Detective Pikachu brengt Pokémon op kundige wijze tot leven

Het is een moedige zet van Warner Bros. en Legendary om niet alleen een nieuwe gameverfilming te maken, maar meteen aan de slag te gaan met een van de meest geliefde franchises ter wereld. Pokémon is gigantisch en wie een live-action-film maakt moet de kern van de serie door en door begrijpen. Gelukkig is dat het geval en is Pokémon Detective Pikachu ondanks zijn kindvriendelijke voorkomen en het voorspelbare verhaal een ontzettend leuke film.

Detective Pikachu laat Ash Ketchum en zijn vrienden voor wat ze zijn en volgt Tim Goodman op zijn zoektocht naar zijn op mysterieuze wijze verdwenen vader. Daarbij ontmoet hij de oude partner-pokémon van zijn vader, Detective Pikachu: een koffie zuipende, mondige en tegelijk enorm aaibare detective. Tim kan Pikachu zelfs verstaan. Wanneer beiden van deze schok zijn bekomen, komt het tweetal op het spoor van een criminele organisatie die het niet zo goed voorheeft met pokémon. Degenen die de 3DS-game uit 2016 hebben gespeeld zullen dit verhaal herkennen, maar wees gerust: de film geeft er een eigen draai aan.

Detective Pikachu

Levensecht

Pokémon Detective Pikachu is geen luie anime-adaptatie, maar een film die de mystieke wereld uit de games op briljante wijze tot leven brengt. Iedere pokémon-fan heeft ooit gefantaseerd over hoe de monsters er in het echt uit zouden zien en Detective Pikachu maakt die droom werkelijkheid. Sommige soorten zijn viezer of gevaarlijker dan je wellicht had verwacht, maar dat maakt de wereld juist zo geloofwaardig. Lickitungs speeksel is smerig, Charizard is een imposante draak en Mr. Mime is eigenlijk een beetje eng. De prachtige cgi helpt bij deze illusie, want je kunt de haren op Pikachu’s vacht tellen wanneer Tim hem heel aandoenlijk aait.

Bovenstaande opsomming doet wellicht vermoeden dat de film zich richt op de eerste 150 zakmonstertjes, maar gelukkig zijn er pokémon uit vrijwel elke generatie te aanschouwen. Regelmatig wandelen ze aan de zijde van de bewoners van Ryme City, maar de film zit tevens vol met verstopte exemplaren en andere easter eggs. Fans zouden het liefst het beeld telkens stilzetten om alle details te kunnen bekijken. Het is duidelijk dat The Pokémon Company een vinger in de pap had tijdens de productie.

De pokémon leven overigens zo vreedzaam samen met de bewoners van Ryme City omdat het in de stad verboden is om pokémon te vangen of om met ze te vechten, in tegenstelling tot wat we gewend zijn van de games, serie en films. Vechten gebeurt illegaal in de donkere regionen van de op Tokio gebaseerde stad, maar anderzijds is Ryme City een prachtige schets van hoe pokémon hun steentje bijdragen aan de maatschappij. Zo is er een Charmander die een wokpan verwarmt met z’n staart, Growlith die politiespeurwerk doen en een hilarische Ludicolo die drankjes serveert.

Detective Pikachu

Knuffelbare detective

Dat Detective Pikachu zelf de ster van de film is mag geen verrassing heten. Acteur Ryan Reynolds is geknipt voor de rol en weet zowel de kinderlijke als volwassen humor die bij het personage komt kijken uitstekend te brengen. De combinatie van knuffelbaarheid en hoge ratio van gevatte opmerkingen per minuut maakt de koffiedrinkende pokémon een memorabel personage. Reynolds chemie met Tim werkt daarbij ontzettend goed, omdat de twee onderling verhitte discussies voeren, terwijl andere mensen Pikachu niet verstaan. Beiden zijn slecht in vrienden maken en bang om te vechten met pokémon. Detective Pikachu doet wanneer het tweetal op pad gaat vaak denken aan een leuke buddy cop-film.

Tim, gespeeld door Justin Smith (Jurassic World: Fallen Kingdom), is los van zijn chemie met Pikachu op zichzelf een redelijk ontwikkeld personage. Zijn spijt om zijn verwaarloosde vader oogt oprecht, maar zijn geforceerde liefde voor de verslaggeefster Lucy komt niet zo goed uit de verf. De dialogen tussen de twee zijn té kinderachtig en als kijker geef je weinig om haar droom om CNM-journalist te worden. Haar nerveuze Psyduck, die zoals kijkers van de serie weten een gevaarlijk nerveuze bom is, compenseert haar aanwezigheid.

Detective Pikachu

Wankel verhaal

Detective Pikachu is dan ook duidelijk gericht op kinderen. Het kost weinig moeite om in de eerste tien minuten van de film te raden wie de slechteriken zijn en tijdens elke ontmoeting is er geen greintje nuance te vinden in hun motieven. Ook het verhaal is erg kindvriendelijk en daardoor is het mysterie van de film behoorlijk voorspelbaar. Enkele twists tegen het einde houden het geheel interessant, maar voelen soms ook erg plotseling aan. Conclusies worden snel getrokken en bepaalde pokémon bezitten plotseling over krachten die cruciaal zijn voor de film. Dat is wat verwarrend en maakt het verhaal een beetje wankel.

Houd dus in gedachten dat Detective Pikachu het niet moet hebben van een zeer boeiend mysterie of een rijke cast aan boeiende personages, los van Pikachu en Tim. Volwassenen die weinig met de franchise hebben kunnen zeker plezier beleven aan Reynolds puike belichaming van Pikachu, de Pokémon-fan die smult van de levensechte pokémon haalt veel meer uit de film. We zouden heel graag een dagje willen rondhandhangen in Ryme City.

Is Pokémon Detective Pikachu de beste gamefilm? Wellicht, maar dat zegt met de gemiddelde kwaliteit van eerder verschenen gamefilms niet zoveel. Als Pokémon-fan kun je in ieder geval eindeloos genieten van de manier waarop de franchise tot leven wordt gebracht en de fantastische Detective Pikachu zelf, ondanks dat de film erg kindvriendelijk en voorspelbaar is.

sterren

Pokémon Detective Pikachu Draait nu in de bioscoop.

""