CRC 2005 mag een behoorlijk complete racegame genoemd worden. De game is een goede mix tu en rally en asfalt races en neemt de speler mee naar 65 tracks verspreidt over zes verschillende locaties. Deze locaties bestaan uit de volgende landen: Hongarije, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Finland en Duitsland. Met deze locaties komen ook verschillende klimaatstypen. Zo kan er over besneeuwde tracks geracet worden evenals in warme tropische gebieden. De tracks zijn behoorlijk gevarieerd, erg mooi vormgegeven en bevatten veel karakteristieken uit de verschillende beschikbare landen. CRC 2005 bestaat uit verschillende standaard gamemodes als Career, Quickrace, Time Trial, Free Ride, Hotseat en een multiplayermode die via LAN of via Internet tegen andere gamers gespeeld kan worden. De Hotseat mode is een multiplayermode waarin je om beurt met een aantal spelers een aantal rondes aflegt waarna gekeken wordt wie de snelste tijd neergezet heeft.
Het aanbod aan voertuigen valt erg tegen in vergelijking met bijvoorbeeld een racegame als DTM Race Driver. Nu is dit ook niet echt een reële vergelijking, aangezien DTM over veel meer racekla en beschikt. In CRC 2005 kan de speler kiezen uit maar zeven verschillende voertuigen, waaronder een buggy en een 4x4 jeep. De wagens zijn lichtelijk gebaseerd op echt bestaande auto's maar beschikken niet over officiële licenties. Dit is naast het lage aantal verschillende voertuigen ook een behoorlijke domper. Ik had graag met bijvoorbeeld een Subaru Impreza de tracks onveilig gemaakt. Om de wagens toch nog een beetje variatie te geven, kun je in de game kiezen uit een groot aantal skins en reclame stickers. Je kunt ook je eigen gemaakte skins toevoegen aan de game.
Het racen in CRC 2005 neigt meer naar de realistische kant dan naar arcade racen. De wagens liggen goed op de weg en het driften en dergelijke is goed uitgewerkt. Wel is het soms erg moeilijk om je wagen op de weg te houden, vooral als je tegenstanders flink aan het beuken zijn. Je raakt erg snel de controle over je wagen kwijt en dan wordt je al snel ingehaald. Zelfs in standje amateur (er zijn in totaal vijf verschillende moeilijkheidsniveaus) kun je nog regelmatig verliezen omdat je wagen de baan af knalt. Het realistische aspect is niet alleen terug te zien in de wegligging en het stuurgedrag van elke wagen, maar ook bij bijvoorbeeld het handmatig schakelen. Dit is de eerste racegame die ik gespeeld heb waar de koppeling ook gebruikt kan worden in combinatie met handmatig schakelen. Dit werkt precies zoals in een echte auto.