Californium | Gamer.nl

Californium | Gamer.nl

Waar cinema al jaren gretig put uit het werk van Philip K. Dick, laten games de schrijver vooralsnog links liggen. Californium brengt daar verandering in, maar zal verstoken blijven van de status die films als Blade Runner, Total Recall en A Scanner, Darkly wel hebben verworven.

De wandelsimulator ontstond bij de gratie van omi ie. First-person shooters werden gestript van hun gameconventies: er was geen uitdaging, geen geweld, geen vijand, geen vertrouwen op reactiesnelheid en hand-oog-coördinatie van de speler. Dear Esther en The Stanley Parable ontstonden in 2011 als mods voor Half-Life 2. Zonder de Gravity Gun, maar met een sterke focus op narratief.

Californium

Na het succes van de Dear Esther-remake in 2012 kregen deze gameplay-loze games navolging. Gradueel – van Gone Home via The Vanishing of Ethan Carter tot Firewatch en Adr1ft – werden interactieve elementen toegevoegd aan de formule. Daarmee struint de wandelsimulator langzaam weg van zijn kern. En Californium zet weer een stapje verder.

Philip K. Dick

Vooropgesteld: sfeer schetsen doet Californium als geen ander. Het project (gesponsord door het Franse Arte.tv) is een poging om een Philip K. Dickiaanse surrealiteit te vangen in interactieve vorm. Dat lukt. Californium speelt zich af in de wereld van Elvin Green, een schrijver die de grip op zijn leven kwijtraakt nadat zijn kind overlijdt, zijn vrouw hem verlaat, zijn uitgever hem dumpt en zijn drugsexperimenten dagelijkse sleur worden.

Startpunt is Berkeley, California. De wereld is oranje van de hitte, de jaren zestig zijn in volle gang, de straat is bezaaid met Cadillacs en hippiebusjes vanuit waar je radio-dj’s in hoofdletters hoort bazelen over hun FUCKINGGGG LSD-trips. Npc’s zijn kartonnen borden die praten met overdreven karikaturale intonatie. Je bekijkt de wereld vanachter een fisheye-lens, alsof je hoofd vastzit in een vi enkom. De muziek dreunt en zweeft, de televisie begint tegen je te praten en voorwerpen verdwijnen en verschijnen.

Californium
Californium
Californium

In je eerste tien minuten met Californium weet de game je direct onder te dompelen in zijn bedompte wereld. Gehypnotiseerd word je meegenomen in het gameplayconcept. De haperende voorwerpen blijken glitches in de realiteit, aangeduid met een terugkerend wit symbool. Klik op het symbool en er opent zich een poort naar een andere dimensie. Vind alle symbolen in één ruimte en je ontgrendelt een nieuw stukje verhaal. Speel alle lo e ruimtes in een level uit en je wordt getransporteerd naar een volgende dimensie.

Herhaling van zetten

Langzaamaan schetst Californium zo een steeds verder van de realiteit afdwalende Elvin Green. Zijn sciencefictionverhalen worden zijn realiteit, waarin dezelfde personages (de mensen in het leven van Green) steeds een nieuwe rol krijgen. Van het zonnige California gaat het naar een dystopisch noir-toekomstbeeld, alsook een nederzetting op Mars – verschillende plekken met telkens dezelfde extravagante vormgeving en onbehaaglijke sfeer.

Langzaamaan begint het concept ook steeds meer tegen te staan. Californium is een herhaling van zetten: voer alle gesprekken en ga vervolgens een beetje heen en weer lopen om glitches te vinden. De symbolen vinden is vaak een kwestie van goed letten op knipperende voorwerpen in een level. Sommige zijn verstopt, sommige onthullen zich alleen als je er precies goed voor staat, sommige verschijnen maar een seconde in beeld wanneer je je vizier erop richt.

Californium

En daar wordt Californium irritant. Het gameplay-element is gebaseerd op nieuwsgierigheid en toeval. Het is een kwestie van goed kijken en op de juiste plek staan – ongetwijfeld bedoeld door ontwikkelaar Neko Entertainment als aanmoediging om hun prachtige spelwereld te verkennen, maar met millimeterwerk op een level van honderden vierkante meters begint het concept op de zenuwen te werken en af te leiden van de kracht van Californium.

De kracht is dat het een soort absurde psychedelische scifi-komedie schetst die steeds verder ontspoort. Op het einde zijn slechts flarden van flarden van de realiteit over. Bij elk nieuw level (vier in totaal) overheerst de verbazing en verwondering – twee emoties die te snel wegebben wanneer de glitch-routine zich weer aandient. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest. Californium had geprofiteerd van een stapje terug: iets minder game, iets meer wandelsimulator.

Californium is beschikbaar voor pc en Mac.