Castle Doombad - Je nieuwe tower defense-verslaving | Gamer.nl

Op het gebied van tower defense steken vooral Plants vs. Zombies en Kingdom Rush uit boven de vele games in dat genre. Castle Doombad voegt zich met gemak bij dit selecte groepje, dankzij kolderieke beelden, verslavende gameplay en een groot aantal levels. Het spel oogt als een verticale versie van Plants vs. Zombies, waarbij je dit keer niet een tuin maar een kasteel verdedigt. Het originele aspect in Castle Doombad betreft de opdracht: het uitschakelen van helden die een prinses proberen te redden.

In Castle Doombad ben je verantwoordelijk voor het plaatsen van vallen en onderdanen, in dienst van een heetgebakerde variant op booswicht (en scheldkanon) Skeletor. Helden vallen in golven het kasteel binnen en rennen richting een prinses in een glazen buis. Deze fungeert als schreeuwenvanger en de kostbare kreten vormen weer de energie voor het installeren van vallen en dienaren. Je verspreidt ze over verschillende verdiepingen en plaatst ze op de grond, aan de muur of aan het plafond. Plaats bijvoorbeeld een opgevoerde airco aan de muur om helden te bevriezen of een zoutzuurmachine aan het plafond om het dodelijke druppels te laten regenen. Tip: bovenstaande val doet het erg goed boven een ladder.

Castle Doombad Castle Doombad

Trappen en vallen

Tijdens de eerste paar levels heb je met enkele verdiepingen te maken, waarbij helden beneden binnenvallen en via trappen of deuren naar boven rennen. Na verloop van tijd wi elt het perspectief, komen helden ook op andere verdiepingen binnen en zelfs door ramen. Dankzij de keuze tu en pa ieve en actieve vallen kies je gedurende het spel een eigen speelstijl, wat elke speelbeurt weer anders maakt. Handmatige vallen (lasers, een laars die helden wegtrapt) zijn bijvoorbeeld erg schadelijk, maar herladen traag. Automatische vallen (spiesen, harpoengeweren) remmen de helden af, hoewel je er veel nodig hebt om de taaiere superhelden tegen te houden. Het is erg bevredigend om de vallen in actie te zien en dit levert gegarandeerd gniffelmomenten op. Eerlijk is eerlijk: het voelt soms goed om slecht te zijn.

Lege batterijen

Naast het plaatsen van vallen is het handig om in elk level een paar minions te hebben rondlopen. Minions zijn mobiel, richten flinke schade aan en vormen vaak het laatste redmiddel wanneer helden te dicht in de buurt van de prinses komen. Aan het einde van elk level verdien je muntjes en een onaangeroerde prinses levert hierbij een dikke bonus op. Met dat geld schaf je nieuwe vallen aan of verbeter je je favoriete hinderlagen. Speel je Castle Doombad een tijdje – en reken maar dat je het lang speelt – dan ontstaat geheid een favoriete verzameling valstrikken. Makkelijk wordt het echter nooit, want ondanks een ijzersterk arsenaal verschijnt op den duur een level waar de verzameling niet effectief blijkt. Op zo’n moment is herziening van tactiek vereist, wat Castle Doombad fris en uitdagend houdt. Heb je bovendien de 45 reguliere levels uitgespeeld, dan is er nog de endle mode. In deze modus speel je levels achter elkaar met een vast arsenaal, dat slinkt per 10 levels.

Castle Doombad Castle Doombad

Nog vóór de reboot van Dungeon Keeper brengt het immer melige Adult Swim Games een gelikte, verslavende dungeonmanagementgame uit die je pas weglegt als de batterijen van je apparaat opraken. Castle Doombad mengt de strategische gameplay van Plants vs. Zombies met het kerkermanagement uit Dungeon Keeper, doch luchtiger en zonder de pretentie die game te evenaren. Terwijl we Dungeon Keeper voor iPad voorlopig afschrijven, schrijven we Castle Doombad voor aan iedereen met een prangend tower defense-tekort.

Castle Doombad is nu beschikbaar op iPhone en iPad via de App Store