Destiny: House of Wolves

Loot om te recyclen

Geschreven door Ron Vorstermans op

• <p>House of Wolves heeft meer vlees om de botten dan The Dark Below, maar speelt het verder erg op safe. Met name op het front van gameplay schotelt House of Wolves je geen nieuwigheden zoals in de Raids voor. Verder is de stoot aan content een verademing voor Destiny-getrouwe spelers, zeker voor die degenen die zich graag met een vast team op het Player versus Player-gedeelte richten.</p>
    Score: 70 Goed
    • De Trials of Osiris-modus geeft PvP ruimte om te schitteren, nieuwe multiplayer-maps de moeite waard, de bekende stoot aan nieuwe content
    • Weinig verrassend, geen raid of abstracte gameplay
De investering van twintig euro in het vorige DLC-pakket, The Dark Below, kwam Destiny-spelers duur te staan. Letterlijk. Bungie schaarde nieuw raid-armor en nieuwe upgradematerialen boven de bestaande economie in de game. We waren dolblij met onze raid-gear, maar na The Dark Below was de gehele set niets meer waard. We konden onze armor-stukken collectief in onze Grinder’s Cloak wikkelen en van de Tower af werpen. Zo fragiel zijn nou eenmaal de wetten van het Destiny-universum.

Dopamine en serotonine

We namen er genoegen mee. Destiny is immers een verslaving, en een investering in The Dark Below was vooral een investering in dopamine. De DLC betekende een gewenste stortvloed aan nieuwe wapens, missies en armor, maar helaas kwam het zoete (een hogere rang en meer om voor te grinden) niet zonder het bittere (een devaluatie van bestaande content).

Enter het veel vergeeflijkere House of Wolves, dat je je bestaande armor middels het heel moeilijke verkrijgbare Etheric Light poespasloos laat upgraden naar het hoogste level. Niet langer ben je afhankelijk van drie identieke stukjes raid-armor die je het hoogste level in de game garanderen. Dankzij House of Wolves kun je ieder Legendary en Exotic armor direct upgraden naar het hoogste Light-level, al moet je daar wel de nodige moeite voor verzetten. Dat resulteert onder de ervaren spelers in minder cosmetische eenheidsworst.

Daar moeten we wel bij vermelden dat het ‘hoogste level’ een relatief begrip is. Dat staat er dan ook bij in de omschrijving van de nieuwe upgrade: upgrade je wapens en armor tot het hoogst haalbare... ‘in year 1’. Bij de volgende DLC bestaat de kans dat je Red Death of Icebreaker weer gedateerd zijn en je opnieuw moet investeren in het zoveelste upgrade-materiaal dat vast en zeker komt na House of Wolves.

Gelukkig is de verhouding tussen de beloning en de moeite ietwat rechtgetrokken: Destiny slaat je na de nieuwste update om de oren met exotische wapens en armor, want zowel in PvE als in PvP is de droprate merkbaar omhoog geschroefd. We vonden meer Legendary en Exotic loot in vier dagjes House of Wolves dan waar Destiny ons doorgaans in een maand mee beloonde. House of Wolves is daarmee een grotere aanslag op je serotoninereserves dan iedere designerdrug naar keuze.

Bungie leert (soms) van fouten

Het ontbreken van raid-gear verraadt al dat House of Wolves geen raid kent. En dat is jammer, want een van de leukste aspecten van Destiny, het met vijf anderen trotseren van een coöperatief doolhof aan vijanden en puzzels, krijgt met dit stukje DLC geen vervolg. In House of Wolves moeten we het doen met een nieuwe social space naast de Tower, vier verhalende missies, een Strike-missie, de Prison of Elders-modus, de Trials of Osiris-modus en drie nieuwe multiplayer-maps (vier op de PlayStation).

House of Wolves kent in zijn missies en nieuwe social space (Vestian Outpost) iets meer context dan we van Destiny gewend zijn. Voor het eerst ligt The Reef aan je voeten, met een nieuwe en sfeervolle (maar uiteindelijk weinig indrukwekkende) hub-ruimte als alternatief op de Tower. And it’s here to stay: Vestian Outpost fungeerde dit weekend als thuishaven voor Xür, de personificatie van het haatliefdesyndroom dat Destiny heet.

Dat je op een gegeven moment zelfs terug naar Venus wordt gestuurd om daar resources te grinden, is bijna cynisch.

In dat opzicht maakt Destiny met House of Wolves iets beter gebruik van zijn eigen universum en de kennis die Bungie gaandeweg heeft opgedaan. Dat laatste merk je bijvoorbeeld aan de opbouw van de nieuwe Strike-missie. The Shadow Thief, zoals de Strike heet, loodst je door de verschillende vrij simpele confrontaties met de Fallen, waarbij het opjagen van de uiteindelijke Strike-eindbaas als rode draad fungeert en hij je meermaals verrast door uit het niets op te duiken en met zijn soortgenoten mee te vechten.

Bungie heeft geleerd van de saaie momenten in zijn vorige Strikes, maar The Shadow Thief wijst ons er tegelijkertijd op dat het in House of Wolves op veel andere fronten beter kan – ook in de DLC. De nieuwe verhalende missies voelen bijvoorbeeld te herkenbaar aan. Er worden nauwelijks nieuwe personages geïntroduceerd, je doet geen nieuwe omgevingen aan en je wordt niet één keer geconfronteerd met gameplay die je in Destiny nog niet bent tegengekomen. Dat je op een gegeven moment zelfs terug naar Venus wordt gestuurd om daar resources te grinden, is bijna cynisch.

Gevangenis

De Prison of Elders, een soort van Horde-modus, komt het meest in de buurt van de vernieuwing waar veel spelers naar snakken. In vier arena’s neem je het in drie waves op tegen alle vijanden die The Darkness rijk zijn. Sommige spelelementen wisselen per poging, zoals de eindbaas aan het einde en enkele objectives waar je tijdens de vier arena’s met ieder drie waves aan moet voldoen. Verder is de Prison of Elders vooral continu een slachtveld dat in opzet niet verandert, los van de drie verschillende moeilijkheidsgraden dan.

Met twee anderen kan die opzet desalniettemin heel vermakelijk zijn, al moet je zeker op de hogere moeilijkheidsgraden over veel geduld beschikken. Dat laatste loont uiteindelijk wel: wie de Prison overwint en naar de letterlijke kelder van de arena’s mag afdalen wordt daar verwelkomd door een letterlijke zee aan loot. Het bestaande rijtje met Raids en Weekly Strikes dat je iedere playtrough afrondt, is daarmee weer ietsjes langer geworden.

Mensen grinden de Ether-kistjes massaal aan de hand van een exploit die je de kist soms wel drie of vier achter elkaar laat openen.

Overigens heb je voor het openen van de allergrootste loot-kist in die kelder wel een Treasure Key nodig – en dat komt met een exploit. Op Venus, Earth en vooral Moon worden massaal Wolves (vergelijkbaar met de op triviale momenten spawnende Sword of Crota) afgeslacht door hordes aan spelers, waarna een Ether-kist opent die naast een stortvloed aan engrams, je ook kans biedt op een Treasure Key. Mensen grinden die Ether-kistjes massaal aan de hand van een exploit die je de kist soms wel drie of vier achter elkaar laat openen.

PvP is terug

Dat House of Wolves bovenin onze recensie niet onder het cijfer 7 daalt, komt door de toevoegingen die zijn gedaan aan het tot nu toe enigszins verwaarloosde PvP-traject van Destiny. Voor wie vindt dat het spelen van normale potjes PvP in Destiny geen goede loot oplevert (een bekend probleem dat in House of Wolves met de laatste patch is rechtgetrokken), kan vanaf nu iedere week terecht bij het hypercompetitieve Trials of Osiris, een nieuw PvP-event dat puur en alleen draait om samenwerken en op die manier te winnen.

Deze 3 tegen 3-modus duurt één weekend en speelt zich af op één map, die iedere week uiteraard wisselt. Teams moeten het in vijf rondes tegen elkaar opnemen, maar wisselen daarbij niet van spawn-punt op de map. Met maar één leven per ronde is iedere ronde weer een uitdaging an sich. Het zweet zal van je voorhoofd druipen wanneer een geheel team van jou afhankelijk is en er met rode letters ‘Match point!’ bovenin het scherm pronkt.

Een revive kan daarbij goud waard zijn. Want wie meerdere rondes achter elkaar wint zonder te verliezen, kan voor Destiny-begrippen ongekende loot winnen - zoals momenteel een van de beste Legendary auto-rifles uit de game. Bovendien is Trials of Osiris de snelste manier om level 34 te worden, maar goed, daar heb je dus wel de vaardigheden voor nodig. Het is voor ons Trials of Osiris waaraan House of Wolves een groot deel van zijn replay-waarde ontleent. Het verandert de manier hoe je PvP ervaart in de game - en dat was broodnodig.

Normaal tellen we daar niet graag de nieuwe maps bij op (drie op de Microsoft-platformen), maar gezien die in dit geval daadwerkelijk de moeite van het spelen waard zijn, zal de PvP-spelers in zijn nopjes zijn met House of Wolves. De PvE-speler zal vooral al het welbekende opvallen, maar we hebben ons in alle eerlijkheid ook in dat spelsegment erg goed met House of Wolves vermaakt.

Tanya-dlc voor Mortal Kombat X verschijnt in juni F1 2015 uitgesteld naar juli
11