Capcom Classics Collection Vol. 2 | Gamer.nl

Met de komst vandownloadkanalen als Xbox Live Arcade, Wii Virtual Console en de PlaystationStore lijkt het einde van de ‘arcade collecties’ die tijdens de ‘huidige’generatie consoles hoogtijdagen vierden, in zicht. Doordat men nu de oudespelletjes los beschikbaar kan stellen, is het voor de consument mogelijkalleen de kla iekers eruit te pikken waar je zelf nostalgische gevoelens bijkrijgt. Een prima alternatief voor de collecties, zo lijkt ons, want de kansdat je bij Capcom Cla ics Collection Vol 2. met élke titel wat hebt, is zeergering.Dit haalt echter niet weg dat Capcom Cla ics Collection Vol2. een uiterst degelijke compilatie is van een twintigtal spelletjes die vooralverschenen aan het eind van de jaren tachtig, begin jaren negentig; zeg maarNES en SNES-niveau. Daar waar de arcadecompilaties van bijvoorbeeld Midway naar het einde toe steeds slechtere en behoorlijk recente titels bevatte, heeft Capcom voorlopig nog genoeg kla iekers achter de hand. Begrijpelijk ook, want het is pas de tweede arcade-compilatie van het Japanse bedrijf.De ontwikkeling van de compilatie was in handen van Digital Eclipse, dat tegenwoordig praktisch elke arcadeport voor zijn rekening neemt.De emulatie is behoorlijk trouw aan de originele spelletjes en laat je metuitstekende instelmogelijkheden op het gebied van besturing, beeld en geluid,zelf besli en welke aanpa ingen je wil doen naar de huidigetechnologie.Maar wat bevat deze collectie zoal? In alfabetische volgorde, houd je vast: 1941,Avengers, Black Tiger, Block Block, Captain Commando, Eco Fighters, King ofDragons, Knights of the Round, Last Duel, Magic Sword, Mega Twins, Quiz &Dragons, Side Arms, Street Fighter, Strider, Super Street Fighter II Turbo, TheSpeed Rumbler, Three Wonders, Tiger Road en Varth. Twintig games dus,hoewel: Three Wonders bestaat uit drie redelijk op zichzelf staande spelletjesen van Quiz & Dragons is ook een nieuwe variant te spelen met feitenkennisover oude én recente Capcom-titels, wat het totaal theoretisch zelfs op 23brengt. Een aantal van de games in deze collectie zijn rasechtekla iekers, zoals de Street Fighter-games, andere zijn obscure releases diedestijds vaak maar gelimiteerd beschikbaar zijn gesteld. Hoewel de kans dusklein is dat je die spelletjes vroeger al eens gespeeld hebt, zitten er somsbest leuke spelletjes tu en. Toch is het onwaarschijnlijk dat je een nieuweverslaving aan zult treffen waar je úren in zult steken. De meeste games indeze collectie en dan met name de onbekende, volgen vaak bekende spelformulesen zijn eerder een slap aftreksel van de échte kla iekers uit die tijd.Grofweg valt de collectie uiteen in vechtspelletjes, shooters en platformgames,met een enkel puzzelspelletje ter variatie. Naast de spelletjes zelf zijn er ook nog flink wat extra’svrij te spelen, zoals artwork, tips en muziek, waarvoor je voor elk spelletjeeen aantal verschillende doelen moet bereiken, vergelijkbaar met deachievements op de Xbox 360. Ook kun je over elke game wat historischeinformatie lezen om bijvoorbeeld te weten te komen hoe bekend de games in huntijd waren, al hoef je daar overigens geen kritische noot te verwachten. VoorSuper Street Fighter II Turbo is zelfs een uitgebreid tutorialfilmpje voorziendat behoorlijk diep ingaat op de vechttechnieken, maar er wel vanuit gaat datje alle combo’s zo ongeveer uit je hoofd kent.Capcom Cla ics Collection Volume 2 ligt op 13 april in de winkels voor de Playstation 2.