De Sims 2 (console) | Gamer.nl

De Sims beesten maar door. Activiteit na activiteit wordt ondernomen en het levenselixer lijkt de komende jaren nog niet uit de pixelmensjes te lopen. Naast hun leven op de PC, houden de Sims er ook een dubbelleven op de console op na. Na Bustin' Out is het nu tijd voor een tweede volwaardige avontuur op de Playstation 2, GameCube en Xbox, De Sims 2. Wij pakten onze 'casual gamer'-bril erbij en speelden de Xbox versie.

De Sims 2 is een afgeslankt en aangepast kopie van diens gelijknamige PC broer. De basis van het spel blijft hetzelfde. Je beheert het leven van je digitale persoon, waarbij twee niveaus van wensen bestaan. Allereerst zijn er de dagelijkse behoeften, zoals slapen, pla en, eten en amuseren. Daarboven staan de hogere doelen in het leven die je Sim naar een algemeen hoger platform tillen. Je doelen, de 'wants', worden bepaald door het type personage. Dit type personage kies je aan het begin van het spel zelf. Een voorbeeld van een doel voor de romanticus is het zoenen met een Sim of het aanboren van nieuwe contacten. De geldwolf daarentegen haalt meer plezier uit het inhuren van een werkster of het kopen van allerlei dure acce oires.

Je bezigheden in het spel worden voor een groot deel door de mi iedoelen bepaald. Een ultiem doel kent het spel niet, wat voor een vrije gameplay zorgt. Wel lijkt de balans tu en de verschillende mi iedoelen ietwat scheef. Waar de romanticus direct allerlei moeilijke opdrachten krijgt, scoort de geldwolf er lustig op los door opdrachten zoals “koop een bed voor 50 dollar” te voltooien. Enorm storend is dit echter niet.

Een groot nadeel van de consoles ten opzichte van de PC is natuurlijk de besturing van je Sims. De Sims 2 lost dit op door je direct de controle over je Sims te geven en in derdepersoons-aanzicht door de wereld te wandelen. Wanneer je in de buurt van attributen bent die gebruikt kunnen worden komt er rechtsonder in beeld een schermpje te staan, waarna je alsnog tot actie over kunt gaan. Staat de directe besturing van je Sims je niet aan, dan kun je middels een druk op de select-knop ook nog uit de huid van je Sim kruipen en het spel met het selectiehandje spelen.

Beide besturingen werken relatief gezien erg intuïtief, al blijft de muis koning voor het spelen van een game als De Sims 2. Dit is vooral merkbaar als je de woning aan het versieren, vergroten of opknappen bent. Waar je in de PC versie lekker kunt slepen, moet je nu door tal van menu's heen om de gewenste objecten uit te kiezen. Het duurt niet alleen langer, maar werkt ook veel minder makkelijk. Het neerzetten van je eigen huis wordt hierdoor een lange termijn plan.

De leukste toevoeging ten opzichte van de PC versie, is de coöperatieve mode. Het beeld wordt middels een verticale lijn in tweeën gehakt en iedere speler behoudt zijn eigen interface. Net als in de singleplayer word je in de verhaalmode samen met twee vreemde figuren in een huis gezet, met het leuke verschil dat je nu ook met elkaar kunt socializen. Het samen spelen van De Sims 2 levert niet alleen ingame, maar ook op de bank hilarische taferelen op. Vooral een se ie met je vriendin (of vriend), zoals ondergetekende ervoer, leidt al snel tot hoop gelach en gezeur. Want ja, ik ruim inderdaad niet altijd m'n rotzooi op en in een spel al helemaal niet.

Grafisch weet De Sims 2 redelijk te overtuigen. De jolige grafische stijl is behouden gebleven en alles ziet er lekker levendig uit. Af ten toe hadden de graphics wat strakker gekund, maar gezien de gameplay technische mogelijkheden, kunnen we dit door de vingers zien. Iemand die De Sims 2 voor de grafische toeters en bellen koopt, is sowieso niet goed bezig. De Sims 2 kent een behoorlijke soundtrack, die qua stijl behoorlijk afwi elend is. Van lichte pop tot vrij stevige metal, alles is vertegenwoordigd. Daarnaast zorgt ook de Sims-taal Simlish in combinatie met de doldwaze animaties meer dan eens voor een glimlach op je gezicht.

Naast herkauwde en gekopieerde speleigenschappen, bevat De Sims 2 ook nog iets totaal nieuws. Je kunt namelijk je eigen maaltijden samenstellen door ingrediënten bij elkaar te sprokkelen in een menuutje. De kookervaring van je Sim bepaalt wat je allemaal kunt kokkerellen. Hoewel het geen revolutionair speeltje is, zit het samenstellen van je maaltijd leuk in elkaar. Minder handig is dat de interface, normaal toch zo solide, soms kuren vertoond. Met name in de coöperatieve modus wil er nog wel eens een balk bovenin het scherm verschijnen, welke de overige informatie, zoals de tijd, onleesbaar maakt. Een slordig en irritant programmeerfoutje.

De Sims 2 is een goede vertaling van de populaire PC versie. Het schaaft iets aan de mogelijkheden van de game, maar weet de algemene Sims 2-feeling vast te houden. De besturing voldoet aan de eisen, al blijft het lastig om met je controller voor muis te spelen, bijvoorbeeld bij de bouw van een huis. Grafisch en muzikaal valt er weinig te klagen en door de toevoeging van een coöperatieve mode, biedt De Sims 2 voldoende uren speelplezier. De ma ale groep Sims-junkies kan weer zonder blikken of blozen naar de winkel simmeren.

Gameplay: 8,0Graphics: 7,5Geluid: 7,5Totaal: 8,0