Al zeventien jaar lang bouwen simulatieliefhebbers beschavingen op in de Civilization-reeks. Na een generatie van PC-versies heeft de serie onlangs succesvol de overstap gemaakt van de PC naar de Xbox 360 en PlayStation 3 in de vorm van Civilization Revolution. Twee maanden na de consoleversie brengt men nu ook een handheldvariant van de titel uit. Onder dezelfde naam hoopt Civilization Revolution ook op de Nintendo DS te overtuigen.

Net als de versie voor de consoles is deze handheld-vertaling van Civilization een versimpelde versie van het complete Civilization-concept. Waar je bij eerdere Civilization-games op de PC immens diepgaande opties had, houdt deze game het simpel en toegankelijk. Het opbouwen van je beschaving gebeurt door het onderhouden van de steden waar je mee begint. Door nieuwe technieken te onderzoeken ontdek je hoe je nieuwe aanwinsten voor je leger kunt trainen of bouwen en hoe je nieuwe gebouwen kunt neerzetten. Deze leveren vervolgens weer voordelen op voor de essentiële zaken waarmee je sneller of goedkoper kunt bouwen. Naarmate je meer speelt zal je beschaving zich omhoog gaan werken. De game is turn-based, waarbij elke beurt gelijk staat aan een aantal jaar. Zo kun je dus vanaf 2000 voor Christus spelen tot nu en verder.

Zo goed als alle Civilization-games hebben één sterke eigenschap, die altijd lijkt terug te keren. Civilization Revolution is namelijk net als diens voorgangers compleet je eigen spel. Hoewel je de game natuurlijk fysiek in bezit hebt, doelt het vorige op het feit dat jij beslist wat je doet in de game. Wil je in alle rust een stabiele beschaving opbouwen dan kun je er voor kiezen geen oorlog te voeren en je te focussen op uitvindingen. Ben je bloedzuchtig dan kun je vanaf het eerste moment beslissen je beschaving te focussen op oorlog. De brede keuze in het ontwikkelingspad wat je beschaving volgt, zorgt ervoor dat je jouw beschaving een bepaalde kant op kunt sturen. Je merkt ook dat elke beslissing die je maakt een zekere strategie nodig heeft. Mocht een bondgenoot ineens beslissen je aan te vallen, dan moet je misschien meer focussen op je verdediging. Door deze verschillen is geen enkele sessie hetzelfde, waardoor de herspeelwaarde erg groot is.

De gameplay van Civilization Revolution is vrijwel hetzelfde als de versies op de consoles. Dit betekent dat, hoewel de draagbare versie grafisch een stuk minder is, vrijwel alle positieve punten van de console review ook voor deze versie gelden. Een van de meeste opvallende verschillen tussen de twee versies is dat je bij de draagbare Civilization het gehele spel van een lijnrecht bovenaanzicht speelt. Hierbij vallen zo goed als alle mooie details die je in de consoleversies voor ogen kreeg weg en stelt een stad met wat huisjes (ofwel vierkantjes) eromheen vrij weinig voor. Je gecreëerde troepen zullen echter in een soortgelijke roosteropstelling van vakje naar vakje bewegen zoals ook in de Xbox 360- en PlayStation 3-versie gebeurt.

Het grootste verschil tussen de twee versies zit hem in het overzicht en hoe de game opgebouwd is. Waar je bij de consoleversie het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, wil dat bij de Nintendo DS nog wel eens wat chaotischer overkomen. Hoewel je een relatief kleine ruimte hebt op een Nintendo DS had de opzet van de menu's tijdens het bouwen en het besturen van je eenheden iets simpeler in elkaar mogen zitten. Op het moment dat je bijvoorbeeld één van je eenheden vanuit een stad wilt verplaatsen en je hebt een groter aantal eenheden dat daar gestationeerd is, is het moeilijk om meteen de juiste eenheid te pakken te krijgen. Hoewel het touchscreen alles wat simpeler maakt betrapte ik mezelf erop vaak terug te schakelen naar besturing met de vierpuntstoets. Op dat moment merk je dat dit spel eigenlijk niet volledig tot zijn recht komt, zowel met de stylus als met de 'normale' besturing.

Een nieuwkomer in de Civilization-serie zal ondanks de simpele opzet overdonderd zijn door deze game. In plaats van een afgestemde tutorial zit deze namelijk in het spel zelf verwerkt wat naar mijn mening vaak geen duidelijkheid schept over aspecten waar je meer informatie over wilt. Op een gegeven moment lijkt de tutorial op te houden, terwijl je absoluut niet het gevoel hebt alles onder de knie te hebben. Ook de besturing zoals hierboven beschreven draagt niet bij aan de toegankelijkheid van de Nintendo DS-versie. Voor een casualgamer zou het zo maar eens kunnen dat hij of zij besluit te stoppen gezien het zelfs onspeelbaar kan lijken als je niet precies weet wat je moet doen. Hoewel dit voor sommigen een barrière zal zijn, slagen de ontwikkelaars er zeker in een succesvolle RTS op de Nintendo DS weg te zetten. Alleen hiervoor is deze game al het proberen waard.