De makers van de beste worstelgames voor de Nintendo64 zijn terug! AKI mocht van EA Big hun worstel-engine gebruiken om er samen met EA Canada een puike worstelgame omheen te maken. Het gaat hier niet om een standaard worstelgame: ditmaal spelen de artiesten van het Def Jam label de hoofdrol. Er is gekozen voor een ondergrondse sfeer gevuld met hip-hop, warehouse wrestling, prachtige bitches en leeghoofdige spierbundels. Besturing

Helaas zijn niet alle artiesten die onder het Def Jam label opereren in het spel aanwezig. Toch valt er genoeg te genieten met namen als Method Man, Ghostface Killah, Redman, DMX, Ludacris en N.O.R.E. Het EA Big label wordt alleen gebruikt voor arcade games en dat is ook te merken in deze game. Er is niet al te veel veranderd aan de AKI engine, wat absoluut geen negatief punt is. Er is een knop om klappen van verschillende sterktes uit te delen (afhankelijk van de tijdsduur dat de knop ingedrukt wordt, of een combinatie met andere knoppen). Daarnaast is het kruisje bedoeld om tegenstanders beet te pakken (de 'grapling knop'). Wanneer je een tegenstander goed beet hebt is het mogelijk om met de analoge stick een richting te kiezen die elk een verschillende worp of pijniging geven. Ook is het mogelijk om de hoekpalen of de touwen te gebruiken wanneer je dicht genoeg in de buurt staat. Er zijn daarnaast een aantal mat acties aanwezig. Een tegenstander kan, wanneer hij op de mat ligt, rechtop gezet worden, geschopt worden of met de grappling knop in een houtgreep genomen worden. Hierbij oefent de speler een enorme druk uit op een deel van het lichaam van de tegenstander. Elk lichaamsdeel heeft een eigen healthmeter die langzaam afneemt. Wanneer de healthmeter van een lichaamsdeel helemaal leeg is, is de strijd in het voordeel van de speler beslist.

Een andere manier om te winnen is het ouderwetse pinnen. Zodra een tegenstander knockout op de grond ligt kan met de L1 toets gepinned worden. Als de tegenstander niet binnen 3 secondes opstaat is de winnaar ook bekend. Tot slot is het mogelijk iemand knockout te krijgen. Daarvoor dient eerst de 'momentum' meter volgelopen te zijn. Deze loopt vol naarmate je klappen uitdeelt en weer leeg wanneer je klappen terug krijgt. Zodra de momentum meter vol is kun je met de rechter analoge stick de blazing mode inschakelen. Wanneer je nu grip krijgt op de tegenstander met een grappling move dien je de rechteranaloge stick een kant op te duwen. Hieruit volgt een special move; elke speler heeft twee van deze unieke special moves. Als de health meter van de tegenstander leeg genoeg is levert deze special move automatisch een KO op.

Tot slot is er nog de mogelijkheid om te rennen en jezelf af te zetten in de elastische touwen om de ring. Gecombineerd met de punch of grappling knop levert dit weer de nodige extra moves op. De ring uit lopen of gegooid worden behoort ook tot de mogelijkheden. Buiten de ring kan verder gevochten, maar niet gepinned worden.Uiteraard zijn er nog twee knoppen aanwezig om te blocken (R1) en een aanval van de tegenstander om te zetten in een aanval van jou (Reversal, L1).

Story Mode

Het enige dat ontbreekt aan deze worstelengine is de interactiviteit. In tegenstelling tot AKI's N64 worstelgames is het bijvoorbeeld niet mogelijk om objecten op te pakken en in of buiten de ring te gebruiken om de tegenstander te verbouwen. Dit kan juist hele grappige taferelen opleveren.

Def Jam Vendetta draait voornamelijk om de single-player story mode. Je krijgt hier de keuze uit vier verschillende, fictieve karakters met allemaal hun plus- en minpunten. Een goede vriend van je, Manny, heeft zich in de problemen weten te werken door in de schulden te staan bij de grote bad-guy D-mob. Deze karikatuur van Suge Knight (de Death Row Records baas) blijkt ook nog eens een relatie te hebben met jouw ex-vriendin Angel. Voor jou genoeg redenen om het gevecht aan te gaan. Allereerst zal je jezelf langs zo een 40 worstelaars moeten weten te werken. Hiertussen zitten ook fictieve eindbazen. Daarnaast zal je regelmatig door Manny uitgenodigd worden om samen met hem toernooien te voltooien in 2 on 2 worstelpartijen.