Crypt of the NecroDancer | Gamer.nl

Crypt of the NecroDancer | Gamer.nl

Crypt of the NecroDancer is een roguelike die in het verlengde van The Binding of Isaac en FTL: Faster Than Light ligt. Dat wil zeggen dat de vormgeving rauw, plat en eenvoudig is, de levels procedureel gegenereerd worden en je tientallen keren afgaat voordat je daadwerkelijk een uitdaging vormt voor je tegenstanders.

De reden dat Crypt of the NecroDancer hoge ogen gooit, is simpel. Elke stap die je waagt en elke aanval die je betracht, zet je in op de beat van de soundtrack. Cruciaal daarin is dat diezelfde mechaniek geldt voor al dat leeft in de duistere dungeons. Oftewel: zowel jouw bewegingen en aanvallen als die van je tegenstanders hangen af van het ritme van de muziek.

Flow

Deze spelmechaniek is voortreffelijk, en wel om een aantal redenen. Allereerst leidt het spelen op het ritme tot een unieke vorm van lichamelijke betrokkenheid. Welke van de vier ‘zones’ je ook speelt, je lichaam stelt zich af op de soundtrack. Je denkt en handelt ritmisch, en bent op die manier volledig betrokken bij de actie – zelfs je hartslag lijkt zich te conformeren aan de beat van de soundtrack.

Media has no description

Crypt of the NecroDancer is in die zin representatief voor de geestelijke staat die psycholoog en onderzoeker Mihály Csíkszentmihályi als ‘flow’ ziet. Je gaat volledig op in de game, je bent als het ware bij de les en je besteedt geen aandacht aan andere dingen die om je heen gebeuren. De vergelijking met een trance is veelvuldig gemaakt en gaat ook voor Crypt of the NecroDancer op.

Bovendien is er een uitstekende wi elwerking tu en het plezier dat de game je biedt en de geboden uitdaging. Het is erg gaaf om op de beat door de levels te bewegen en de aanvalspatronen van je tegenstanders uit te vogelen. Ook is de soundtrack chaotisch, maar fantastisch, getuige deze tien uur durende . (Nota bene: de gehele soundtrack wordt in mp3-formaat met de game meegeleverd.)

Het is erg gaaf om op de beat door de levels te bewegen

Maar de game is tegelijkertijd meedogenloos: het duurt meerdere pogingen om je tot het tweede gebied in de eerste zone te loodsen -  en het is ons tot dusver nog niet gelukt om de derde zone uit te spelen.

De crux is dat je bij elke poging een klein beetje progre ie boekt. Althans, de game geeft je dat gevoel. Wanneer je vijanden omlegt, verzamel je muntjes waarmee je tijdens het desbetreffende potje extra’s kunt kopen bij de verschillende dungeon shops. Denk hierbij aan een wapen dat verder reikt, een bom en een beetje extra leven.

Media has no description

Progre ie

Ook kom je hier en daar een diamant tegen, die je tu en de potjes door op verschillende manieren kunt inzetten. Je kunt permanente upgrades kopen, zoals een extra levenshartje of een altijd aanwezige multiplier voor muntjes. Intere anter is dat je met de diamanten de speelse ies an sich kunt beïnvloeden. In elke dungeon zijn meerdere schatkisten te vinden, met daarin wapens, uitrusting of speciale aanvallen. Afhankelijk van je speelstijl zijn sommige vondsten weinig noodzakelijk.

Met de diamanten kun je de inhoud van de schatkisten tot op zekere hoogte bepalen. Geef je Hephaestus diamanten, dan komt ‘ie met nieuwe mogelijke items op de proppen. Bij Merlin kun je aanvallen en uitrustingen kopen. De conciërge is tenslotte in staat om objecten en aanvallen uit de schatkisten weg te halen, waardoor je die niet tegenkomt. Op die manier geef je je speelstijl langzaamaan vorm.

Niet langer loop je door de levels, maar je danst op het tempo van de muziek

Gaandeweg word je behendiger in Crypt of the NecroDancer. Je leert spelenderwijs wat het betekent om ritmisch te werk te gaan en na een uurtje of drie, vier levert dit een dynamische en zintuiglijke spelervaring op. Niet langer loop je door de levels, maar je danst op het tempo van de muziek. En niet langer is het zaak om de aanvalspatronen van de tegenstanders te onderzoeken, je schat onbewust in hoe ze bewegen en legt ze galant en effectief om.

Media has no description

Vanaf dat moment is Crypt of the NecroDancer van een ongekend hoog niveau. Je hebt je de spelmechaniek eigen gemaakt, zonder dat de game op het gebied van uitdaging inboet. Het enige puntje van kritiek is dat de weg daar naartoe iets gestroomlijnder had gemogen: vooral het eerste uur straft de game elke mislukte aanval genadeloos af, wat je nauwelijks motiveert om door te spelen. Zet je desondanks door, dan ontdek je na dat eerste uur dat je bij elke poging op meerdere fronten progre ie boekt en, belangrijker, dat Crypt of the NecroDancer een van de best uitgewerkte roguelikes van de afgelopen jaren is.

Crypt of the NecroDancer is beschikbaar via Steam (pc, Mac, Linux) en kost 14,99 euro. De komende week is er een korting van 25%.