Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Day of the Tentacle Remastered

Day of the Tentacle Remastered

Historie herschreven

Geschreven door Arthur van Vliet op

Conclusie

  • Day of the Tentacle Remasterd koorddanst op de wankele scheidslijn tussen remake en remaster. Het is een prima facelift voor een fenomenale game.
    Score: 75 Goed
    • Tijdloos bronmateriaal, interessant audiocommentaar van de ontwikkelaars, verbeterde interface
    • Wat klinische visuele update doet af aan sfeer van het origineel

Na Grim Fandango neemt Tim Schafer de taak op zich om nog een van zijn meesterwerken te renoveren. Dat gaat hem en zijn studio Double Fine ditmaal beter af. 

Gamehistorie wordt geschreven naar de chronologie van technologische vooruitgang, schreef Erik Fredner onlangs op Kill Screen. Ja, games ogen, klinken en voelen anders dan ze deden in de jaren tachtig, en technologie heeft die verandering beïnvloed – maar maakt het games ook per se beter? Is technologie de determinant voor gamekwaliteit? Fredner trekt de vergelijking met literatuur: “King Lear werd niet geschreven door de veer; Infinite Jest werd niet geschreven door Microsoft Word.”

Wat zegt dat over remasters en remakes? Voor Day of the Tentacle had je in 1993 een sterke pc nodig. Het was vooruitgang: waar dialogen in de Monkey Island-games nog enkel tekst waren, kwam Day of the Tentacle (en in hetzelfde jaar Sam & Max Hit the Road) tot leven door ingesproken stemmen. Inmiddels zijn we 23 jaar verder en is de game – ironisch genoeg – door de tijd ingehaald. Op technisch vlak dan in ieder geval. Remasters ruimen technische barrières uit de weg zodat wij antwoord kunnen geven op de vraag: was het origineel echt zo goed?

Day of the Tentacle Remastered

Duw George Washington

Het antwoord is ja, Day of the Tentacle is fenomenaal. De game verscheen in de tijd dat LucasArts een adventure-fabriek was. Jaarlijks pompte het één of meerdere point-and-click-games de markt op die werden opgevreten door de fans. Het was een succesformule geschreven op basis van de SCUMM-engine. Monkey Island, Sam & Max Hit the Road, de Indiana Jones-games en, in 1993, Day of the Tentacle, het vervolg op Maniac Mansion.

Met zijn voorganger had Day of the Tentacle weinig meer te maken, met zijn tijdgenoten des te meer. Werkwoorden selecteren en vervolgens op onderdelen van de omgeving of je inventory klikken was wederom de modus operandi. Pak gebit. Duw die hobbelclown. Praat met George Washington.

Wat Day of the Tentacle uniek maakte was zijn tijdreisconcept. De game speelt zich af in heden, verleden en toekomst – in elke periode heb je een personage en tussen de drie personages kun je vrij schakelen. Voorwerpen die je vindt in het verleden kun je via een tijdmachine in de vorm van een mobiel toilet (de Cron-o-John) doorsluizen naar de toekomst en vice versa. De puzzels spelen bij tijd en wijle hilarisch in op die mechaniek, al zijn sommige wel erg vergezocht. Het hoort bij de LucasArts-adventures waar we allemaal nog steeds zo van houden.

Day of the Tentacle Remastered

Om het geheel af te maken zit Day of the Tentacle vol met bizarre humor. Drie kolderieke hoofdpersonages – een vadsige surfdude, een verstrooid meisje met een blik in de ogen die geen enkel bewustzijn verraadt, een übersullige Woody Allen-karikatuur – belanden in kolderieke situaties en hebben kolderieke dialogen met kolderieke interpretaties van de voorvaderen der Verenigde Staten en machtsbeluste tentakels. De game had niet misstaan in het aanbod aan absurde tekenfilmseries van Cartoon Network.

Dat alles blijft overeind, ook 23 jaar later. Einde recensie, een 9,5. Toch? 

Die andere remake

Het zou te makkelijk zijn. Voor ons ligt een Remastered-editie van een game die behalve een kleine visuele update weinig nodig heeft. Double Fine heeft desondanks zijn best gedaan. Het maakte Day of the Tentacle klaar voor het heden. Dat wil zeggen: een nieuwe contextgevoelige interface, verbeteringen aan de audiokwaliteit en volledig opnieuw getekende graphics. De game werpt zijn oorspronkelijke technologische beperkingen van zich af en gebruikt hedendaagse technologie om dichter bij de oorspronkelijke visie van artist Peter Chan te komen.

Day of the Tentacle Remastered
Day of the Tentacle Remastered

Daarom is de vraag: maken alle ingrepen Day of the Tentacle Remastered beter dan zijn bronmateriaal? Laten we hier even de vergelijking trekken met een genregenoot die nog voor de huidige remake-hausse een renovatie kreeg. Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge profiteerde (veel meer dan de volledig uitbesteedde haastklus rondom het eerste deel) duidelijk van de nieuwe liefde die het kreeg. Er was een nieuw hintsysteem, er werden stemmen toegevoegd en de interface van de eerste speciale editie van Monkey Island werd geperfectioneerd. De game was niet alleen speelbaar op pc, maar vond zijn weg volledig terecht naar console en smartphone.

Het was vooral de sfeer die de renovatieoperatie van Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge rechtvaardigde. Alsof de prachtige boxart van de oorspronkelijke Monkey Island-games tot leven kwam, zo oogde de ‘update’ die de game kreeg. Het eindproduct was een game die volledig recht deed aan zijn inspiratie, maar toch op zijn eigen benen kon (en kan) staan. Een tijdloze verbetering op Monkey Island 2.

Dezelfde missie

Day of the Tentacle Remastered slaagt beduidend minder in dezelfde missie, en ook dat komt met name door zijn uiterlijk. In tegenstelling tot de povere update die Grim Fandango vorig jaar kreeg, is Day of the Tentacle volledig opnieuw vormgegeven. Daarbij wordt de oorspronkelijke art in eer gehouden (pak de boxart uit 1993 er maar bij) en worden de grove pixels gladgestreken tot cartooneske beelden.

Maar er mist iets. Waar Monkey Island 2 droop van de sfeer, is het hier moeilijk om de indruk van een veredelde flashgame los te laten. Natuurlijk, Day of the Tentacle is altijd cartoonesk geweest, veel meer dan Monkey Island. Toen laatstgenoemde serie met zijn derde deel in 1997 alsnog koos voor een tekenfilmstijl, slaagde het echter grandioos in zijn aanpak.

Day of the Tentacle Remastered

19 jaar later lukt Day of the Tentacle Remastered dat niet. De decors overleven de sprong naar het heden, de vlak getekende personages minder. OK, kun je counteren, maar Monkey Island kreeg een remake terwijl dit slechts een remaster is. Klopt, maar ook deze game is volledig opnieuw getekend – het verschil is enkel dat DOTT geen getrapt hintsysteem heeft gekregen (wat overigens prima op zijn plek zou zijn hier) en dat er geen stemmen opgenomen hoefden te worden. Bovendien kost deze remaster 5 euro meer dan de volledige remake van Monkey Island 2.

De mensen maken de game

Day of the Tentacle Remastered bewijst twee argumenten van Fredner. Als eerste: betere technologie betekent nog niet automatisch een betere game. In de originele pixelbeelden sprong Day of the Tentacle van het scherm, nu niet meer zo. En daarop volgend: de mensen maken de game. Het Double Fine-team blijkt, ondanks de aanwezigheid en consultatie van mensen uit het originele team, minder capabel in het verhedendaagsen van een klassieke adventure dan het LucasArts-team dat destijds aan de slag ging met hun bronmateriaal. Ook het feit dat Day of the Tentacle in originele vorm overeind blijft bewijst het gelijk van Fredner. Juist de originele kwaliteit maakt Day of the Tentacle tijdloos.

Voeg daarbij het commentaar van de originele makers aan toe en de nodige concept art, en Day of the Tentacle Remastered is een prima ode aan een van de hoogste hoogtepunten van de gamegeschiedenis. Het is het product van de gouden LucasArts-generatie. Ron Gilbert, Dave Grossman, Tim Schafer, Peter Chan – zij schreven historie, ondanks de technologische beperkingen van toen.

Day of the Tentacle Remastered is beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation Vita, pc en Mac. Over een eventuele mobiele versie is niets bekend. Gamer.nl speelde de pc-versie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Two Worlds 3 aangekondigd Gamer.nl Podcast verschijnt dinsdag
16

Reacties op: Day of the Tentacle Remastered

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheRussian

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Digital only weer zeker ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • misterdoa

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @TheRussian zal wel een fysieke bundel komen. Schafer Collection ofzo. Heb geduld. Of pech. Tijd zal het leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @TheRussian Yep, GOG en steam zijn de plekken waar je deze in iedergeval kunt kopen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    grim fandango en day of the Tentacle zijn mijn favo point n click games ooit gemaakt. En de nieuwe visuals doen daar imho weinig afbreuk aan. En daarom geef ik zowel grim fandango als DotT de zelfde cijfers die ik het origineel ook heb gegeven namelijk een 8,8 en een 8,6.

    Als de nieuwe visuals trouwens echt een doorn in het oog is kan je bij beide games de originele visuals inschakelen. Problem solved.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • misterdoa

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Wederom goeie review, vraag me wel af waarom deze games een remaster krijgen. Vind de Nathan Drakes een voorbeeld van hoe het moet… Verhalende games die een vervolg krijgen op nextgen in een complete bundel naar die zelfde nextgen halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wolfy

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @misterdoa Omdat er een publiek voor is, omdat deze game al jaren niet meer op normale wijze verkocht wordt en omdat het kan. Beter dan van 3D naar een iets hogere resolutie 3D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @misterdoa Omdat deze games gewoon vele malen leuker zijn dan dan de Nathan Drakes? Dat zijn geen adventures…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • misterdoa

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @SuperDre dat is smaak, en ging het niet om de kwaliteit van de games maar om de manier en timing van remasters.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Nu nog Zak McCracken and the Alien Mindbenders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SkyScourge

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @LordLuc Oh dat zou wreed zijn. Als die eens flink geremastered zou worden !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clausbmf

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    the dig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wolfy

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Misschien wordt het tijd om cijfers achterwege te laten, als je een 'fenomenale game' met een 7,5 beoordeelt. :') Zeker als je daarbij onterecht Monkey Island 2 aanhaalt. Dat was namelijk óók een remaster. Het eerste deel kreeg overigens dezelfde behandeling, maar dat terzijde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PlagueVeritas

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Wolfy heb jij überhaupt het artikel gelezen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wolfy

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @PlagueVeritas Helaas wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Wolfy Een '8' is hier ook 'uitstekend'. Vaak zijn de recensies (en zelfs de subtitels) hier geheel of gedeeltelijk hetzelfde als die van Eurogamer, Kotaku en/of Polygon. En dan (of daarom?) ook nog een paar dagen later.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HolyDemon

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Persoonlijk vind ik de visuele update juist wel de sfeer van het origineel behouden, daar ben ik het dus niet met de reviewer eens. Het had echter wel leuk geweest als er een hint systeem in had gezeten zoals bij MI2.

    De audio update vind ik echt prachtig! Ben zelf ook zeer blij met m'n aankoop. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.