Het is alweer een paar maanden geleden dat we voor het laatst in de huid van Adam Jensen kropen. De verleiding om met het downloadbare pakket The Missing Link nog eenmaal in een van onze favoriete virtuele werelden van 2011 te duiken, kunnen we echter niet weerstaan. Zelfs niet tijdens dit drukke najaar. Gelukkig slaagt The Missing Link er grotendeels in onze verwachtingen in te lossen, en hebben we onze kostbare tijd allerminst verdaan.

Back to basics

The Missing Link speelt zich af in de periode dat Adam Jensen zich gedurende Human Revolution verstopt op een boot. In de hoofdgame voelde die tijdssprong verweven met de rest van het verhaal, maar Eidos Montreal grijpt het moment aan om er verder te gaan met een extra stuk verhaal. Adam wordt namelijk ontdekt, waarna we met Adam op avontuur gaan op het schip en de mysterieuze haven waar het vaartuig aanlegt.

Om het DLC-pakket een twist te geven begint Adam weer op zijn fabrieksinstellingen. Dat wil zeggen dat al zijn augmentations uitstaan, behalve die waarmee je ook in Human Revolution begon. Zo begin je als speler met een schone lei. Dat levert een interessant eerste uurtje op, aangezien je als er speler weer even aan moet wennen dat je niet langer de supersoldaat bent die je tegen het einde van Human Revolution was. De nauwe gangetjes van de boot en het hoge aantal vijanden maken de opening dan ook behoorlijk pittig.

Asociaal

Als eenmaal de eerste wapens zijn gevonden en enkele augmentations zijn vrijgespeeld, voelt The Missing Link weer vertrouwd. De ijzersterke combinatie van actie en stealth is ook in dit stukje content weer van de partij. De levels zijn opnieuw een ingenieus doolhof en wisselen van grote ruimtes vol vijanden tot nauwe gangetjesstelsels. Bovendien lenen de schipruimtes zich goed voor hoogteverschillen, waardoor met name het sluipen net wat anders voelt dan het verplaatsen van dekking naar dekking dat we uit de hoofdgame kennen.

Het schip en de haven zijn echter niet de meest fascinerende locaties die we in Human Revolution zijn tegengekomen. De verschillende kantoortjes hebben weliswaar computers vol e-mails en boeken met achtergrondinformatie, maar ze missen het sociale aspect van de steden. De bewoonde wereld van Human Revolution was juist zo fascinerend. Hoewel er een aantal mensen is met wie Jensen een gesprek aan kan gaan, is speelt diepgaande sociale interactie een minder grote rol van in Human Revolution, die in dat aspect juist excelleerde.

Dat wil overigens niet zeggen dat The Missing Link geen interessante achtergrondinformatie geeft over de wereld. Spelers die de game inmiddels hebben uitgespeeld zullen ongetwijfeld nog wat vragen hebben over met name het laatste level van de game, en laat The Missing Link die vragen nu netbeantwoorden. En de game gooit ook enkele ethische keuzes op de speler af, al krijgen die door de kortere duur van The Missing Link niet echt de ruimte om diens consequenties te tonen.

Baas

Hoewel er geen wereldschokkende verbeteringen zijn doorgevoerd, zijn er toch een aantal subtiele optimalisaties. Zo ziet de game er dankzij nieuwere belichting net iets mooier uit en maakt het goud-zwarte pallet ruimte voor meer variatie in het kleurgebruik. De meest opvallende verbetering is het eindbaasgevecht. De strijd is nu op meerdere manieren te beslechten (ook zonder te doden), al doet de eindbaas niet veel meer dan wachten in een ruimte tot je er in slaagt hem te verslaan. De perfecte formule voor deze gevechten heeft Eidos Montreal dus nog niet gevonden, al zet de studio een stap in de goede richting.

Al met al biedt The Missing Link wat je er van verwacht: een flink aantal uurtjes extra Deus Ex. Wij waren er vijf mee zoet, al speelt de game een beetje vals door je geregeld een stukje terug te laten lopen. The Missing Link toont niet het allerbeste van Deus Ex, maar is toch zeker een missie die ons prima vermaakt heeft.