Nacom Gaming Headsets

De Nacon Rig-headsets: degelijke middenmoters met subtiele surround sound

Nacon koopt niet alleen de Rig-headsets van Plantronics, ook BigBen wordt overgenomen

Geschreven door Sascha Meijer op
Als je de Rig-serie één keer hebt gezien, vergeet je deze hoogstwaarschijnlijk nooit meer. Het ontwerp kenmerkend noemen is een understatement. Met meer dan twintig verschillende modellen die compatibel zijn met zo’n beetje alle mogelijke platformen, is de Rig-serie daarnaast behoorlijk uitgebreid. Is de klank van deze hoekige headsets net zo memorabel als de uitstraling?

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

De afgelopen periode is er flink geschoven, verkocht en gerebranded binnen de Rig-productlijn. Het originele ontwerp van Plantronics is in eerste instantie verkocht aan BigBen Interactive. BigBen Interactive, voornamelijk bekend als uitgever van de WRC-serie en Overpass, valt sinds februari van dit jaar onder de noemer Nacon. Terwijl Nacon op zijn beurt voorheen juist onderdeel was van BigBen. Nacon is nu dus de eigenaar van de Rig-serie en voegt hiermee een grote hoeveelheid headsets toe aan hun toch al uitgebreide hardware aanbod. De BigBen-naam vervalt daarnaast volledig.

Aan de daadwerkelijke headsets verandert er echter niets. Het Rig-ontwerp is nog steeds even hoekig en de prijzen zijn, met 86,60 euro voor de Rig 500 Pro en 113 euro voor de Rig 800HS, ongeveer hetzelfde gebleven. Voordat BigBen officieel werd opgeslokt door Nacon, heeft het bedrijf met de BigBen PS4 Stereo Headset v3 wel zijn eigen officieel gelicenseerde Playstation 4-headset uitgebracht. Deze headset tapt uit een iets ander vaatje dan de Rig-serie. Het ontwerp is minimaal en de prijs, die varieert tussen de 25 en 35 euro afhankelijk van de kleur, maakt dit een echte budgetoptie. Kortom: dit is een hands-on met verschillende merknamen, maar desalniettemin drie headsets uit dezelfde stal:

Inhoudsopgave

1. Inleiding
  2. BigBen PS4 Stereo Headset v3