Conan (PS3) | Gamer.nl

Conan kwam, zag enoverwon. Zo ging dat in de verhalen, die vanaf 1932 door Robert E. Howardneergepend zijn en waarbij Conan the Barbarian zich van een woesteling naar eenkoning opwerkte. En zo gaat dat met de game die mi chien wel één van degrootste verra ingen van dit jaar is. Vergeet het gelul over God ofWar-jatwerk: dit is Conan!Conan is een third-person action-adventure game, wateigenlijk inhoudt dat je 90% van de tijd aan het hakken bent en voor de restrotsblokken verplaatst, rondspringt via richeltjes en power-ups opzoekt. Op heteerste gezicht lijkt de game extreem veel op God of War, soms zelf tot hetlachwekkende aan toe. In een genre waarin God of War, Ninja Gaiden en Devil MayCry keer op keer een extreem hoge standaard zetten, is het moeilijk om hier alsnieuwkomer uit te springen. Maar als je simpelweg pure kwaliteit biedt, danmaak je wel een kansje. En dat is precies wat Conan doet.De speler heeft Conan the Barbarian, ook wel Conan theCimmerian, onder de knoppen. Het gehele spel speelt zich af in de fictievewereld van Hyboria, qua tijdspanne ergens tu en de val van Atlantis en deopkomst van het Perzische Rijk. De verhaallijn is niet rechtstreeks één van dedoor Robert E. Howard beschrevene, maar is geschreven door de scriptschrijverdie ook Gears of War en BioShock heeft gedaan. Het speelt zich af voordat Conankoning wordt. Zijn doel is om de magiër Graven uit te schakelen, die door zijneigen lust naar bezittingen ontsnapt is uit zijn magische gevangenis. Gedurendehet verhaal vind je de bepantsering van Conan, zoals zijn armband en zijn helm,terug die je bent verloren in je ontmoeting met Graven. Ook komt er nog eendame, Arkana, in het verhaal voor. Alles wordt verteld als een flashback dooreen oudere vrouw. Het verhaal is niet heel bijzonder en nooit meeslepend, maarhet wordt op een leuke manier verteld en het voegt enig perspectief toe aan jehakwerk.Qua gameplay is Conan een speciaal geval. De ene helft vande gameplay is puur jatwerk en de andere helft behelst een innovatief enextreem goed werkend vechtsysteem. Het jatwerk bestaat uit de vier knoppen(kruisje, vierkantje, driehoekje, rondje op de PlayStation 3) die precieshetzelfde doen als in God of War. En er zijn drie soorten runen (de orbs in God of War): rode, groene enblauwe die je respectievelijk levenspunten, upgrade-punten en magie geven.Verder zijn er quick-time events, dieworden toegepast bij eindbazen en om bijvoorbeeld deuren open te maken. En deaanwezige eindbazen deden soms wel een beetje denken aan die uit andere games.Maar genoeg gezeken, want mi chien krijg je de indruk datConan nu niets meer is dan een samenvoeging van gestolen ideeën. De gameintroduceert namelijk een tamelijk innovatief vechtsysteem dat ook nog eensuitmuntend werkt. Je kunt met zwaard en schild, twee zwaarden (dual-wielden) ofmet een tweehandig zwaard vechten. Deze wapens kun je gewoon van het slagveldpakken of uit wapenrekken halen, dus je kunt bijna altijd van vechtstijlwi elen. Elk van deze wapensets heeft een breed scala aan unieke combinaties.In totaal staan er meer dan honderd moves tot je beschikking. Nieuwecombinaties leer je door rode runen uit te geven, welke je verdient doorvijanden te doden, kisten te vinden en, jawel, tople vrouwen te bevrijden.Het leuke van dit systeem is dat je beloond wordt wanneer jenieuwe combinaties gebruikt. Je krijgt extra rode runen wanneer je een movemeester maakt: wanneer je combinaties succesvol gebruikt, wordt dit bijgehoudenen op een gegeven moment krijg je het bericht dat je een move hebt gemastered. Bovendien geven sommigecombo's je een beloning, in de vorm van bijvoorbeeld health of magie, als je zein gemasterde vorm gebruikt. Hierdoorwil je je zoveel mogelijk combo's meester maken, omdat je er iets voor terugverdient én omdat je dan nog sneller weer nieuwe combo's kunt kopen.Bovendien zul je alle gevechtsmanoeuvres echt nodig hebbenin het spel. Button bashen heeft gewoon geen zin als je vijand blokt of eentegenaanval uitvoert. Bovendien zijn er vaak specifieke moves geschikt tegenspecifieke vijanden. De wat lichtere vijanden kunnen gegrepen worden of met eenaantal kleine aanvallen verrot worden gemept. De grotere vijanden hebbenlangere en sterkere combo's nodig en vereisen meer ontwijkwerk (met je rechterpookjeduik je weg). En vijanden met schild hebben een combinatie nodig waarbij je hetschild kapot slaat of afpakt.Hierbij helpt het dat de besturing enorm soepel in elkaarzit. De besturing is super responsief en als je mid-combo wilt wegduiken ofblokken, dan zal dit meteen gebeuren. Het lijken kleine of voor de handliggende dingen, maar juist hierdoor worden de goede van de minder goede gamesonderscheiden. Bovendien kun je combo's verdelen over meerdere vijanden, zodatje bijvoorbeeld de eerste klap van een combinatie op vijand één landt en detweede klap op vijand twee. Ook kun je je combo voortzetten nadat je een keerbent weggerold.Tijdens het vechten kun je soms tevens gebruik maken vantoortsen, om bijvoorbeeld hutjes in de fik te steken waar vijanden uitkomen,maar ook om vijand zelf te verfikken. Verder heb je nog rotsblokken of grotekisten die je tegen een vijand aan kunt gooien. Een ander enorm cooleeigenschap van het vechtsysteem zijn de zogenaamde parry kills: als je precies op de blok-knop drukt op het moment datje wordt aangevallen, dan verschijnt er een willekeurige knop in beeld. Drukdeze knop in en je initieert een waanzinnige, extreem brute counteraanval diede vijand in één keer doodmaakt.Mi chien wel de meest aansprekende eigenschap van Conan ishet geweld. Alle ledematen kunnen eraf en lichamen kunnen zelfs door middengehakt worden, zowel horizontaal als verticaal. Dit gaat gepaard met tientallenliters bloed, wat uit alle plekken spuit waar je net iets hebt afgehakt. Eén vande parry kills laat Conan als een gekinhakken op een vijand, waarbij hij alle ledematen en het hoofd afhakt en deromp die over is wegschopt. Bij een andere parrykill slaat Conan het lichaam van zijn vijand de lucht in en hakt hetmid-air doormidden. Het is allemaal extreem bloedig, en dan hebben we het nogniet eens over losgeslagen ribbenkasten of uitgerukte harten gehad. Maar hetvoegt ontegenzeggelijk iets toe aan de game. Alles voelt gewoon veelgeloofwaardiger, en ook cooler, wanneer je vijanden eens écht een lesje kuntleren.Overigens stimuleert de game het ook om je bloedlust devrije loop te laten gaan. Bij een aaneenrijging van succesvolle combinatieszonder geraakt te worden zullen je zwaarden de zang der dood gaan zingen,waardoor ze rood opgloeien en nog krachtiger worden. Hierbij moet je dus vanhet ene groepje naar het andere groepje vijanden rennen en genadeloosdoorhakken om de zang der dood te krijgen. In weinig andere games word je zógedreven om door en door en door te hakken op de vijanden. De zang der dood kunje overigens in een tweede speelse ie permanent activeren en ook kun je dan alde cheat gebruiken om al je moves vanaf het begin gemastered te hebben. Dezetwee, en andere, bonu en zijn handig als je een gooi wilt doen naar de hoogstepositie op de online leaderboards. Want alles wordt bijgehouden, van het aantalafgehakte ledematen tot de tijd die je erover doet.Grafisch gezien ziet de game er op veel momenten erg goeduit. Met name de gevechten zelf ogen fenomenaal. De verschillende combo's zijn,ook visueel, zeer goed van elkaar te onderscheiden en een aantal moves is doorde weergaloze weergave memorabel te noemen. Het bloed dat overal uit spuit ende bewegingen van Conan ogen spectaculair, waardoor de game dat extra beetjevoldoening geeft. De omgevingen, die best wel divers zijn, ogen ook goed en eenaantal eindbaasgevechten is erg tof. Op het grafische vlak overtuigt Conan nietin alle facetten. Sommige dingen zien er een beetje onaf en ongepolijst uit,zoals de karaktermodellen als je ze van iets dichterbij ziet. Desalnietteminziet de game er over het algemeen zeer goed uit en de framerate is te allentijde stabiel.Op het audiovlak is het ook niets dan lof voor Conan. Desoundtrack is eigenlijk altijd goed en past precies bij de uiteenlopendelevels. Van heroïsch tot sinister: het is er allemaal. De voice-acting (Conanwordt ten gehore gebracht door Ron Perlman) is meestal in orde, hoewel het opsommige momenten een beetje cheesy enclichématig klinkt. In de gevechten zelf zorgt de audio voor een goedeondersteuning, waarbij met name het geluid van afgehakte ledematen en deagre ieve kreten van Conan noemenswaardig zijn.Twee e entiële dingen voor een dergelijke actiegame zijn demoeilijkheidsgraad en de speelduur. Op normalis de game goed te doen, maar toch uitdagend genoeg. Maar er zijn ook nog de hard- en King-moeilijkheidsgraad, welke een stuk meer uitdaging moetenbieden. Met name deze King-moeilijkheidsgraadmoet een Ninja Gaiden-achtige ervaring bieden. In combinatie met het goedevechtsysteem is het een uitdaging die fanatiekelingen maar al te graag aanwillen gaan. Deze moeilijkheidsgraad ontgrendel je trouwens pas als je de gameeerst op hard uitspeelt. Dituitspelen zal je zo'n tien uur kosten op de gewone moeilijkheidsgraad. Eenmooie lengte voor zo'n game en bovendien kun je daarna nog een hogere uitdagingaangaan, een betere positie op de wereldranglijst behalen of de game met cheats opnieuw spelen. Conan is, doorhet vechtsysteem, een game waarbij je dit ook zeker eens zou willen doen.Conan had trouwens wel een paar dingetjes beter kunnen doen.Zo lijkt de game op sommige punten een beetje onafgewerkt te zijn. Het momentwaarbij je met een grote ballista schepen moet vernietigen, zag er nietgepolijst uit. Dit ongepolijste komt ook terug in sommige aspecten van degraphics en (het soms ontbreken van) het geluid. Verder ontbreekt af en toeuitleg, zoals over het gebruik van je magie. Het zijn allemaal geen grotedingen, maar als de game een maandje langer gaar mocht koken dan haddendergelijke zaken opgeschoond kunnen worden.Verder had de game nog wel iets intelligentere puzzels gehadmogen hebben. Nu moet je af en toe van richeltje naar richeltje springen of watblokken omgooien. Het is helemaal niet onaangenaam om te doen, maar het voelteen beetje 'been there, done that'en het is geen toonbeeld van creativiteit. Hierdoor voelen de levels somsietwat monotoon en ongeïnspireerd aan. Dit is wederom geen verschrikkelijkminpunt, maar het toont aan dat Conan toch nog ietsje beter had gekund.Maar niet veel beter. Want in bijna alle opzichten is degame zeer geslaagd. Het vechtsysteem werkt enorm goed en het resultaat van jegehak ziet er extreem bruut uit. In een game waar het overgrote merendeel uitvechten bestaat, is het van levensbelang dat dit vechten ook daadwerkelijk goedis uitgewerkt. Bij Conan is dit meer dan het geval.