Captain Toad: Treasure Tracker - Assassin's Toad | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Toad is altijd een van de meer onderbelichte personages uit het Nintendo-universum geweest. Waar door de jaren heen Yoshi, Wario, Luigi en zelfs Peach hun eigen games hebben gehad, bleef de wandelende paddenstoel vrijwel altijd op de achtergrond – vaak als vervuller van bijrolletjes. De meest intere ante daarvan is in de gedaante van avonturier Captain Toad. Zo was hij voor het eerst te zien in Super Mario Galaxy, vergezeld door zijn soortgenoten van de Toad Brigade. Recenter was Captain Toad zelfs speelbaar in zijn eigen 'bonuslevels' in Super Mario 3D World: deze toffe uitdagingen lieten je lekker puzzelen en platformen zónder te springen. Bovendien maakten ze mooi gebruik van Wii U GamePad-specifieke features.

Zwevend eiland

Blijkbaar vielen de beleveni en van Captain Toad zo in de smaak, dat Nintendo Captain Toad: Treasure Tracker heeft uitgebracht – een volledige game die voortborduurt op de bescheiden zijstapjes uit Super Mario 3D World. Met succes, kunnen we wel zeggen: het spel voegt diverse elementen toe om tot een geheel te komen dat vrij soepel speelt, aardig uitdagend is en bovendien enorm charmant oogt.

Het gros van de ruim zeventig levens in Captain Toad is gevormd als een zwevend vierkant eiland, waarin je einddoel het vinden van de ster is. Springen is er niet bij, je kunt slechts de benenwagen, je gezond verstand en diverse te vinden items gebruiken om langs alle obstakels te komen. Onderweg zijn tevens drie diamanten verstopt en voor de echte liefhebbers is er ook altijd een bonusopdracht (die pas na de eerste voltooiing van een level wordt onthuld): zo rudimentair als het vinden van een aantal muntjes of juist zo origineel als ervoor zorgen dat je niet gezien wordt door tegenstanders.

Jawel, als een ware a a in sluip je door sommige gebieden, schuilend achter muurtjes – het uitschakelen van je hoofdlamp zorgt er zelfs voor je dat minder snel gespot wordt. De voldoening is vervolgens extra groot wanneer je ze in Super Mario Bros. 2-stijl uitschakelt door een knolraap te gooien. Of er gewoon op los te hakken met een pikhouweel. Of, nóg beter, vijanden elkaar laten uitschakelen door ze tegen elkaar op te zetten.

Het is de afwi eling die ervoor zorgt dat Captain Toad speelt als de game-equivalent van een heuse pageturner (typisch: het menu is uitgevoerd als een stel boeken) – elk level heb je binnen een paar minuten wel door, waarna de volgende uitdaging bijna elke keer origineel en anders is. Chillende Goomba's lastigvallen tijdens hun strandvakantie bijvoorbeeld, of treinwagons vol vijanden afkoppelen en de locomotief overnemen. Extra variatie is er in de vorm van snellere levels in mijnkarretjes – waarbij je de GamePad gebruikt om knolrapen te schieten – en een aantal ietwat repetitieve eindbaasgevechten.

Intieme beleving

Wie Captain Toad: Treasure Tracker doorspeelt, beleeft op een intieme manier bijzondere avonturen met Toad en zijn vrouwelijke tegenhanger Toadette, die je door de helft van de levels stuurt. Mi chien wel juist omdat deze personages tot deze game nooit eerder zo prominent voor het voetlicht kwamen, en dan nu opeens op prachtige en charmante wijze. Bijna alle levels zien eruit alsof ze met liefde gemaakt zijn en bevatten oneindig veel details en geheimen. En dat terwijl het spel effectief een prequel is voor Super Mario 3D World, iets wat in eerste instantie blijkt uit zichtbaar hergebruik van vele elementen. Erg is dat zeker niet, alleen al omdat de paddo's niet kunnen springen, wat zorgt voor een geheel andere speldynamiek dan wat we gewend zijn van Nintendo's avonturen- en platformgames.

Toch willen we wat kritische noten plaatsen die de game beletten van een echte topscore. Ten eerste de cameravoering: cruciaal voor een spel waarin timing en puzzelen centraal staan, maar niet geweldig in dit spel, omdat zowel de beweging enoren in de GamePad als de rechterstick de beeldregie bepalen. Vaker dan eens loop je van een rand af omdat je tijdens een wandeling de oversized controller even anders vastpakt. Daarnaast mi en we de optie om gemakkelijk scores te vergelijken met vrienden of zelfs hun spookbeelden te zien – nota bene wel aanwezig in Super Mario 3D World!

Tot slot kun je discu iëren over de lengte van Captain Toad. Hoe charmant en slim de game ook mag zijn, feit is dat 'ie ook vrij snel te doorspelen en niet bijster diepgaand is. Voor de helft van de 40 euro die je voor Captain Toad: Treasure Tracker neerlegt, was de game je centen dubbel en dwars waard geweest, maar in de huidige situatie is het spel alleen werkelijk aan te bevelen als je de Captain Toad-bonuslevels in Super Mario 3D World echt kon waarderen.

Captain Toad: Treasure Tracker is nu verkrijgbaar op de Wii U.