. Verschillende wapens spelen hierbij een rol, een sterk punt van Dino Crisis 2.