Clock Tower 3 is een survival horror game van Capcom en werd ontwikkeld door Sunsoft. Capcom wist met de Resident Evil reeks reeds een aantal ijzersterke games binnen het surival horror genre af te leveren en daarmee het genre zelfs deels te herdefiniëren. Of Clock Tower 3 hiertoe echter ook in staat is zochten we voor je uit in deze review.

Clock Tower 3 vertelt het verhaal van Alyssa, een viertienjarig schoolmeisje dat een mysterieuze brief van haar moeder ontvangt. In allerijl spoedt ze zich naar het huis van haar ouders en wanneer ze binnen stapt klapt de deur achter haar dicht. Het huis is leeg en verlaten. Tijdens haar ontdekkingstocht door het huis komt ze plots in een andere dimensie terecht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hier komt ze er al gouw achter dat een seriemoordenaar huis heeft gehouden in de straten van London. Tijd om deze zijn eeuwige rust te bezorgen.

Op naar een andere dimensie via dit portaal! Not your usual fear

Men heeft bij Clock Tower 3 duidelijk de moeite genomen zich te onderscheiden van de gemiddelde survival horrorgame. Een aantal veel voorkomende aspecten, zoals een healthbalk, een arsenaal aan wapens en een legioen aan vijanden, zijn in Clock Tower 3 overboord gegooid. Alyssa krijgt in Clock Tower 3 per hoofdstuk namelijk maar met één enkele vijand te maken, uitgezonderd van enkele spoken die door de stad dwalen. Deze vijand is erg sterk en zal pas in een uiteindelijke bossfight verslagen kunnen worden. Tot die tijd zit er niets anders op dan de benen te nemen. Er zijn wel enkele hiding spots in het decor verstopt alwaar je onder kan duiken tot het gevaar geweken is. Ook zijn er enkele gebruiksobjecten in de omgeving om de tegenstander tijdelijk mee uit te schakelen.

Naast deze hoofdvijand zijn er, zoals gezegd, ook enkele spoken die door de stad dwalen. Echt veel halen deze niet uit en ze zijn te verslaan door het lijk dat bij het spook hoort te voorzien van een object dat tijdens het leven van de persoon van emotionele waarde was. Zo dient Alyssa bijvoorbeeld een teddybeer of een trouwring terug te bezorgen om de spoken hun eeuwige rust te gunnen. Vaak krijg je hiervoor in ruil een object dat verderop in het spel of in de bossfight van pas kan komen.

De spoken gaan weg wanneer je ze iets dierbaars geeft

Elk hoofdstuk bevat een verhaal dat op klassieke adventure-wijze opgelost dient te worden. Je dient allerhande objecten op elkaar te gebruiken en puzzels op te lossen. Wanneer dit is volbracht zal de bossfight plaatsvinden en wordt het hoofdstuk afgerond. Tijdens het oplossen van de puzzels en het rondstruinen door de omgeving op zoek naar de oplossing wordt je dus voortdurend geconfronteerd met je grote tegenstander.