Met de komst van downloadkanalen als Xbox Live Arcade, Wii Virtual Console en de Playstation Store lijkt het einde van de ‘arcade collecties’ die tijdens de ‘huidige’ generatie consoles hoogtijdagen vierden, in zicht. Doordat men nu de oude spelletjes los beschikbaar kan stellen, is het voor de consument mogelijk alleen de klassiekers eruit te pikken waar je zelf nostalgische gevoelens bij krijgt. Een prima alternatief voor de collecties, zo lijkt ons, want de kans dat je bij Capcom Classics Collection Vol 2. met élke titel wat hebt, is zeer gering. Dit haalt echter niet weg dat Capcom Classics Collection Vol 2. een uiterst degelijke compilatie is van een twintigtal spelletjes die vooral verschenen aan het eind van de jaren tachtig, begin jaren negentig; zeg maar NES en SNES-niveau. Daar waar de arcadecompilaties van bijvoorbeeld Midway naar het einde toe steeds slechtere en behoorlijk recente titels bevatte, heeft Capcom voorlopig nog genoeg klassiekers achter de hand. Begrijpelijk ook, want het is pas de tweede arcade-compilatie van het Japanse bedrijf.De ontwikkeling van de compilatie was in handen van Digital Eclipse, dat tegenwoordig praktisch elke arcadeport voor zijn rekening neemt. De emulatie is behoorlijk trouw aan de originele spelletjes en laat je met uitstekende instelmogelijkheden op het gebied van besturing, beeld en geluid, zelf beslissen welke aanpassingen je wil doen naar de huidige technologie. Maar wat bevat deze collectie zoal? In alfabetische volgorde, houd je vast: 1941, Avengers, Black Tiger, Block Block, Captain Commando, Eco Fighters, King of Dragons, Knights of the Round, Last Duel, Magic Sword, Mega Twins, Quiz & Dragons, Side Arms, Street Fighter, Strider, Super Street Fighter II Turbo, The Speed Rumbler, Three Wonders, Tiger Road en Varth. Twintig games dus, hoewel: Three Wonders bestaat uit drie redelijk op zichzelf staande spelletjes en van Quiz & Dragons is ook een nieuwe variant te spelen met feitenkennis over oude én recente Capcom-titels, wat het totaal theoretisch zelfs op 23 brengt. Een aantal van de games in deze collectie zijn rasechte klassiekers, zoals de Street Fighter-games, andere zijn obscure releases die destijds vaak maar gelimiteerd beschikbaar zijn gesteld. Hoewel de kans dus klein is dat je die spelletjes vroeger al eens gespeeld hebt, zitten er soms best leuke spelletjes tussen. Toch is het onwaarschijnlijk dat je een nieuwe verslaving aan zult treffen waar je úren in zult steken. De meeste games in deze collectie en dan met name de onbekende, volgen vaak bekende spelformules en zijn eerder een slap aftreksel van de échte klassiekers uit die tijd. Grofweg valt de collectie uiteen in vechtspelletjes, shooters en platformgames, met een enkel puzzelspelletje ter variatie. Naast de spelletjes zelf zijn er ook nog flink wat extra’s vrij te spelen, zoals artwork, tips en muziek, waarvoor je voor elk spelletje een aantal verschillende doelen moet bereiken, vergelijkbaar met de achievements op de Xbox 360. Ook kun je over elke game wat historische informatie lezen om bijvoorbeeld te weten te komen hoe bekend de games in hun tijd waren, al hoef je daar overigens geen kritische noot te verwachten. Voor Super Street Fighter II Turbo is zelfs een uitgebreid tutorialfilmpje voorzien dat behoorlijk diep ingaat op de vechttechnieken, maar er wel vanuit gaat dat je alle combo’s zo ongeveer uit je hoofd kent.Capcom Classics Collection Volume 2 ligt op 13 april in de winkels voor de Playstation 2.