Destiny 2: Shadowkeep is niet het beste aan Destiny 2

Nu Destiny is losgeweekt van Activision zijn het spannende tijden voor de franchise. Destiny 2 is zoals verwacht enorm op de schop gegaan met de lancering van de jongste uitbreiding, Shadowkeep. Maar eigenlijk is Shadowkeep zelf niet zo heel erg boeiend. Het zijn vooral die wijzingen aan de game zelf die Destiny 2 opeens veel perspectief geven.

Maar weinig games voelen beter aan dan Destiny 2, een heerlijk spelend schietspel dat zijn gameplay verrijkt met interessante lore en prachtige spelwerelden om in rond te dolen. Het grootste kritiekpunt op de Destiny-games is normaliter alles wat het schieten, de lore en de spelwerelden valideert: de eeuwige zoektocht naar betere loot. Destiny 2 voelde vaak als werk, werk dat snel in herhaling viel. Bungie heeft in Destiny 2 de afgelopen twee jaar van alles geprobeerd om dat tegen te gaan. Door al dat sleutelen is Destiny 2 gestaag beter geworden, maar niet eerder kwamen de wijzigingen zo goed uit de verf als nu.

Destiny 2: New Light, zoals de volledige free-to-play-versie voortaan heet, voelt als een coherent totaalpakket dat uit zijn voegen barst van de content. Er zijn enorm veel verschillende manieren om gear te verzamelen. De simpelere wijze waarop gear naar eigen smaak is aan te passen (modificaties van je uitrusting kosten in-game geld in de vorm van Glimmer, meer niet) is bovendien een grote stap in de goede richting. De game voelt daarnaast meer als een rpg: er zijn meer balkjes, meer statistieken, meer nuttige manieren om jezelf te upgraden. Destiny 2 luistert daarmee naar wat de doorgewinterde speler wil. Soit, voor nieuwkomers is het effect nogal overdonderend, maar ook zij krijgen er uiteindelijk een veel betere Destiny voor terug.

Waarom dan ‘maar’ een 7, vraag je je wellicht af? Hoewel Destiny 2 nu beter is dan ooit, is dat geen verdienste van Shadowkeep zelf. Shadowkeep staat los van New Light, en is een relatief korte uitbreiding zoals Destiny 1 en 2 die al vaker hebben gehad.

Destiny 2

Nieuw instapmoment

Aan de opzet van Destiny (2) is met Shadowkeep niets veranderd. Ook Shadowkeep is een verhalende reis naar de end-game, waarna je in een eeuwige end-game-loot-cyclus belandt. Omdat de game free-to-play is geworden heeft Bungie met de start van ‘Year 3’ besloten alle statistieken van spelers gelijk te trekken: iedere speler start op light level 750. Dat betekent op papier dat Shadowkeep een ideaal instapmoment introduceert. Er zijn drie verhaallijnen (twee uitbreidingen en de hoofdverhaallijn van Destiny 2) om je als niet-betalende speler aan te wagen: mocht je daar willen instappen, dan loop je niet enorm achter op spelers die alles al afgerond hebben. Iedere speler, ook al spelen ze al jaren, start in Destiny 2: New Light immers op level 750.

Helaas geldt dat instapmoment vooral op papier. In de praktijk is Destiny 2 ongekend overweldigend voor nieuwe spelers. Er zijn talloze opdrachten, personen om tegen te praten, bounties, social zones, buffs en debuffs. Zowel voor, tijdens én na het schieten is Destiny 2 voor nieuwkomers een onwennig mysterie. Vandaar het volgende devies aan nieuwe spelers: begin aan de verhaallijn van de Red War (de oorspronkelijke verhaalmissies van Destiny 2), laat jezelf door het verhaal van de originele game leiden en probeer niet te letten op de belachelijke hoeveelheid quests en opdrachten die je al spelende vergaart. Mocht je het na die verhaallijn nog leuk vinden, ga je dan verdiepen in ‘wat er nog meer is’.

Het mooie is namelijk dat de uitbreidingen een soort van à la carte-systeem hanteren: het spel is prima zonder Forsaken en Shadowkeep te spelen. Als je het free-to-play-gedeelte leuk vindt, kun je altijd nog tot aanschaf van de betaalde content overgaan. Wil je dat niet, dan mis je alleen die specifieke content. Verder word je niet geheel buitengesloten, bijvoorbeeld door een levelcap. De vraag is echter vooral: moet je in dat geval Shadowkeep kopen? Niet per se. De eerdere uitbreiding, Forsaken, is maar een klein beetje duurder, maar biedt in mijn optiek een completere, interessantere spelervaring.

Veel in Shadowkeep is bovendien herkenbaar, want deze uitbreiding leunt op nostalgie

-

Destiny 2

Shadowkeep

Shadowkeep is klein in opzet, iets wat Bungie zelf al meermaals voorafgaand aan de lancering heeft aangegeven. In de uitbreiding vlieg je naar een oude bekende, de Maan, alwaar een andere oude bekende, Eris Morn, kennis heeft gemaakt met een nieuw doch herkenbaar kwaad. In vermakelijke missies rond je de verhaallijn na een paar uur spelen af. Dat is kort, wat vooral wringt omdat Shadowkeep zoveel vragen oproept. Na het spelen van de laatste verhaalmissie ben je niet alleen niets wijzer geworden, je krijgt ook heel erg het gevoel dat Shadowkeep een tussenstapje is. Of beter gezegd: het is een opstapje naar de onvermijdelijke volgende uitbreiding, waarin je garant wél de gezochte antwoorden krijgt.

Veel in Shadowkeep is bovendien herkenbaar, want deze uitbreiding leunt op nostalgie. De maan is bekend terrein en veel oude vijanden keren terug in de vorm van ‘Nightmares’. Dat wil ik niet per se afdoen als lui: het is oprecht leuk om herkenbare locaties opnieuw aan te doen, zeker omdat de Maan een fikse grafische update heeft gehad en iets groter is geworden. Bungies skyboxen zijn bovendien nog steeds adembenemend en de muziek is even grandioos als altijd. Er is veel om naar te kijken en veel om in je op te nemen, al voelt de game op momenten wel een beetje als een herhalingsoefening. Je vecht opnieuw tegen de Hive, zij het Hive met een iets ander kleurtje. Ook de eindbazen ken je allemaal uit eerdere uitbreidingen en verhaallijnen. De Public Events doen evenmin veel nieuws.

Naast de verhaallijn en ‘nieuwe’ locatie voegt Shadowkeep een nieuwe raid en de (in opzet vrij simplistische) Nightmare Hunts toe, waarna volgens de contentkalender nog twee exotic quests, een nieuwe PvP-modus, moeilijkere Nightmare Hunts en een Dungeon volgen. Daarnaast introduceert ‘Year 3’ een Battle Pass zoals in bijvoorbeeld Fortnite, maar daar betaal je 25 euro extra voor. Lang verhaal kort: Destiny 2 is nu nóg meer een servicegame die leunt op de bekende season-elementen uit het battle royale-genre. Daar krijg je de nodige extra content voor terug, maar let wel: die content vergt dat je gehecht raakt aan de game, iets wat alleen voor bestaande Destiny 2-spelers geen probleem zal zijn.

Destiny 2

Nieuwe (?) opzet

Destiny 2: Shadowkeep is enorm te lastig te recenseren, want de uitbreiding is moeilijk los te zien van de wijzigingen die Bungie in zijn geheel heeft doorgevoerd. We zijn oprecht fan van dit nieuwe Destiny 2. Een nieuw upgradesysteem voor je uitrusting, het resetten van de light levels, een nieuwe indeling van quests en het kunnen overzetten van personages maken van ‘Year 3’ het beste Destiny tot nu toe. Dankzij New Light hebben we ons twee weken lang met vol plezier op Destiny 2 gestort - niets wijst erop dat dit de komende tijd zal veranderen.

Aan de andere kant heb je Shadowkeep niet nodig om van dit geüpdatete Destiny 2 te profiteren. Het cijfer boven deze recensie is in die zin een beetje verwaarloosbaar. Mijn advies is als volgt: koop Shadowkeep alleen als je Forsaken al gespeeld hebt. Dan is er genoeg te genieten, want de Maan is een prachtige locatie, de muziek is weergaloos, de missies zijn opnieuw vermakelijk en de end-game-content, met name de raid en Nightmare Hunts, zijn echt de moeite van de eeuwige lootgrind waard. Nieuwkomers doen er waarschijnlijk beter aan zich eerst te wagen aan Forsaken; een uitbreiding die niet veel duurder, maar wel veel completer is.

Destiny 2: Shadowkeep is een digitale uitbreiding voor Destiny 2 en is op dit moment verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

laadtijd
Goed

Met de start van dit nieuwe Destiny-seizoen is zo’n beetje de hele game op de schop gegaan. Dat resulteert in het meest veelbelovende Destiny in jaren. Shadowkeep zelf, dat losstaat van al die wijzigingen, is vooral een contentinjectie. Helaas leunt die content iets te vaak op herkenbare Destiny-missies en –vijanden. Destiny 2 is een enorme aanrader, maar Forsaken is nog altijd een veel betere uitbreiding dan Shadowkeep.

Maan is prachtig

nieuwe raid

wijzigingen in Year 3 zijn top