Nacom Gaming Headsets

De Nacon Rig-headsets: degelijke middenmoters met subtiele surround sound

Nacon koopt niet alleen de Rig-headsets van Plantronics, ook BigBen wordt overgenomen

Geschreven door Sascha Meijer op

Samenvattend

BigBen en Nacon leveren met deze drie headsets een zogenaamde ’mixed bag’ af. De BigBen PS4 Stereo Headset v3 is een absolute budgetoptie maar is eigenlijk - zelfs voor 25 euro - niet het overwegen waard. Zowat op elk punt schiet deze headset tekort en presteren eenvoudige, goedkopere in-ear oordoppen beter. De headset is gammel en het draaggevoel goedkoop. Het enige wat positief opvalt aan deze headset is dat de microfoon behoorlijk goed klinkt voor het prijspunt - een echte verassing. Het is eigenlijk best jammer dat deze headset zo tegenvalt, want de markt zit verlegen om een écht goedkope headset die net wat meer brengt dan oordoppen. Dit is hem in ieder geval niet.

+ Microfoon

- Klank

- Draaggevoel

Nacom Gaming Headsets

De Rig 500 Pro is stevig, comfortabel en eenvoudig in gebruik. Hij is dankzij de minijack-aansluiting en volumecontrole in de kabel ook nog eens compatibel met verschillende platformen. De lokalisatie van deze headset is prima, maar in-game is de ietwat dozige klank nadelig als je je wil concentreren op de dialogen. Toch biedt de Rig 500 Pro een flinke dosis immersie en een goede afsluiting van omgevingsgeluid. Met de surround sound van Dolby Atmos biedt Nacon daarnaast ook nog een van de weinige softwarematige surround sound codecs die daadwerkelijk wat toevoegt. Verwacht hierbij geen overdreven plaatsing in een virtuele ruimte, maar eerder subtiele toevoegingen die ruimtelijkheid net wat meer versterken; een effect wat voornamelijk erg goed werkt bij films.

+ Comfort

+ Klank Dolby Atmos

- Klinkt ietwat dozig

- Gebruiksgemak Dolby Atmos

Nacom Gaming Headsets

De Rig 800HS is een hele degelijke, goed klinkende headset. Net als zijn goedkopere, bekabelde seriegenoot is hij erg comfortabel. Je houdt deze headset met gemak een aantal uur op. De klank laat zich kenmerken door een behoorlijk stevige laagrespons. Dit is te gek voor film en in-game actie, maar een stuk minder op z’n plaats als je deze headset ook wilt gebruiken om muziek te luisteren. Op praktisch gebied is de 800HS ook goed voorzien: de draadloos verbinding is snel en heeft een uitzonderlijk groot bereik. De lange kabel waarmee de dongle wordt verbonden, is daarnaast een goede praktische toevoeging, omdat dit het mogelijk maakt de dongle uit het zicht te plaatsen. Daar staat tegenover dat de verbinding tijdens de testperiode tot tweemaal toe een hoge piep laat horen als de headset ongebruikt verbonden bleef. Desalniettemin heeft Nacon er goed aan gedaan de Rig-serie toe te voegen aan hun assortiment. Nu hebben ze niet alleen topkwaliteit controllers, maar ook zeer degelijke middenmoters op headset-gebied.

+ Comfort

+ Klank Dolby Atmos

+ Groot draadloos bereik