Cats Academy | Gamer.nl

Na het ongelooflijkesucce van Nintendogs dacht men bij THQ waarschijnlijk dat een soortgelijkegame met katten ook een garantie voor succes zou zijn. Purrpals werd de naamvan dat spelletje, al heet het spel in Europa Cats Academy. Deze nieuwe naam isoverigens niet verder doorgevoerd dan het doosje en de voorkant van dehandleiding. Binnen in de handleiding wordt het spel zelfs nog Purrpalsgenoemd. De titel is echter niet het enige aan deze game wat men op het laatstemoment afgeraffeld heeft. Persoonlijk heb ik niet zoveel met katten. Het hoogtepuntvan mijn wekelijkse katinteractie vindt plaats wanneer ik de post uit debrievenbus wil halen. De kat van de onderburen vergist zich namelijk wel eensin de voordeur en wanneer ik achteloos de deur open doe om naar buiten telopen, glipt de kat ongemerkt naar binnen. Voor ik er erg in heb heeft de katzich al ergens in het huis verstopt. Een ware queeste later zet ik de kat metgrof geweld terug op de deurmat en sluit ik de deur achter me. Om het heleriedeltje te herhalen wanneer ik erachter kom dat ik nog steeds de post nietheb gehaald. Voor Cats Academy gaat men er waarschijnlijk van uit dat jewel van katten houdt, want voor liefhebbers van mishandeling van de beestjesbiedt het spel weinig vertier. Verzorgen, daar draait het om in Cats Academy.Je begint met het uitkiezen van een katje. Je hebt keuze uit meer dan veertigverschillende ra en die allemaal behoorlijk op elkaar lijken. Je kunt je keuzemaken via een irritant menusysteem dat niet echt een overzicht biedt, maaralleen 'volgende kat' en 'vorige kat'. Wanneer je toch die ene kat wilde, benje wel weer even aan het scrollen. Ik koos voor de look-a-like van de kat vande buren. Cats Academy is niets meer en niets minder dan een veredeldeTamagotchi. Het spel is in real-time,wat inhoudt dat je kat een aantal keren per dag in zich behoeftes voorzien wilworden. Een kat moet eten, schoongemaakt worden en wil spelen en liefdekrijgen. Ook als je DS uit staat, zullen de behoeftes van je kat toenemen. Jezult dus regelmatig moeten kijken hoe het met je katje gaat. Verzorg je jekatje goed, dan kun je mee doen aan een show. Afhankelijk van hoe je hem deafgelopen dagen verzorgd hebt, krijg je een score en een geldbedrag. Met datgeld kun je weer nieuwe spullen voor je kat kopen, zoals nieuw speelgoed of eennieuwe hoed. Behalve de hoogte van je prijzen bij de shows, heeft degemoedstoestand van je kat overigens nergens invloed op. Ook al laat je je kattien dagen verpieteren, hij zal nog steeds even vrolijk rondhuppelen. Dit heeftals voordeel dat er geen kleine kinderen in janken uit zullen barsten wanneerhun ineens kat dood blijkt te zijn, maar het haalt ook de noodzaak van hetverzorgen weg. Er ontstaat ook totaal geen band tu en de speler en hetvirtuele katje, omdat er nauwelijks iets is wat je de kat kunt leren. Heb je geen zin om modeshows te lopen, dan kun je ook geldverdienen met een viertal minigames, waarvan er twee geen zak aan zijn, eentjeredelijk is en de andere 'wel leuk'. Deze laatste is het muziekspelletje,waarin je diverse kinderliedjes en kla ieke nummers kunt naspelen door opcirkeltjes te tikken met je stylus wanneer de muzieknootjes langs schuiven. Denoten worden overigens niet door een instrument gespeeld, maar door vier kattenin het bovenste scherm. Een liedje klinkt dan ongeveer zo: miauw miauw miauwmiauw.  Cats Academy lijkt op het eerste gezicht een leuk spel voorkleine kinderen, maar is niet meer dan een holle verpakking waarmee men eengraantje van Nintendogs mee wil pikken. Cats Academy is echter niet meer danvier metertjes die je met saaie activiteiten zoals het uitpluizen van dekattenbak en het met je stylus betasten van je kat, omlaag kunt houden. Hetenige waarvoor je door zou kunnen spelen, is het speelgoed en de diverse klerendie je voor je kat kunt kopen. Maar eenmaal je er daar een paar van hebtgezien, heb je ze ook allemaal gezien. Daarbij is de interface van het spelzeer onlogisch ontworpen, met een onlogische menu-indeling en een halfbakkenstylusbesturing waarbij je soms ineens weer een knopje in moet drukken. Datterwijl die paar kleine dingen prima met de stylus hadden gekund. Als klap opde vuurpijl is Cats Academy helemaal in het Engels, wat gezien de doelgroep ende vele Engelse schermteksten, niet echt een handige keuze is.