Colosseum: Road to Freedom | Gamer.nl

Het Romeinse tijdperk heeft altijd al tot de verbeelding gesproken en de laatste jaren zijn er langzaam maar zeker meer en meer games uitgebracht die zich afspelen in deze periode. Toch zijn er over het meest tot de verbeelding sprekende aspect van de Romeinse oudheid, de gladiatoren gevechten, nog maar weinig games gemaakt. Je zou zeggen dat dit onderwerp juist uiterst geschikt is voor een lekker gewelddadige en actievolle game. Capcom heeft onlangs een heel behoorlijke poging gedaan met Shadow of Rome, een game met uitstekende gameplay. Koei doet met hun nieuwste game, Colo eum: Road to Freedom, ook een poging om een goed spelende gladiator game te maken. Lees in deze review of het gelukt is.

Het onderwerp van de game zal je vast niet vera en. Je speelt een slaaf die ingezet wordt als gladiator. Om weer een vrij man te zijn zul je jezelf moeten bewijzen en genoeg geld moeten verdienen om jezelf vrij te kunnen kopen. Een leuk aspect is dat je zelf kunt bepalen wat voor een vechter je bent. Ten eerste verzin je een naam die bij je karakter past. Daarna stelt je eigenaar je een aantal vragen die, naar gelang je antwoorden, bepalen wat je uiterlijk zal zijn. Keuzes verderop in de game bepalen verder hoe je persoonlijke “Road to Freedom” eruit ziet.

Alles in Colo eum draait om het vechten als gladiator en de moves die je tot je beschikking hebt zijn daarom ook zeer uitgebreid. De vier functie toetsen zijn toegespitst op de richting van je aanval. Zo kun je aanvallen maken met je rechter of linker hand en daarnaast hoge en lage aanvallen uitvoeren. Een speciale aanval stelt je in staat harder naar je vijand uit te halen, maar dit heeft wel als gevolg dat je langer kwetsbaar bent. Verdedigen en ontwijken behoren ook tot je repertoire. Uitgebreid is het gevechtsysteem zeker, maar het is daarom juist ook zeer lomp en onintuïtief. De bewegingen van je karakter voelen traag aan en door een gebrek aan een locking systeem komt het vaak voor dat je vijand niet geraakt wordt. Frustratie alom. Deze frustratie wordt alleen maar erger wanneer je met de combinatie van L1 en een aanvalsknop een wapen probeert op te pakken. Het is hierbij zaak om exact boven een wapen te staan als je het wilt oppakken. Nu is dit niet altijd een probleem, maar in een chaotisch gevecht wil het nog wel eens voor komen dat je een hele tijd staat te lummelen om eindelijk dat wapen te pakken te krijgen. Iets wat je overlevingskansen drastisch verlaagt.

In tegenstelling tot Shadow of Rome, heeft Colo eum een zeer uitgebreid upgrade systeem. Hiermee kun je zowel je fysieke capaciteiten als je uitrusting opwaarderen. Ook is het mogelijk je vechtstijl aan beschikbare wapens aan te pa en. Als je bijvoorbeeld liever met een enkel zwaard en een schild vecht, krijg je daar experience points voor. Hoe meer je één stijl aanhoudt, hoe beter je er in wordt. Om sterker te worden zul je echter ook flink wat geld moeten uitgeven. Zo zul je voor sterkere wapens geld moeten betalen aan de wapensmid, maar ook als je een gevecht verliest of gewond bent, zul je moeten betalen om opgelapt te worden. Gelukkig kun je ook gratis dingen verkrijgen. Zo zijn wapens en andere uitrusting gratis uit de arena op te pakken en kunnen ze toegevoegd worden aan je arsenaal aan wapens.

Na een goed en een slecht aspect van de game komen we weer aan bij een aantal slechte aspecten. Allereerst de belabberde AI van de tegenstanders. Hoewel ze het je moeilijk kunnen maken, zijn ze op momenten zó dom dat ze zichzelf afmaken. Zo kan het voorkomen dat een andere gladiator rechtstreeks in een van de aanwezige vallen loopt, terwijl deze makkelijk is te zien. Gladiatoren waren lichamelijk zeer ontwikkeld, maar blijkbaar zeer bijziend.

De game is op het audiovisuele vlak ook niet bijster indrukwekkend. Vooral de voiceovers klinker erg “cheesy” en ook grafisch is het allemaal nogal een vlakke boel. In gevechten met meerdere vijanden wil het ook nog wel eens voorkomen dat de framerate omlaag gaat, waardoor de al trage gameplay nog meer frustrerend wordt.

Colo eum: Path to Freedom is een game geworden die op maar heel weinig punten weet te overtuigen. Het upgraden van je karakter is het enige waar een beetje voldoening aan is te onttrekken. Andere aspecten, waaronder een frustrerende gameplay, doen al snel af aan het niveau van de game.

Gameplay: 5,5Graphics: 6,0Geluid: 6,5Totaal: 5,8