De Kleine Zeemeermin: Magie in Twee Werelden | Gamer.nl

Kindergames zijnmi chien wel het moeilijkst om te reviewen, want de eisen die jonge gamers aanhun digitale vermaak stellen liggen heel anders dan die van ons, volwa enmensen. Prachtige graphics, Dolby Surround-geluid en groot pakketmultiplayeropties zullen de kleintjes een worst wezen. Ze zien lieverherkenbare personages in een herkenbare omgeving en daar speelt Buena VistaGames handig op in met De Kleine Zeemeermin: Magie in Twee Werelden voor de GBA,een game gebaseerd op de Disney-animatiefilm uit 1988. De Kleine Zeemeermin volgt het verhaal van de film op devoet. Het verhaal wordt verteld via plaatjes uit de film die telkens zijnvoorzien van een paar regeltjes tekst die de gebeurteni en heel summiersamenvatten. Tu en de stukjes verhaal zitten een achttal minigames verwerktdie het eigenlijke spel vormen. Doordat de tekenfilm zich eigenlijk niet zogoed leent voor een game door gebrek aan echte actie en achtervolgingen, zijnde minigames soms wat vergezocht. De kwaliteit van de minigames is niet echt om over naar huiste spreken. Veel verder dan het ontwijken van bepaalde objecten of hetindrukken van de toets die op het scherm verschijnt, komt het allemaal niet. Zois er een minigame waairn je achter vi en aan moet zwemmen die ringen achterlaten.Door die ringen te pakken zwemt Ariel sneller, en kun je de vi en bijhouden.In een andere minigame, één van de leukere, dien je met een lamp een bootje tebeschijnen om er zo voor te zorgen dat Ariel en Prins Eric een romantischavondje hebben. Het bootje vaart steeds heen en weer en jij zult deze met hetlampje moeten volgen. Veel minigames hebben een nogal stugge besturing en slechtecollisiedetectie. Het voelt allemaal nogal gammel aan, alsof het door eenamateur-programmeur in een avondje in elkaar is gedraaid. Vooral het‘jump-and-run’ spelletje met Sebastian de krab, is uiterst vervelend. Hetspringen is erg onnauwkeurig en de dubbele sprong gaat geheel tegen je gevoelin. Het had allemaal veel simpeler, doeltreffender en doorzichtiger gekund,maar die moeite heeft men niet genomen.  De moeilijkheidgraad van de minigames is van dien aard datje zelfs wanneer je geen notie hebt van wat de bedoeling is, moeiloos door de meestespelletjes heenloopt. Ikzelf had alle acht minigames binnen nog geen half uurvoltooid, waarna ik ontredderd naar de aftiteling zat te staren. Na hetuitspelen biedt het spel bijzonder weinig extra’s om nog verder te spelen, wanter worden geen scores bijgehouden en er zijn ook geen verdere geheimen teontdekken. Je kunt hoogstens nog een keer hetzelfde spelletje opnieuw spelen.Nu is De Kleine Zeemeermin duidelijk een spel voor deallerkleinsten en mijn oordeel hierboven klinkt wat hard. Een jonge gamer vaneen jaar of zes, waarvoor het spel eigenlijk bedoeld is, doet er natuurlijk watlanger over dan een half uurtje. Maar ook twee uur speeltijd is niet genoeg omhet spel te rechtvaardigen, vooral omdat ik me afvraag of de jonge gamertjeswel zoveel voldoening zullen halen uit het spel. De Kleine Zeemeermin isnamelijk volledig lineair en biedt geen ruimte om zelf dingen te ontdekken,noch voor creativiteit. Dit zijn elementen die juist in de goede kindergames,zoals Stuart Little 3 en Dog’s Life, uitstekend worden benut.

Een ander euvel van De Kleine Zeemeermin is dat men te luiis geweest om de paar regeltjes tekst die het spel rijk is, niet in hetNederlands te vertalen. Van de doelgroep tu en de vier en acht jaar, kan nietworden verwacht dat ze al Engels kunnen, laat staan dat ze überhaupt kunnenlezen. De schermteksten zijn echter redelijk van belang en vertellen naast hetverhaal, ook nog de spelregels van de verschillende minigames. Hoewel dezeuitleg vaak wel met iconen en animaties wordt ondersteund, is het niet altijdvoldoende om te begrijpen wat de bedoeling is. De meeste kleine gamertjeszullen bij De Kleine Zeemeermin dan ook langer bezig zijn om te achterhalen wathet doel is van het spel, dan met het eigenlijke spelen. Buena Vista Games profiteert eigenlijk schaamteloos van debekende personages. De Kleine Zeemeermin is zo minimaal dat je het nog maar néteen game kunt noemen. Er zijn talloze kindergames die weliswaar geenDisney-licentie op zak hebben, maar barsten van de creativiteit, leerzamespelelementen en vrijheid om spelenderwijs nieuwe dingen te ontdekken. DeKleine Zeemeermin biedt niets van dit alles. Mi chien dat een paar kinderentevreden zullen zijn met het spel omdat hun favoriete tekenfilmpersonages hunopwachting maken, maar met een kleurplaat van De Kleine Zeemeermin zullen zeminstens zo blij en véél langer zoet zijn. En het kost je beduidend minder.