Komt niet op stoom

Geschreven door Erik Nusselder op

• <p>Code Name: Steam is bij vlagen een originele turn-based strategiegame, maar door vele kleine ergernissen komt de stoom binnen de kortste tijd uit je oren.&nbsp;</p>
    Score: 60 Oké
    • Leuke setting, tactische gevechten
    • Ongeïnspireerde vijanden en levels, oneerlijk in plaats van moeilijk, doet weinig met leuke setting
Intelligent Systems heeft zijn waarde als strategie-ontwikkelaar voor Nintendo al meer dan eens bewezen. Advance Wars heeft het lang volgehouden in onze 3DS en de laatste Fire Emblem was een waar meesterwerk. Met Code Name: Steam gooit de studio het over een andere boeg en brengt ze ons een actie-game in de derde persoon. Alhoewel, zo anders is die boeg nou ook weer niet, want het blijft gewoon een turn-based strategiespel.

Tom wie?

In Code Name: Steam geef je de leiding aan een team buitengewone helden, rechtstreeks geplukt uit eeuwenoude folklore. Zo kan het gebeuren dat Abraham Lincoln het samen met de Laffe Leeuw uit De tovenaar van Oz opneemt tegen de buitenaardse wezens die hun steampunk-wereld willen overnemen. Het gaat helaas wel vooral om Amerikaanse folklore.

Aangezien boeken als The Adventures Of Tom Sawyer en Moby Dick bij ons niet op de vaste leeslijst staan op school, zullen veel verwijzingen jammerlijk aan ons voorbij gaan. Tenzij je de hoofdpersoon uit een boek over de Amerikaanse burgeroorlog kent, natuurlijk.

Zo kan het gebeuren dat Abraham Lincoln en de Laffe Leeuw uit De tovenaar van Oz het opnemen tegen buitenaardse wezens

Je team trekt ten strijde op speelvelden die worden onderverdeeld in vakjes. Elke beurt heeft iedere soldaat een beperkt aantal stoomwolkjes, zeg maar actiepunten, waarmee hij kan lopen, schieten of speciale vaardigheden kan uitvoeren. Is je beurt afgelopen, dan zijn de aliens aan zet en moet je toekijken hoe zij hun manschappen positioneren. Tenminste, als je dat kunt zien, want Code Name: Steam heeft geen kaart. Je kunt alleen zien wat er in het gezichtsveld van jouw manschappen is, er is verder geen manier om overzicht te houden.

Dat maakt het spel wellicht realistischer, in het echt kun je immers ook niet op een kaart zien waar de vijand is. Tijdens het spelen overheerst echter vooral de frustratie als je een hoek omloopt en ineens een tegenstander voor je neus ziet.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Zien en gezien worden is van groot belang in Code Name: Steam. Als je een aantal stoomwolkjes overhoudt aan het eind van je beurt, kan je eenheid een Overwatch uitvoeren. Zodra een vijand in je gezichtsveld loopt, schiet je automatisch een paar kogels op hem af. De tegenstander heeft die vaardigheid ook.

Door een level lopen gaat daarom vaak met horten en stoten: je beweegt een paar vakjes, wordt gespot door een vijand en wordt vervolgens verdoofd door een paar rake kogels. Het uitspelen van een missie lukt vaker door geluk en trial and error dan door tactische planning. Je probeert uit het zicht te blijven van een vijand die je niet kunt zien.

De vijanden staan in schril contrast met de leuke en kleurrijke hoofdpersonages

Vergis je niet, de combat in Code Name: Steam is erg leuk. Je kiest zelf welke teamleden je per missie meeneemt en een goede combinatie leidt tot diepgaande, tactische gevechten. Zo kun je met de een bijvoorbeeld een mijnenveld aanleggen en met een ander de vijand daar recht in blazen. Je weet van tevoren echter nooit wat voor level en vijanden je voor de kiezen krijgt, dus een team samenstellen komt altijd neer op een gok wagen.

Die vijanden staan overigens in schril contrast met de leuke en kleurrijke hoofdpersonages. De buitenaardse wezens zijn vaak niet meer dan een blauwe of groene blob, die ook nog eens moeilijk uit elkaar te houden zijn. Ze hebben op zich wel interessante kenmerken, zoals een blinde vijand die op geluid afgaat, maar ze ontberen enige persoonlijkheid. Daardoor voel je je nauwelijks betrokken bij het verhaal, dat sowieso een heldere focus mist.

Zoveel helden uit de geschiedenis bij elkaar vraagt om een interessante vertelling met scherpe dialogen, maar Code Name: Steam weet vrijwel nooit de juiste toon te pakken. Dat geldt ook voor de ongeïnspireerde levels die vaak aanvoelen als gigantische blokkendozen. Er overheerst altijd een beklemmend gevoel, zelfs in levels die zich in de buitenlucht afspelen.

Spugende vliegbeesten

Code Name: Steam zit verder vol met kleine ergernissen. De moeilijkheidsgraad varieert enorm per level. Zo zijn er vliegende vijanden die je van veraf kunnen bedwelmen en die bijna niet te verslaan zijn. Tegenstanders hebben gekleurde zwaktepunten die je kunt raken voor extra schade, maar door de animatie van de aliens beweegt die op en neer en is het raken van zo'n plek meer mazzel dan goed richtwerk. Vijanden spawnen na verloop van tijd willekeurig op de kaart, waardoor de game je maant om haast te maken. Tegelijkertijd worden er echter collectibles en upgrades verspreid over de map, waar je juist tijd voor nodig hebt om te verzamelen.

De gameplay is solide, maar nergens echt spetterend

De gameplay is solide, maar nergens echt spetterend. Je schaakt je manschappen heen en weer, herstart een level als je niet de goede eenheden blijkt te hebben en probeert je een weg naar de uitgang te vechten. De basis is aardig, er is verder enkel weinig om opgewonden over te raken.

Square Enix toont DirectX 12-demo Final Fantasy 15 Voormalige Rare-werknemers onthullen Yooka-Laylee
1