Normaal gesproken dient een inleiding om de lezer te boeien en de spanning te verhogen. Het is dus niet gebruikelijk om direct te roepen dat een game ontzettend bagger is, of juist erg goed. Maar als het om Colin Mcrae Rally gaat kan het eigenlijk al niet meer fout gaan. De enige vraag die je jezelf nog kan stellen is dan ook: hoe goed is het ditmaal? Nog beter dan voorheen kan ik je zeggen (weg spanning…). Wil je ook nog weten waarom? Lees gerust verder.

Als groot Rally en Colin Mcrae Rally fan kon ik uiteraard niet wachten om het zilveren schijfje in mijn PlayStation2 te stoppen. Een degelijke intro ontbreekt, maar dat deert ons niet. Binnen no-time ben ik door de menuutjes geraasd en heb ik plaats genomen in een echte Ford Focus RS WRC met naast mij Nicky Grist. En voor ik het wist werd het weer ochtend.

De mogelijkheden

In tegenstelling tot het voorgaande deel zijn er weer wat opties geschrapt. Er is nu alleen nog maar een Kampioenschap en een soort van quick race optie. Deze laatste kan ook in splitscreen met twee spelers gespeeld worden. In de quick race heb je de keuze uit alle WRC wagens, in het kampioenschap draait het voor 100 procent om Colin Mcrae en dus het Ford Rally Team. Je dient een aantal seizoenen mee te draaien in dit team en er voor te zorgen dat je de wagen niet total loss rijdt. En dat is niet altijd even makkelijk.

Verder heb je de controle over het tunen van de wagens. Dit is redelijk uitgebreid, maar wel simpel gehouden. Zo is een schokdemper in drie standen te zetten en niet, zoals in bijvoorbeeld GP4, af te stellen per tiende milimeter. Het leek er even op dat de CMR3 kampioenschappen wat weg zou hebben van de DTM Race Driver verhaallijn, wat absoluut niet het geval is. Een Colin McRae soapopera zal je hier niet zien.

Besturing

Diehard deel 2 fans zullen de besturing vrij snel onder de knie kunnen krijgen. Deze is namelijk in de basis niet veel veranderd. Het gaat vooral om kleine veranderingen die doorgevoerd zijn om het allemaal net ietsje realistischer of juist net ietsje meer speelbaar te krijgen. Daarnaast reageren de wagens beter op de verschillende wegdeksoorten, weerseffecten en het reliëf.

Voor mensen zonder deze ervaring zal het een stuk lastiger zijn om de wagens onder controle te houden. En dat is nu juist het sterke punt uit de serie. Het is lastig, maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je niets anders meer. Een belangrijke hint voor deze mensen: zorg ervoor dat de neus zo snel mogelijk naar het einde van een bocht gericht staat en geef weer vol gas. Alleen met gas geven kom je een bocht door.