De laatste paar jaren is het Wilde Westen door gameontwikkelaars vakkundig genegeerd. Sinds het briljante Outlaws van LucasArts, hebben we niet één goede actiegame met dit thema kunnen bespeuren. Gelukkig lijkt het tij definitief gekeerd, met veelbelovende titels als Gun, Call of Juarez en Lawmaker. Maar voordat die games op ons bord belanden krijgen we eerst Darkwatch voor de kiezen, een actierijke first-person shooter die het Wilde Westen vermengd met de wereld van de vampiers!

In Darkwatch krijg je de rol aangemeten van Jericho, een nieuwe rekruut van de Darkwatch. Dit is een organisatie die de mensheid beschermd tegen bovennatuurlijk kwaad. Jericho heeft het een en ander recht te zetten, want hij heeft per ongeluk de heerser der vampiers bevrijd. Als geluk bij een ongeluk kreeg hij hierbij ook de beschikking over speciale vampierkrachten, die hem zeker van pas kunnen komen bij het rechtzetten van zijn fout.

Veel subtiliteit hoef je in Darkwatch niet te verwachten. Het spel is nog het best te vergelijken met Serious Sam, al is de setting wel een stuk grimmiger. De monsters komen steeds in grote aantallen tegelijk op je af en moeten het vooral van deze kwantiteit hebben, want hun intelligentie is niet van de bovenste plank. De meeste monsters lopen recht op je af of blijven juist op hun plek staan, terwijl ze projectielen op je afvuren. Meestal dien je eerst alle monsters uit de weg te ruimen, voordat je verder kunt naar een volgende locatie in het spel.

De tegenstanders in Darkwatch variëren van klein grut dat je met een paar kogels uit de weg ruimt, tot gigantische vleeshompen waarin je enkele magazijnen zult moeten legen. Het gevaarlijkste zijn nog wel de zelfmoordcommando's. Deze gastjes komen met een tonnetje dynamiet op je afgerend, waarvan het lontje al is aangestoken. Wanneer je dit sissende geluid hoort kijk je beter snel om je heen, want mochten ze je bereiken dan is het met je gebeurd. Eveneens vervelend zijn de 'Banshees'. Deze in het paars gehulde dames vliegen chaotisch heen en weer door de lucht, terwijl ze paarse, plasma-achtige ballen op je af vuren. De beste manier om ze te doden is met je enorm sterke 'melee' aanvallen. Met tegenstanders die zich in de lucht bevinden, is dit makkelijker gezegd dan gedaan.

Tegenstanders ruim je uit de weg met een vrij conventioneel wapenarsenaal. Geweren, shotguns, pistolen, raketwerpers en dynamietstaven die dezelfde werking hebben als een granaat, vormen de doorsnee van het beschikbare arsenaal. Mocht je daarmee de klus niet kunnen klaren, dan komen de vampierkrachten van pas. Deze activeer je nadat een metertje is volgelopen. Dit metertje vult zich elke keer je een tegenstander doodt. De vampierkrachten laten je bijvoorbeeld toe sterkere kogels af te schieten of tegenstanders aan je zijde mee te laten vechten.

Naarmate het spel vordert krijg je nieuwe vampierkrachten tot je beschikking. Deze krachten zijn onderverdeeld in 'goede' en 'slechte' krachten. Afhankelijk van beslissingen die je in het spel maakt, zul je meer goede of slechte krachten vrijspelen. Heel dynamisch is dit allemaal niet. Bij deze beslissingspunten krijg je namelijk gewoon twee opties voor je neus, waarbij de ene het metertje voor de volgende 'goede' kracht vult, de andere het metertje voor de 'slechte' kracht. Eenmaal een van de twee metertjes vol is, komt de volgende kracht tot je beschikking. Acties die je tijdens het spelen zelf uitvoert, zoals het afknallen van onschuldige burgers, hebben geen invloed op dit metertje.