Dead Nation: Apocalypse Edition - Meer zombies dan je hersenen aan kunnen | Gamer.nl

Housemarque. Als je die naam ziet staan, dan weet je hoe laat het is. De ontwikkelaar staat garant voor games die je uren achter elkaar kunt spelen, al zoekend naar de perfecte speelstijl om een zo hoog mogelijke score mee neer te zetten. En net als je denkt dat je zo’n spel onder de knie hebt, ontdek je een nieuw trucje of manier om je multiplier hoog te houden, en moet je weer oefenen om aan de top van de leaderboards te komen. Bovendien staat de studio achter Resogun en Super Stardust altijd garant voor uitmuntende twin stick-actie. Dat is bij Dead Nation niet anders.

De zombie outbreak van 2010

Het lijkt nog maar zo kort geleden dat we verslaafd waren aan die game op de Playstation 3. Voor wie het gemist heeft, Dead Nation is een zombie-shooter vanuit helikopterperspectief. Je bestuurt je held met beide pookjes, een om te lopen en de ander om te mikken. De ondoden komen van alle kanten op je af en elke keer als je er eentje omlegt, verdien je punten en gaat je multiplier omhoog. Als je echter even niet oplet, zet een hongerige zombie zijn tanden in je en keldert je multiplier weer richting het nulpunt. Het scoresysteem slaagt er ontzettend goed in je aan het spelen te houden, en motiveert je telkens op zoek te gaan naar de beste manier om een zo hoog mogelijke score te halen. Daarbij word je nog eens aangemoedigd door de uitgebreide ranglijsten, die per land worden opgesplitst in een wereldwijde strijd.

De hoofdmodus heeft tien mi ies waar je op de gemiddelde moeilijkheidsgraad in vier uur doorheen komt. Wie daar behoefte aan heeft, kan dankzij de extra moeilijkheidsgraden nog veel extra uren investeren. Op zijn allermoeilijkst is Dead Nation een heerlijk hardcore spel waar alleen de beste spelers doorheen zullen komen. De Apocalypse Edition bevat ook de Road of Devastation-DLC, met een Arcade- en een uitgebreide Endle -modus. In laatstgenoemde loop je steeds rondjes over een met zombies bevolkt parcours, waarin je aftakkingen kunt kiezen die leiden naar extra geld, leven of wapens. Elke ronde worden de vijanden sterker en wordt de keuze welke route je neemt belangrijker: heb je nu echt health nodig om te overleven, of ga je toch op zoek naar een beter pantser? Onderweg verzamel je ook nog eens geld om nieuwe geweren mee toe te voegen aan je arsenaal. Naast standaard vuurwapens als een submachinegeweer en een shotgun kun je kiezen voor een apparaat dat cirkelzagen afschiet of de Shocker, waarmee je hele hordes zombies in één keer elektrocuteert. Elk wapen en al je extra granaten of landmijnen kun je ook nog eens ontzettend vaak upgraden. Dat zorgt ervoor dat je door blijft spelen om die ene upgrade te halen. Vooral met een vriend op de bank kun je de hele avond door blijven gaan. De offline coöpmodus die we in moderne games zo vaak moeten mi en maakt een grandioze terugkeer in Dead Nation, maar ook coöperatief online staat de game garant voor plezier.

De zombies van 2014

Dead Nation is op de Playstation 4 dus nog steeds zo vermakelijk als in 2010.. De Apocalypse Edition kent daarnaast nog een aantal toevoegingen. Ten eerste hebben de graphics een likje verf gehad. Het spel ziet er een stuk scherper uit door de resolutie van 1080p . Ook de effecten, zoals rook en dwarrelende stukjes as, komen beter tot hun recht op de PlayStation 4. Dead Nation blaast je grafisch niet van je stoel, maar ziet er prima uit. Daarnaast is ons grootste kritiekpunt op het origineel onder handen genomen: het wi elen tu en wapens is een vloeiende klus geworden omdat je de actieknoppen als sneltoetsen voor je vier favoriete geweren kunt gebruiken.

Voor de Playstation 4-versie zijn er ook sociale elementen verzonnen. Zo kun je na het uitspelen van een level je vrienden een uitdaging sturen om jouw score te verbeteren. Zij krijgen tijdens het spelen dan jouw ghost te zien, zodat ze precies kunnen uitvogelen waar ze je score kunnen verslaan. Het meest intere ant is de Broadcast-functie. Je kunt je spel uitzenden via de gebruikelijke Share-mogelijkheden van de console, waarna je kijkers zich kunnen bemoeien met jouw game. Om de zoveel tijd krijgt je publiek de mogelijkheid om te stemmen op evenementen die jouw spel op een positieve of negatieve manier beïnvloeden. Je krijgt bijvoorbeeld extra ammunitie van je kijkers, of ze sturen juist een nieuwe horde zombies op je af. Als speler zorgt dat voor extra spanning, omdat je nooit weet wat er gaat gebeuren, en ook voor het publiek is Dead Nation dankzij de Broadcast-functie net wat vermakelijker dan pa ief naar iemands stream kijken.

Een paar kritiekpuntjes uit de originele versie keren terug. De omgevingen in de game zijn niet echt gevarieerd.. Het 'verhaal' voert je langs ziekenhuizen en een verlaten kermis, maar in feite lijken alle levels ontzettend veel op elkaar. Het zijn steeds weer variaties op een stad die in puin ligt. Daarnaast is het soms wel erg moeilijk om de zombies aan te zien komen. Vijanden zitten regelmatig verstopt achter textures of zijn verscholen in de duisternis. Dat draagt wel bij aan een angstaanjagende sfeer, maar het voelt oneerlijk als je je multiplier kwijtraakt terwijl je daar niets aan ka n doen. Die kleine smetjes mogen de pret niet drukken. Vooral voor zo'n lage prijs – zelfs gratis met Playstation Plus – biedt Dead Nation: Apocalypse Edition verbijsterend veel plezier voor een of twee spelers.