Destroy All Humans! 2 | Gamer.nl

De donkere spelonken van een ruimtestation, buitenaardsewezens achter elk vat chemische substantie, grote schuifdeuren enventilatieschachten; we kennen het wel en we hebben er een beetje genoeg van.Gelukkig kwam Destroy All Humans! met een alternatief. Deze game van Pandemicbood ons vorig jaar eindelijk de kans om de alienmisère van de andere kant tebekijken. In plaats van de mensheid te redden, hielp je Cryptosporidium 138 methet uitroeien van ervan. Helaas lukte dit niet helemaal, maar in Destroy AllHumans! 2 krijgen we een herkansing. Qua opzet is Destroy All Humans 2 niet veel veranderd tenopzichte van zijn illustere voorganger. Je speelt nog steeds een exemplaar vanCryptosporidium (Crypto) en je belangrijkste wapens en mogelijkheden zijn opnieuwvan de partij. Zo kun je in het lichaam van andere mensen kruipen, hungedachten lezen, ze optillen met telekinese en weggooien, ze een dansje latendoen of een anale probe toedienen waarna de hersenen geëxtraheerd worden uithet lichaam. Met deze hersenen kun je dan weer een Mind Flash uitvoeren waarmeede wereld om je heen tijdelijk pauzeert, een van de nieuwe mogelijkheden indeel twee. Het zijn vooral tal van kleine verbeteringen die hetverschil moeten maken. Een van de voornaamste verbeteringen is dat je niet meersteeds terug hoeft naar je moederschip om een bepaalde mi ie uit te zoeken.Aan het begin van het spel wordt dit moederschip zelfs vakkundig neergeschotendoor een Ru ische raket, een symbolische manier om deze onhandige kinkslag inde gameplay gedag te zeggen. Tegelijk vormt het vernietigen van het moederschipaanleiding voor het spel zelf, want je zult de onderdelen terug moeten zien tevinden. Je mi ies krijg je nu van normale mensen die zich her en der in despelwereld bevinden, vergelijkbaar met Grand Theft Auto dus. De aard van de mi ies is redelijk vergelijkbaar met die inhet eerste deel, al worden ze wel wat beter geïntroduceerd zodat je weet wat jete doen staat. Je zult onder andere gebouwen vernietigen, propaganda uitzendenover de radio en een Ru ische geheim agente een handje helpen met hettransporteren van een pakketje. Dit doe je door binnenstormende tanks vanuit jevliegende schotel onder vuur te nemen, terwijl de Ru ische babe er met haarknalroze auto tu endoor rijdt. Meestal ben je behoorlijk vrij in de aanpak vanje mi ies. Het helpt een hoop wanneer Crypto de juiste vermomming te pakken heeft;door het lichaam van een soldaat over te nemen kun je een onneembare vijandigevesting, zonder problemen binnen wandelen.

Je zult regelmatig met je Vliegende Schotel op pad moeten

In Destroy All Humans! wordt onderscheid gemaakt tu enhoofd- en submi ies. Met de hoofdmi ies gaat het eigenlijke verhaal verder enspeel je nieuw werelden vrij, de submi ies zorgen vooral voor vermaak. Integenstelling tot het eerste deel, kleeft er wel een verhaaltje aan desubmi ies en zijn het geen standaard opdrachtjes als ‘maak binnen één minuutdertig agenten dood’, of iets in dien aard. In één submi ie moet jebijvoorbeeld een man, die graag van sekse wil veranderen, naar zijn vrouw latenbellen om deze wens op te biechten. Ook zijn er speciale Arkvoodle-mi ies,waarbij je de wensen moet vervullen van de alien-god. Waar Destroy All Humans! zich nog uitsluitend in deVerenigde Staten afspeelde, situeert het tweede deel zich ook in andere delenvan de wereld die bij Amerikanen bekend zijn. Het spel begint weliswaar in SanFrancisco, maar brengt je later ook nog naar Londen, Tokyo en Rusland. Elk vandeze gebieden heeft een geheel eigen stijl. De omgeving ziet er anders uit, demensen praten met een ander accent en je zult met nieuwe tegenstanders te makenkrijgen.

De meteorietenregen, één van je nieuwe wapens, in actie.

De verschillende landen bieden een uitstekende mogelijkheidom de humor die Destroy All Humans zo kenmerkt, verder uit te werken.Stereotypen worden daarbij niet geschuwd. Als mensen in Engeland ineens eenalien voor hun neus zien, schreeuwen ze “It’s Clif Richards!” of “MichaelCaine!”. Japanners houden het echter op een “Mutant Super Ninja Alien!”. InEngeland staan de mi ies bol van de verwijzingen naar James Bond-films, inJapan zul je het op moeten nemen tegen Samuari. Ook grappig is dat iedereen inJapan het woordje ‘-san’ achter de naam krijgt. Wanneer Crypto de naam vaniemand niet weet, noemt hij hem simpelweg ‘busine -san’ of ‘auto-fan-san’. Hoewelnatuurlijk niet elke grap even gelikt is, zitten er enkele ronduit briljantetu en die je nog lang zullen heugen.Technisch is Destroy All Humans 2 een kleine vooruitgangtegenover het eerste deel. De graphics zien er iets gelikter uit en het vrijwelontbreken van laadschermen komt de spelervaring erg ten goede. Wat wel jammeris, is dat er nog steeds behoorlijk veel pop-up zichtbaar is. Vooral wanneer jerondvliegt met je schotel, zie je auto’s pas vlak onder je ineens verschijnen.Mensen zie je pas wanneer je vlak boven de grond vliegt. Dit is ook vervelendomdat je auto’s kunt gebruiken om de ‘gezondheid’ van je UFO op peil te houden,terwijl mensen in de DNA-mixer voor handige upgrades zorgen.

De Ru ische KGB-babe die je zo nu en dan bij zult staan

Destroy All Humans 2! is qua gameplay mi chien niet demeest briljante game. De actie is soms wat recht-toe recht-aan en je hebt alsnel wat trucjes onder de knie die het allemaal iets te simpel maken. Normaalzouden we dit een game aan kunnen rekenen, maar Destroy All Humans! 2compenseert alle minpunten ruimschoots met een saus de prachtige jaren60-setting en een flinke dosis humor. Ook zijn er meer dan genoeg unlockables,extra mi ies en andere dingen om te ontdekken, zodat je heel wat uurtjes methet spel bezig kunt zijn. Fans van het eerste deel doen met Destroy All Humans!2 zeker geen miskoop. Het spel is vooral meer van hetzelfde, maar wel met flinkwat verbeteringen. De mogelijkheid om het spel coöperatief te spelen, vormtdaarbij overigens nog een leuk extraatje.