Deus Ex is voor veel gamers wat The Matrix was voor science-fiction filmliefhebbers. Met een overtuigend verhaal en een gameplay-mix van roleplaying en 3D shoot 'm up, bracht het spel complete volksstammen gamers in extase. Het spel vertelde het verhaal van J.C. Denton, een UNATCO agent met de opdracht om recente terroristische acties te onderzoeken. Tijdens zijn onderzoek komt hij op het spoor van de NSF; een terroristische organisatie die gebruik maakt van chaos die de wereld in zijn greep houd. Daarnaast komt de cybergenetisch-gemodificeerde Denton erachter dat ook zijn opdrachtgever niet geheel zonder duistere bedoelingen is en beland hij in een web van samenzweringen.

Zoals je misschien in mijn introductie al proeft, ben ik zelf ook niet zonder verwachtingen aan de opvolger van Deus Ex begonnen. Met het eerste deel was ik al enkele maanden zoet en viel ik van het ene spannende situatie in de ander. Het spel maakte zelfs zo'n indruk dat het uiteindelijk in m'n top 5 games allertijden wist te belanden en ik praktisch van blijdschap van m'n stoel viel toen het tweede deel werd aangekondigd. Maar kan Deus Ex: Invisible War deze hooggespannen verwachtingen ook inlossen?

Gezocht: Alex D. m/v

Het zal de fans van Deus Ex alvast goed doen om te weten dat de geestelijk vader van het eerste deel; 'Warren Spector' ook de leiding heeft gehad over de ontwikkeling van deze opvolger. Dit keer zal het verhaal echter niet draaien om J.C. Denton, maar om huurling-in-opleiding Alex D. Je kan daarbij kiezen of je als man of vrouw speelt.

Nadat een aanval met mysterieuze nanotechnologie de volledige stad Chicago in puin heeft gelegd, word je naar Seattle gebracht om in een veiligere omgeving je commando-training voort te zetten. Al snel komt ook deze faciliteit onder aanval te liggen en ontdek je langzaam meer over de ware reden achter al dit geweld. Om het mysterie te ontrafelen zal je verschillende locaties, verspreid over de aardbol aan moeten doen.

De plaatjes

Net zoals zijn voorganger is ook Deus Ex: IW op de Unreal 3D-engine gebaseerd (zij het een sterk verbeterde versie) en dat levert enkele mooie plaatjes op. Ook qua physics komt de game ook goed tot zijn recht en kan alles realistisch vallen en verplaatst worden. Helaas worden deze physics zelden in de gameplay gebruikt, waardoor het met uitzondering van wat leuke effecten geen echte toegevoegde gameplay-waarde heeft.

Ook het detail van karakters, objecten en omgevingen is verrassend hoog, al valt het op dat de oppervlaktes van de levels wel beduidend kleiner zijn dan de eerste Deus Ex. Het ruimtelijke effect is daardoor een stuk lager, wat dus meer zal vragen van je inlevingsvermogen in deze game-wereld. Invisible War is gelukkig wel gevuld met allerlei alternatieve routes en speelstijlen om je doel te bereiken.

Doorheen je quest kom je in verschillende locaties terecht, van Seattle, Cairo, Duitsland tot Antartica. Al deze gebieden zijn gevuld met verschillende subquests waarmee je extra wapens of biomods kan verdienen. Zo kan je bijvoorbeeld een opdracht krijgen om een personage te vermoorden, maar besluit je om het slachtoffer in te lichten en om voor een hoger bedrag de opdrachtgever om te leggen. Dit zorgt natuurlijk voor hilarische situaties waarbij karakters op verschillende manieren zullen reageren, op basis van jouw antwoorden en acties.