Crash Team Racing Nitro-Fueled is een magistrale herintroductie

In 1999 was Crash Team Racing het laatste Crash Bandicoot-project van ontwikkelaar Naughty Dog. De game werd een groot succes op PlayStation en kon rekenen op lovende kritieken. De vervolgen Crash Nitro Kart en Crash Tag Team Racing waren niet hetzelfde lot beschoren en droegen bij aan de teloorgang van de eens zo geliefde Crash-reeks. Aangezien Activision Crash Bandicoot en Spyro inmiddels weer in ere heeft hersteld met remakes, mag ook kartracer Crash Team Racing er nu aan geloven.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is misschien wel de beste remake die Activision sinds Crash Bandicoot N. Sane Trilogy heeft voortgebracht. Ontwikkelaar Beenox blijft met Nitro-Fueled trouw aan de formule die Naughty Dog heeft gecreëerd en borduurt op kundige wijze hierop voort met toevoegingen die het spel naar een hoger niveau tillen. Wat meteen opvalt is dat de game dezelfde grafische verbeteringen kent als bovengenoemde remakes. Circuits zijn kleurrijk, levendig en net zo rijk aan bochten als in het origineel. Bovendien is ook de audio op de schop gegaan, wat in vergelijking met het origineel voor een verschil van dag en nacht zorgt.

Crash Team Racing

Survival of the fastest

Crash Team Racing Nitro-Fueled is niet louter het origineel met wat geüpdatete audiovisuele aspecten. Het is eerder de culminatie van de Crash Team Racing-serie tot op heden, waarbij het origineel als richtsnoer fungeert. Zo bevat Nitro-Fueled niet alleen de circuits uit het origineel, maar ook die uit het vervolg Nitro Kart. Ergens is het jammer dat de adventuremodus spelers alleen de originele achttien circuits voorschotelt, maar dit is omdat het origineel vooral centraal staat in de remake. Het verhaal van dit avontuur is dan ook intact gebleven en nog net zo geestig als in 1999. Het buitenaardse wezen Nitros Oxide daagt de beste kartracer op aarde uit in het spelletje Survival of the fastest en stelt dat als hij wint, de aarde wordt omgetoverd in een enorm parkeerterrein en alle aardbewoners tot slaven gemaakt zullen worden.

Nitros Oxide slaat eigenlijk meteen de spijker op z’n kop door het spel Survival of the fastest te noemen. In Nitro-Fueled is het enige wat telt de eerste plek en wie niet wint komt in dit avontuur helaas niet verder. Nitro-Fueled is wat dat betreft onvergeeflijk en vraagt aardig wat skills van spelers om gedurende elke race de koppositie te behouden. In de game is het doorgaans zaak om op het juiste moment je nitro te gebruiken. Oplettendheid is hierbij van belang, omdat er middels een balkje wordt aangegeven wanneer je precies kunt boosten. Een goed getimede powerslide zorgt er voor dat je je nitro tot wel drie keer achter elkaar kunt inzetten, wat uiteraard een langere boost oplevert. Let wel op dat je niet te lang blijft driften, omdat je anders uit de bocht vliegt. Ook wanneer je zo hoog mogelijk van een helling springt levert dat wanneer je landt een langere boost op.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een kartracer die vooral in het begin veel van je vraagt, maar naarmate je gewend raakt aan de unieke gameplaymechanieken steeds interessanter wordt

-

Crash Team Racing

Daarnaast zijn we in tegenstelling tot het origineel niet meer genoodzaakt om de adventuremodus alleen met Crash te doorlopen, maar ook met andere personages die we gedurende het spelen ontgrendelen. Sterker nog: het is aan te raden om zo nu en dan af te wisselen tussen diverse personages, omdat ze qua rijstijl net genoeg van elkaar verschillen om op bepaalde circuits het verschil te maken. Personages zijn namelijk ingedeeld in de categorieën beginner, intermediate en advanced, wat betekent dat ze op bepaalde gebieden excelleren.

Waar bijvoorbeeld een intermediate-personage als Crash sterk is in het maken van bochten, maar op een circuit als Hot Air Skyway net tekortschiet op rechte stukken - waarop doorgaans de grootste voorsprong behaald wordt - daar is Papu Papu met zijn hoge snelheid een geschikter personage om de voorsprong te vergroten. Ook klakkeloos power-ups gebruiken heeft dikwijls geen zin. Dit hangt vooral samen met de vrij hoge moeilijkheidsgraad van het spel en de uitdagende kunstmatige intelligentie van tegenstanders. Zelden komt het voor dat we langdurig aan kop liggen. Het is dan ook slim om een goede power-up achter de hand te houden. Vooral bij eindbazen is het handig om een bepaalde power-up tot de laatste ronde te bewaren en deze pas tegen het einde van de race in te zetten om zo als winnaar uit de bus te komen. Bovendien zijn circuits vaak voorzien van shortcuts. Hoewel deze soms moeilijk te vinden zijn, helpt het enorm om zo een inhaalslag te maken. Het zijn dit soort kleine nuances die maken dat Nitro-Fueled zich voldoende onderscheidt van andere kartgames.

Crash Team Racing

Solide ervaring

Ook verrassend is dat de online multiplayer vanaf de lancering een vlekkeloze ervaring is. Matches zijn snel gevonden en er is tijdens onze speelsessies nooit sprake geweest van lag. Een klein minpunt is het zeer geringe aantal modi die tijdens de lancering beschikbaar zijn, waardoor de online multiplayer vrij snel gaat vervelen. Zo zijn alleen de race- en battle-modi speelbaar. Wel komt daar in de nabije toekomst verandering in.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een kartracer die vooral in het begin veel van je vraagt, maar naarmate je gewend raakt aan de unieke gameplaymechanieken steeds interessanter wordt. Het is dan ook jammer dat de moeilijkheidsgraad niet aangepast kan worden wanneer je eenmaal bent begonnen met de adventuremodus. Toch is Crash Team Racing Nitro-Fueled een voortreffelijke terugkeer van een van de meest geliefde kartracers en zonder meer de beste kartracer voor Xbox One en PlayStation 4.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Crash Team Racing Nitro-Fueled is alles wat fans van het eerste uur hadden verwacht en meer. De remake blijft trouw aan het origineel en voert logische verbeteringen door. De game is niet zo laagdrempelig als andere kartgames, maar nieuwkomers vinden in Nitro-Fueled een kartracer die zich met kleine nuances sterk weet te onderscheiden van andere kartracers.

Blijft trouw aan het origineel

vergt redelijk wat skills

geeft eigen draai aan bekende gameplay-elementen