Detective Pikachu | Gamer.nl

Detective Pikachu | Gamer.nl

In Detective Pikachu voor de 3DS zoekt Tim Goodmannaar de werkelijke reden achter de verdwijning van zijn vader. Hij krijgt hierbij hulp van Detective Pikachu – een pratende Pikachu die samen met Tim’s vader diverse zaken oploste. Samen reist het tweetal af naar verschillende locaties om er achter te komen waarom Harry Goodman als sneeuw voor de zon is verdwenen.

In eerste instantie is het horen van Pikachu’s stem ontzettend onwennig – het is niet de mierzoete stem die we kennen uit de anime, maar eerder een stem die je verwacht bij een man van middelbare leeftijd. Veel tijd om er bij stil te staan krijg je niet. Wanneer een groep losgeslagen Aipom door de straten van Ryme City rent en mensen hun kostbare spullen stelen, is het aan jou de taak om uit te vogelen waar ze naartoe zijn gevlucht. Dit doe je door de gebieden af te zoeken naar voorwerpen en aanwijzingen die de Aipom hebben achtergelaten.

Detective Pikachu

Conversaties in Pika-Pika!

Normale getuigenverklaringen van mensen worden afgenomen door Tim, maar de stad zit bomvol pokémon die ook moeten worden ondervraagd. Hier komt Pikachu om te hoek kijken – hij is in staat elke Pokémon aan te spreken en hen vragen te stellen, om de informatie daarna terug te vertalen voor Tim. Wanneer je denkt alle bruikbare informatie te hebben verzameld, is het de bedoeling om bewij tukken en getuigenverklaringen te combineren zodat de volgende stap kan worden gezet.

De game heeft er heel slim voor gekozen om pokémon uit alle verschillende generaties in de wereld te verwerken. De monstertjes leven namelijk samen met de mensen van de stad – zo wordt de bediening in een café geregeld door een Slurpuff, worden Yanma ingezet bij het maken van televisieopnames en werken Machamps in de haven om grote containers te vervoeren. Hierdoor zijn Ryme City en alle andere locaties waar je gedurende de negen hoofdstukken naartoe wordt gestuurd echt heel leuk om te verkennen. Elke pokémon heeft ook zijn eigen unieke dialogen en problemen waar zij mee zitten. Hier reageert Pikachu dan weer op zijn eigen manier op.

Detective Pikachu

Tu entijds gniffelen

Het zijn de interacties met betrekking tot Pikachu die voor variatie in het spel zorgen. Hoewel het verhaal complexer lijkt te zijn dan dat het in eerste instantie wordt gepresenteerd, is het oplo en van de zaken vaak een kwestie van rinse and repeat. Na één of twee keer proberen weet je waar je op moet letten en wandel je overal met gemak doorheen. Wanneer Pikachu een idee heeft of iets opmerkt, licht een knop op het onderste scherm van de 3DS op. Deze activeert kleine tu enfilmpjes die vaak nergens op slaan, maar die wel grappig zijn om te bekijken. Vaak is het namelijk een sarcastische observatie van de detective, bestaande uit een dialoog die op je lachspieren werkt. De gesprekken en personages zijn op uitermate charmante wijze geschreven, waardoor het minder erg wordt om de toch wat lange gesprekken of scenes uit te zitten.

In de basis is Detective Pikachu gewoonweg veel lezen. Er moet veel informatie worden verwerkt om tot het antwoord te komen. Helaas zijn sommige oplo ingen hier en daar erg voor de hand liggend. Wanneer je zeker bent dat je weet wie de schuldige persoon is, laat het spel het niet toe om dat ook direct te zeggen. Het is zo opgezet dat je verplicht alle stappen moet doorlopen – de juiste hoeveelheid informatie verzamelen, alles combineren en dan pas de schuldige aanwijzen. Dit geldt ook voor het verzamelen van informatie. Mocht je bekend zijn met het Pokémon-universum, dan herken je het signalement of de beschrijving van een pokémon vaak meteen. De game laat je dan alsnog het hele gebied afzoeken naar aanwijzingen met betrekking tot de pokémon, terwijl jij een halfuur eerder al wist wie het was. Dat zorgt voor frustratie waar je gedurende het hele traject mee te maken krijgt.

Detective Pikachu

Pre A to Pikachu

Een ander, kleiner onderdeel van de game zijn korte events waar je een bepaalde handeling in een tu enfilmpje moet uitvoeren. Een soort quicktime events, alleen in het geval van Detective Pikachu maar één knop: de A-knop. Op verschillende momenten is het aan Tim om een pokémon op tijd uit de weg te duwen of om bijvoorbeeld uit de weg te springen. Op het juiste moment moet dan de A-knop worden ingedrukt. Het mi en van dit moment heeft alleen geen enkel gevolg. In het ergste geval zie je het resultaat van jouw mi er, maar daarna begint de scene opnieuw en probeer je het gewoon nog een keer. Ook wanneer je verkeerde besli ingen maakt binnen het onderzoek heeft dit nauwelijks effect. Je probeert het gewoon opnieuw.

Het zijn dit soort elementen die Detective Pikachu vooral erg gemakkelijk houden. Hoewel er hier en daar zeker wat uitdaging zit, hoef je geen echte breinkrakers te verwachten. Dat is ook niet erg. Het spel is namelijk leuk geschreven en de verhaallijn die gedurende de hoofdstukken wordt gevolgd, is intere ant. Alle personages, waaronder Tim, zijn op zo’n manier geschreven dat het lezen van de informatie of het kijken van de tu enfilmpjes niet snel verveelt.. De combinatie van het detectivewerk en de wereld van Pokémon werkt in deze setting goed en is daarom aantrekkelijk voor zowel jonge als oudere spelers. Het einde van het spel hint wellicht naar een vervolg in deze serie en mocht dat zo zijn, dan kijken we nu al naar nog meer avonturen met Detective Pikachu uit.

Detective Pikachu is nu beschikbaar voor Nintendo 3DS.