De Sims 4 (PlayStation 4 en Xbox One) | Gamer.nl

De Sims 4 kwam oorspronkelijk in 2014 uit voor pc en Mac en kreeg vervolgens diverse uitbreidingen die telkens het spel nieuw leven inbliezen. Electronic Arts brengt ditmaal de game uit op zowel PlayStation 4 als Xbox One. De inhoud blijft hetzelfde, de besturing en het echte Sims-gevoel echter niet.

De Sims 4 begint op consoles zoals elke Sims-game: met het creëren van een eigen Sim, die door middel van de Create-A-Sim-werkplaats met enge precisie tot stand komt. Ook op de console werk je met een cursor; eentje die via een magnetische reactie naar knoppen springt. Met je linker stick spring je van optie naar optie, waardoor je niet het hele scherm over hoeft om een klein dingetje aan te pa en.

Sims 4

Bij het bouwen of aanpa en van je eigen huis gebeurt eigenlijk hetzelfde. Muren en meubilair zijn gemakkelijk te selecteren of te verwijderen met één druk op de knop. Tijdens het spelen verandert er weinig, al is de besturing van de camera of het maken van keuzes in het begin wat onwennig voor wie de pc- of Mac-versie gewend is. Om de overstap makkelijker te maken heeft De Sims 4 voor iedere handeling een tutorial in huis.

Sims 4

Opnieuw beginnen

Helaas is er van echt overstappen geen sprake. De mogelijkheid om op je PlayStation 4 of Xbox One verder te spelen met je bestaande Sims-leven op Origin ontbreekt bijvoorbeeld. Dit betekent ook dat als je uitbreidingen voor pc of Mac hebt aangeschaft, deze niet beschikbaar zijn op console.

Cheatcodes zitten ingebakken in het DNA van De Sims en deze ontbreken dan ook niet in de consoleversies. Motherlode levert je ook hier met een paar klikken een flinke hoeveelheid geld op. Het gebruiken van deze cheats heeft hier echter gevolgen: wie cheats inschakelt verliest de mogelijkheid om Trophy’s of Achievements binnen te halen bij die savefile.

Sims 4

Om de release van de Sims 4 op console aantrekkelijker te maken, biedt EA gelijktijdig met de consolerelease een bundel aan die een aantal uitbreidingen voor de game bevat. Het gaat dan om de uitbreidingen Stedelijk Leven, Vampieren en Glamour Acce oires. Die uitbreidingen zijn broodnodig, omdat de basisgame na enige speeltijd weinig nieuws meer biedt. De uitbreidingen die op dit moment voor pc en Mac beschikbaar zijn, worden stapsgewijs ook overgezet naar PS4 en Xbox One.

Hoewel het EA gelukt is om de computerbesturing werkend te krijgen op de console, blijft het exact dat: een pc-game die met wat kunstgrepen is omgezet naar een muis- en toetsenbordloos bestaan. Voor wie geen computer in huis heeft die De Sims 4 kan draaien is dit daarom een prima alternatief, maar voor het echte Sims-gevoel ben je aangewezen op de pc of Mac.

De Sims 4 is vanaf 17 november beschikbaar voor PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de PlayStation 4-versie van de game gespeeld.