Contract J.A.C.K. | Gamer.nl

Het leven van huurmoordenaars gaat niet over rozen. Slechte werkomstandigheden, onregelmatige werktijden en geen CAO, het is dan ook duidelijk dat het niet meevalt om mensen voor je werk om te leggen. Ben je echter niet de beroerdste om de handen uit de mouwen te steken en heb je er geen problemen mee om mensen een extra portie lood te geven? dan heeft de misdaadorganisatie H.A.R.M. nog wel een klus voor je. H.A.R.M. hoor ik je zeggen, is dat niet die bende van ellende uit No One Lives Forever 1 & 2. Inderdaad, maar was H.A.R.M. in de laatste NOLF niet uitgeschakeld zie ik je denken? Dat klopt ook, Contract J.A.C.K. speelt zich echter na het eerste en voor het tweede deel af. Je speelt John Jack, een profe ionele hitman die niet vies van een stevige moordpartij is. H.A.R.M. heeft je een behoorlijke opdracht gegeven, je moet namelijk bij een Italiaanse rivaliserende bende infiltreren en als je daar toch bent meteen de demente leider, Il Pazzo, van een 9MM surprise voorzien.

Hoewel Contract Jack de voorloper van NOLF2 is, maakt het spel gebruik van dezelfde engine als No One Lives Forever 2. Het grote verschil tu en NOLF2 en Contract Jack ligt dan ook niet in de grahpics, de humor, het geluid, het verhaal of de wapens, maar in de gameplay en gadgets. Moest je in NOLF de nodige puzzels oplo en, stealth gebruiken en zat er nog enige afwi eling tu en je opdrachten, in Contract Jack draait het om schieten, schieten en schieten. Je schiet in Contract Jack zoveel mannetjes dood dat zowel Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger er jaloers op zouden worden.

Het schietfestijn volgt een verhaallijn waarbij je de leider van een Italiaanse misdaadorganisatie moet vermoorden en zelfs een geleerde uit een onderzoek tation in de ruimte moet halen. Net als NOLF2 bevat deze game zeer veel humor, iets wat maar in weinig games vandaag de dag voorkomt. Zo hoor je soldaten de meeste gekke conversaties houden en kom je op een gegeven moment in een zeer bijzondere martelkamer terecht. De humor is echter niet zo rijkelijk aanwezig als in No One Lives Forever. Iets dat ook geldt voor de gadgets waarde NOLF serie zo bekend om stond. Deze zijn namelijk niet meer aanwezig en dat is toch wel een gemis.

Het spel bevat 10 singleplayer levels die er zeer goed uitzien en goed in elkaar zitten. Zo kom je in oude dorpjes, de basis van de Italiaanse misdaadorganisatie, een leger basis en zelfs een bezoek aan een ruimtestation ligt in het verschiet. Je bent echter continu bezig om tegenstanders af te knallen, om te leggen of van een derde oog te voorzien. Je hebt hiervoor een ruim arsenaal aan wapens tot je beschikking, maar het gaat op den duur wel vervelen. Om de sleur iets te doorbreken heb je een level met een van rocketlauncher voorziene sneeuwscooter of een level waarin je op een Vespa scooter met machinegeweren mag rijden. Helaas is Contract Jack, net als NOLF2, vrij snel uitgespeeld. Nu zal ik hier niet snel over klagen, want het gaat uiteindelijk om de inhoud, maar in het geval van deze game hadden er wat meer levels bij mogen zitten. Contract Jack kun je namelijk binnen zes a zeven uurtjes uitspelen en dat is toch niet echt heel veel.

Grafisch is Contract Jack niet baanbrekend, maar de engine staat nog steeds zijn mannetje en laat strakke graphics, kleurrijke effecten en goede models zien. Het is echter op een ander terrein waar het spel in uit blinkt en dat is de muziek. Sfeervol, melodieus en pa end bij elke situatie. Het is jammer dat men niet, zoals bij NOLF 1, een aparte CD met audio tracks erbij heeft gedaan. Dat kon er waarschijnlijk ook niet af, want Contract Jack is geen full-priced game.

Naast een korte singplayer campagne bevat het spel ook een multiplayer kant waarin je vier types hebt, te weten deathmatch, team deathmatch, demolition (bommen plaatsen en opblazen) en doomsday (drie onderdelen zoeken en een superwapen in elkaar zetten). Deze modes zijn zeer standaard en het draait voornamelijk weer om schieten. Echt tactische gameplay komt er maar zelden bij kijken.

Contract Jack is een groot schietfestijn met redelijk wat humor, leuke levels, schitterende muziek en een standaard multiplayer. Op het belangrijkste onderdeel, de gameplay, kan het spel echter geen indruk maken. Deze is namelijk herhalend en wordt op den duur saai. Het is dan ook te hopen dat Monolith met een mogelijke No One Lives Forever 3 (dat met de release van deze game wel heel onwaarschijnlijk is geworden) gewoon weer de lijn van het eerste deel volgt, zodat we Contract J.A.C.K. als een slippertje kunnen beschouwen. Het spel is namelijk niet slecht, zeker niet als je een diehard NOLF fan bent die tevens van veel schieten houdt, maar is zonder twijfel het slechtste deel in de serie.

Gameplay: 7.0Graphics: 7.5Geluid: 8.0Totaal: 7.0