Darksiders 3 is een apocalyptisch grote domper | Gamer.nl

Het leek er heel lang op dat het verhaal van de vier ruiters van de Apocalyps nooit een einde zou krijgen. Het beperkte succes van Darksiders 2 en de ondergang van uitgever THQ leken daar wel voor te zorgen. De wonderen zijn het einde van de wereld echter nog niet uit.

Fans hoopten mi chien op een voortzetting van het verhaal van War en Death uit de vorige games, maar dit nieuwe deel is een prequel met een voorheen ongeziene ruiter in de hoofdrol. Fury is de enige dame van het viertal en geheel toepa elijk is ze behoorlijk boos op alles en iedereen. Een speciale mi ie om de zeven vleesgeworden zondes in de vergane wereld op te ruimen neemt ze daarom gretig aan.

Darksiders 3

Soulsiders

De spelwereld is deze keer een lange, aaneengesloten reeks gangen en ruimtes. Het een Metroidvania noemen gaat mi chien wat ver, maar zo nu en dan keer je terug naar eerder bezochte plekken om een nieuwe doorgang te openen. Darksiders 3 heeft eigenlijk meer weg van Dark Souls. Als je doodgaat, keer je terug naar het laatst bezochte savepunt en raak je al je verworven zielen kwijt.

De invloed van Dark Souls is ook enigszins voelbaar in de gevechten. Die zijn een stuk minder snel en draaien veel meer om het ontwijken van aanvallen. Wordt Fury een paar keer geraakt, dan legt ze al snel het loodje. Voorzichtig spelen en vooral zielen sparen zijn je beste opties. Verdiende zielen kunnen namelijk ingezet worden om Fury’s aanvalskracht, magie of health te verbeteren.

Darksiders 3

Nog net acceptabel

Dark Souls imiteren is echter makkelijk gezegd dan gedaan en Darksiders 3 komt er eigenlijk niet mee weg. Vooral het simpele gevecht ysteem gooit roeit in het eten. Het aantal verschillende wapens en opties is bijzonder beperkt en de game wordt daardoor nogal eentonig. Ook het gebrek aan variatie in vijanden vergroot het spelplezier niet. Na een paar uur gooit Darksiders 3 een heleboel demonen tegelijk op Fury af. In open gebieden is dat met de lock-on camera nog wel te doen, maar naarmate de gangen krapper worden, groeit de irritatie, omdat aanvallen dan uit ongeziene hoeken komen.

Met de tekortkomingen op het gebied van het gevecht ysteem is gelukkig nog te leven. Halverwege de game is het arsenaal van Fury zoveel uitgebreider geworden, dat je prima zelf wat variatie kan toevoegen. Ook het ontwijken en counteren is nog best in orde en zorgt vooral tijdens de eindbaasgevechten voor aardig wat spektakel. Echt heel moeilijk wil het overigens nooit worden. Zielen raak je mi chien kwijt als je doodgaat, maar overal in de wereld liggen items die opengebroken kunnen worden voor bonuszielen. Je raakt deze voorwerpen niet kwijt wanneer Fury het loodje legt.

Darksiders 3

Technisch miserabel

Darksiders 3 gaat vooral heel ernstig de mist in op technisch gebied. Framedrops zijn eerder regel dan uitzondering en het spel zit vol met lange laadtijden. Wanneer je doodgaat bij een eindbaas en snel nog een poging wil wagen, moet het spel onderweg terug naar de arena soms wel vier keer laden. Vastlopers ontbreken ook niet in de verzameling van bugs. De meest frustrerende vinden plaats tijdens laadtijden, wanneer je bijvoorbeeld net een eindbaas hebt verslagen. Start je het spel opnieuw op, dan mag je diezelfde strijd doodleuk nog een keertje doen.

De aller pijnlijkste bug is voor het spelen van deze review gevonden toen het spel crashte nadat Fury het loodje legde. Vervolgens begon er tijdens het laadscherm een tu enfilmpje te spelen. Verder dan een zwart scherm kwam het spel vervolgens niet en na het opnieuw opstarten stuurde de savegame na een paar seconden proberen het spel weer terug naar het titelscherm. Om na zeven uur verder te spelen, moest er een drie uur oudere save uit de cloud gedownload worden of helemaal opnieuw begonnen worden.

Er valt nog genoegen te patchen aan Darksiders 3 en dat zal ongetwijfeld ook nog wel gebeuren. Naast de onverkoopbare hoeveelheid technische problemen, ontbreekt er in dit deel gewoon heel veel van wat de vorige games zo tof maakte. Er zijn nauwelijks puzzels, kerkers ontbreken geheel en hoewel de wereld is vergaan, speelt het spel zich grotendeels af in saaie grotten, metrotunnels en loodsen vol grauwe containers. Het valt daarom niet te ontkennen dat Darksiders in de jaren tu en het tweede en dit derde deel heel veel van zijn charme is verloren.

Darksiders 3 is voor deze review gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar voor pc en Xbox One voor 59,99 euro.

Laatste reviews: