Counter-Strike: GO (consoleversie) - Welkome aanvulling | Gamer.nl

Counter-Strike heeft iets magisch, en dat schuilt in meer dan enkel de eenvoudige maar hardcore gameplay. Zelfs vijftien jaar na de lancering van de eerste versie van de mod, dromen gamers nog weg bij maps als de_dust2 en de_aztec en in-game-kreten als “The bomb has been planted!”, “Bomb defused!” en vooral “Fire in the hole!”. Voor veel gamers is Counter-Strike, vooral dankzij zijn clangemeenschap, hun eerste echte competitieve shooter-ervaring. Dat maakt Counter-Strike cultureel erfgoed, zeker in het shooterlandschap.

Nog altijd geweldig

Daniël heeft in zijn uitgebreide recensie van de PC-versie al uitgelegd dat Global Offensive geen afbreuk aan die glorieuze status doet. Of de consoleversie dat wel doet, is een vraag waarvan we het antwoord al wel deels weten. Met Global Offensive maakt de Counter-Strike-serie immers niet zijn consoledebuut: de shooter verscheen al eens op de eerste Xbox, waarop het spel uitstekend uit de verf kwam.

Het is dus geen verra ing dat dat met Global Offensive niet anders is. Eigenlijk ontbreekt enkel de fine e die je op de PC gegund is door het muis en toetsenbord, hoewel de PlayStation 3-versie, die waarschijnlijke volgende week in de digitale PlayStation Store-schappen ligt, ook zo te spelen is. Verder komt Global Offensive evenals zijn voorganger prima tot zijn recht op de console, wat grotendeels te danken is aan de geoptimaliseerde besturing.

Besturing

Zo zijn de thumbsticks standaard al vrij bewegingsgevoelig, waardoor je van begin af aan snel leert manoeuvreren. We raden je echter aan de sensitivity zowel bij het naar boven als beneden kijken hoger te zetten. Je hebt er in oog om oog, tand om tand-shooters als Counter-Strike alle baat bij zo snel mogelijk te kunnen reageren. Vernuftig is ook dat je met de rechterbumper vlot 180 graden om je as kunt draaien. Het maakt het wegkijken voor een inkomende flashbang een peulenschil, net als op de PC. De linkerbumper laat je schakelen tu en je granaten en mes.

Het kopen van wapens gaat eveneens simpel in zijn werking. Via het welbekende radiale menu koop je geweren, granaten of verdere uitrusting, waarbij je met één druk op rechterbumper dezelfde spullen koopt als in de voorgaande ronde. Wel is het even wennen dat je het menu oproept met de X-knop en je geweer herlaadt met de B-knop, al is dit dankzij een gemakkelijk aan te pa en knoppenverdeling in een mum van tijd omgewi eld. Zeker Call of Duty- en Halo-spelers doen daar waarschijnlijk goed aan.

Niet inferieur

De hamvraag blijk natuurlijk: wat als je nou een dikke game-pc thuis hebt staan? Dan is de keuze tu en de PC- en consoleversie een gemakkelijke. Op de desktop is Global Offensive op het hoogste competitieve niveau te spelen, wat natuurlijk niet onbelangrijk is bij een hardcore clanshooter als Counter-Strike. Bovendien is Valve met zijn ondersteuning altijd net iets gedrevener als het gaat om de PC-gemeenschap dan om de console-community.

Verder is de consoleversie echter niet of nauwelijks inferieur aan de PC-versie. De Xbox 360 en PlayStation 3 zijn daarnaast wel toe aan een shooter als Counter-Strike. Op de spelcomputer zien we tegenwoordig online niet anders meer dan killstreaks, perks en allerlei onnodige kla en. Global Offensive breekt met die nu al clichématige trends en draait volledig om wat een goede multiplayershooter maakt, te weten tactiek, samenwerking en gedegen richtwerk.

Wennen

Die hardcore gameplay kan even wennen zijn: je kunt maar één keer dood, sproeien met je geweer is uit den boze en lukraak rennen is gelijk aan het tekenen van je digitale doodvonnis. Die leercuve is voor sommigen een nadeel: zeker jonge consolegamers die nog onbekend zijn met de serie, zullen moeite hebben om direct met het standaard niveau in servers mee te kunnen. Maar dat verschil is na enkele uren spelen al overkombaar. Bovendien: hoe eerder je deze principes omarmt, des te beter je wordt en des te sneller de game je in zijn ban heeft. Er is geen simpelere shooter zo diepgaand als Counter-Strike.