We kunnen bijna deze hele recensie wijden aan de situatie rondom Dead or Alive 5 Last Round, nog voordat we met een woord reppen over de daadwerkelijke inhoud. Even een snelcursus. Dead or Alive is die vechtserie met grote borsten, veel vlees, altijd strakke graphics en een toegankelijk en spectaculair vechtsysteem dat gebaseerd is op de driehoeksverhouding tussen grepen, aanvallen en counteren.

Het vijfde deel kwam in 2012 uit op de vorige generatie spelcomputers en daar verraste het vriend noch vijand. Een jaar later kwam Dead or Alive 5 Ultimate uit met een verbeterde online modus (ook voor tag teams), acht nieuwe personages (soort van, want d Ultimate telde enkele klonen) en meer verwaarloosbaar update-materiaal.

Tieten en DLC

En dan is het nu tijd voor Dead or Alive 5. Tenminste, nadat we uitgelegd hebben dat er ook een free-to-play-versie voor de PlayStation 4 is: Dead or Alive 5: Core Fighters. Daarin heb je bijna alle modi (inclusief het online multiplayer-gedeelte, waarin je ook tegen spelers met de volledige versie kunt spelen) en vier personages: Hayate, Hayabusa, Kasumi en Ayane. Meer personages kun je los erbij kopen.

En dan nu, Dead or Alive 5: Last Round! Oh, nee, wacht. Nog even over de soort van free-to-play-variant voor de Xbox One. Daar zitten dezelfde vier personages in, maar na een paar uur speeltijd is het uit met de pret. Dan kun je overstappen naar het betaalde Core Fighters voor de Xbox One en krijg je de personages Bass, Tina, Hitomi en Jann Lee.

En dan nu, door met Dead or Alive 5: Last Round. Toch? Ja, maar eerst willen we nog even zeggen dat er een groot deel van de honderden outfits ontbreken in zelfs de volledige versie van Dead or Alive 5: Last Round. Als je ze allemaal wilt hebben moet je even een klein fortuin uitgeven, maar dan heb je ook wat. Of, nou ja, dan heb je een aantal hele toffe, bijna gestoorde outfits én een berg outfits die zo fout is dat alle verdere duiding overbodig is.

Vooral in combinatie met de nieuwe engine die ‘huid nog realistischer en zachter doet ogen’ (lees: nog zachtere tieten op je beeldscherm tovert) slaat Dead or Alive 5: Last Round te ver door in zijn seksualisering. Een beetje bloot (bij beide geslachten) hoorde bij Dead or Alive. Het was campy maar niet storend.

Tot nu dan, want met tieten die een uur lang de samba dansen als een vrouwelijk personage met haar ogen knippert, is het punt bereikt dat de seksualisering begint te storen. We voelen ons net iets té pervers. Vooral als de bijkomende poses, kreungeluiden en het gebrek aan stof er letterlijk geen doekjes meer om winden. Zonde, want Dead or Alive heeft het helemaal niet zo extreem nodig.

Leuker dan Street Fighter

De gamer die nu wel eens iets over de inhoud wil lezen, zal blij zijn dat het vechtsysteem nog altijd staat als een huis. Logisch ook, want er is niets noemenswaardigs aan veranderd. Al sinds het tweede deel eigenlijk niet. Het is snel, enorm toegankelijk en gevechten lopen (dankzij het simpele counteren) vaker onverwacht dan in andere games in dit genre.

Ondertussen is het vechten diep genoeg om ervoor te zorgen dat een getrainde speler nooit zal verliezen van een beginner, zonder dat die laatste met lood in z’n schoenen de volgende match aangaat. Dead or Alive is wat dat betreft ‘leuker’ voor een groot publiek dan minder toegankelijke games als Tekken of Street Fighter. Al zijn dat, toegegeven, wel games die niet helemaal onterecht meer aandacht krijgen in de pro-scene.

Nieuwkomers kunnen wat dat betreft blind in deze meest uitgebreide versie van Dead or Alive ooit stappen. Er twee stages en twee personages (Raidou uit het origineel en nieuwkomer Honoka) aan het al enorm uitgebreide pakket toegevoegd. De verhaalmodus is gevuld met clichés en foute dubbelzinnige opmerkingen, maar de hoofdmodus is nog altijd beter dan een gebrek eraan, iets wat we bij veel concurrenten zien.

Grafisch is Last Round bovendien strakker dan ooit. Het geheel loopt soepeler dan een trein in Japan. Zelfs online werkt het vechten nagenoeg perfect. We kwamen geen lag tegen en alle input is slechts een fractie van een seconde langzamer dan bij offline gevechten. Die fractie van een seconde is trouwens voor de fervente spelers wel een probleem, gezien elke milliseconde bij het counteren relevant is.

Daarnaast plaatsen we een kanttekening bij het lange wachten op een match. Of dat aan de matchmaking ligt of aan de leegte op de online speelvelden is een vraag die we, bij gebrek aan bewijs, maar in het voordeel van ontwikkelaar Team Ninja beantwoorden. Waar de waarheid ook ligt: weet waar je aan begint.

Opkrikken

Mocht de speler die het origineel óf Ultimate al in huis heeft zich nog afvragen of Last Round de moeite waard is: die vraag kun je zelf beantwoorden. We raden af een paar tientjes neer te leggen voor een pakket dat in wezen niet meer dan cosmetische upgrades en twee nieuwe personages bevat. Aan de andere kant is het wel weer fijn om die PlayStation 3 of Xbox 360 niet van stal te moeten halen om een potje Dead of Alive 5 te doen.

Rest ons alleen nog even een verzoekje aan Team Ninja. Met deeltje zes zouden we wel eens iets meer durf willen zien. Het gebrek aan gemaakte stappen in gameplay is precies wat we het originele Dead or Alive 5 zo zwaar aanrekende. Last Round doet niets om dat minpunt aan te pakken en dat cijfer op te krikken.

Dead or Alive 5 Last Round is verkrijgbaar voor PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4 en Xbox One. De pc-versie verschijnt 30 maart 2015.