D4: Dark Dreams Don’t Die – Een remedie voor serieuze games | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

D4 is een episodische reeks exclusief voor Xbox One, gemaakt door Swery65, de geniaal gekke ontwikkelaar achter de culthit Deadly Premonition. Net zoals in die game zijn de dialogen en personages in D4 even heerlijk als vreemd. Omdat deze game in episodes is opgedeeld voelen afleveringen bovendien als strak geregi eerde pakketjes vol met plezier.

D4 draait om David Young, een ex-agent die zijn baan is verloren door zijn obse ie met zijn dode vrouw. David wil er koste wat het kost achter komen wie zijn vrouw heeft vermoord, want hij is zelf vergeten wat er die nacht is gebeurd. Het enige dat hij heeft is de letter ‘D’, die uiteindelijk naar de moordenaar moet leiden.

D4

Is het een vrouw? Is het een kat?

Door deze schokkende gebeurtenis is David een kluizenaarsbestaan in zijn appartement gaan leiden. Hij krijgt enkel regelmatig bezoek van Amanda, een blondine die zich constant als een kat gedraagt. Sterker nog, ze zit op de veranda en draagt muizen in haar mond naar David, dus we vermoeden dat ze echt een kat is en dat David, met de verwarde, geteisterde geest die hij heeft, haar ziet als vrouw.

Omdat David op de bewuste nacht van de moord een kogel met zijn hoofd heeft opgevangen, heeft hij de unieke mogelijkheid om te ‘duiken’ in het verleden. Zo kiest hij verschillende politiezaken die vermoedelijk verband houden met ‘D’, kijkt hij in de kapotte spiegel van zijn badkamer en ‘duikt’ hij naar de tijd en locatie van de zaak. Waar je in de proloog nog het appartement van David verkent en went aan de besturing, daar zit je in de eerste aflevering opeens in een vliegtuig waarin iemand uit het niets is verdwenen.

Je lost elke aflevering een zaak op en dat doe je door, zoals dat een echte adventure-game betaamt, alles en iedereen in je omgeving te onderzoeken. Je kunt ervoor kiezen Kinect te gebruiken en met je handen mensen en objecten selecteren, maar wij schakelden al snel over naar de Xbox One-controller omdat die besturing iets sneller en preciezer werkt. Naast het openen van talloze kastjes en deuren en het houden van ellenlange gesprekken met verschillende mensen, dien je af en toe met je hand over verschillende objecten te ‘zweven’ om zo bepaalde informatie lezen.

D4

Alles wat je selecteert of vindt levert punten op. Die heb je niet alleen nodig om jezelf hoger op de online ranglijsten te krijgen, je kunt er ook eten mee kopen om je energie mee aan te vullen. Alle acties die je onderneemt kosten namelijk energie: staat je energie op nul dan is het game-over. Zaak is dus tu endoor genoeg eten (bij Amanda en andere katten, logisch) te kopen en te vinden om lang genoeg je onderzoek voort te kunnen zetten. Dit kan op de zenuwen werken omdat je niet altijd op je eigen tempo een zaak kunt onderzoeken, maar geeft je tegelijk wel weer een reden om terug te keren naar je appartement.

Redeeming quality

Mocht dit alles nou niet als de spannendste bezigheid ter wereld klinken, dan klopt dat. De grootste redeeming quality van D4 is namelijk de setting, de dialogen, de humor en de personages (onder wie een kleurrijke fashion designer en een panische vrouw die gek wordt van krakende vliegtuigramen). Swery65 bewees met Deadly Premonition al dat hij personages en dialogen enorm cheesy en tegelijk erg fijn en doorspekt met humor kon neerzetten. Elk gesprek en elk personage voelt nét niet helemaal normaal of gewoonweg bizar. In de cartoony setting van D4 werkt dat prima. Vaak zit je even in Davids appartement te eten met je voormalige collega, te kijken naar wat Amanda de katmens nu weer doet of te genieten van de bizarre gesprekken terwijl je een vrijgespeeld muziekje opzet. Het voelt dan alsof je middenin het leven van deze knotsgekke personages terecht bent gekomen, alsof hun wereld voor de game al bestond en die na de game gewoon weer doorgaat.

D4

D4 valt vooral op omdat de nieuwe generatie spelcomputers wars is van luchtige games. Elk spel neemt zichzelf zo ongelooflijk serieus dat er weinig ruimte is voor humor en plezier. D4 is de perfecte remedie voor die ziekte - en dat op de zo Amerikaanse Xbox One. Deze recensie is gebaseerd op het proloog en de eerste twee afleveringen van D4, die op dit moment voor 14,99 euro op Xbox Live te koop staan. Het is niet bekend wanneer volgende episodes worden verwacht.