Eind vorig jaar kwam Buzz!: The Music Quiz op de markt, een quizspelletje van Sony voor het hele gezin. De toegankelijkheid van het spel werd vergroot door de unieke controller die erbij werd geleverd: een set van vier ‘stemkastjes’ met daarop vijf gekleurde knoppen en een grote, rode zoemer. Het spel sloeg aan en inmiddels hebben we ook al Buzz!: The Big Quiz, met algemene kennisvragen, achter de kiezen. De laatste toevoeging aan de Buzz-lijn is The Sports Quiz met, zoals je al kunt raden, sportvragen. Een achttal spelers kan het in Buzz!: The Sports Quiz tegen elkaar opnemen, maar standaard worden er maar vier buzzers bij het spel geleverd dus zul je het met vier mensen moeten doen. Elk van de spelers kan nog steeds zijn cartooneske personage kiezen en een unieke toeter selecteren, voordat het quizgeweld losbarst. De winnaar is degene die na een aantal spelrondes de hoogste score op zijn scorebord heeft staan. Buzz!: The Sports Quiz kent een behoorlijk aantal verschillende soorten spelrondes. Daaruit mag je zelf een programma mag samenstellen, maar je kunt ook voor een vast programma kiezen.. De beroemde ronde met de bom is inmiddels tot de finaleronde gebombardeerd en verder zijn er enkele nieuwe rondes toegevoegd en oude rondes verdwenen. Een wel leuke nieuwe ronde is de wereldbol, waarbij je een reis aflegt naar verschillende landen waarover de vragen zullen gaan. Uiteindelijk gaat het er echter nog steeds om wie als eerste een bepaald aantal vragen goed heeft, wat ook bij de hardloopwedstrijd, een andere spelronde, het geval is. Vragen die je staan te wachten in Buzz!: The Sports Quiz komen in twee categorieën, namelijk de makkelijke en de moeilijke vragen, maar een echt duidelijk onderscheid is er niet. In de moeilijke categorie kom je hele makkelijke vragen tegen, maar andersom kom je ook onmogelijke vragen tegen tussen de makkies. Vragen die je kunt verwachten zijn: ‘Wat betekent de boksterm southpaw’, ‘Welke motorrijder zie je op deze foto?’ en ‘Met wie organiseert Zwitserland het EK voetbal in 2008’. Sommige vragen bestaan uit een filmfragmentje waarin het antwoord verborgen zit, dus dan is het vooral een kwestie van goed opletten. In de spelronde ‘schatten’ dien je een getal uit de sport te raden, bijvoorbeeld het aantal deelnemers of een bepaald record, en krijg je punten afhankelijk van je afstand tot het werkelijke antwoord. De vragen gaan in principe over allerlei takken van sport en de ontwikkelaar heeft geprobeerd zo zo internationaal mogelijk te maken. Naast het voetbal zijn er ook vragen over golf, basketbal, cricket, rugby, American Football, de Olympische Spelen en Formule 1. Toch schemert de Britse afkomst van de ontwikkelaar wel enigszins door in de titel, bijvoorbeeld door het toch nog vrij grote aandeel van behoorlijk specifieke de cricket en golfvragen. Buiten Brian Lara, omdat die toevallig een game op zijn naam heeft staan, zou ik geen enkele vedette uit die sport kunnen noemen, en met mij vele Nederlanders, en toch wordt er naar gevraagd. Het beste had men voor de Nederlandse markt de vragen niet alleen vertaald maar ook gelokaliseerd en dus vragen gemaakt die specifiek aansluiten bij de Nederlandse sportkennis. Nog meer dan muziek en triviale feiten, is bij sport de kennis van de mensen per land totaal verschillend. Hoewel men geprobeerd heeft vragen te stellen die tot de sportkennis van iedere Europeaan behoren, is dit niet de juiste oplossing. De sportvragen spreken niet echt aan en het verschil in kennis tussen niet sportkenners en wel sportkenners is door de vraagkeuze minimaal. De meeste vragen weet óf iedereen, of bijna niemand. En het is juist leuk wanneer sommige mensen het wél goed hebben, en anderen juist niet. Buiten de vragen heeft het spel zelf ook enkele mankementen die het spelplezier flink belemmeren. Het grootste probleem is wel het trage spelverloop. Omdat het spel eruit moet zien als een echte tv-quiz, zit het spel vol met tussenanimaties die je niet kunt afbreken. De eerste keer zijn ze leuk, de tweede keer krijg je nog een net iets ander filmpje te zien, maar de derde en daarop volgende twintig keren, ken je het wel en wil je door met de vragen zelf. Het is daarbij extra vervelend dat de opmerkingen die zoveel tijd kosten, meestal als een tang op een varken slaan.

Tot slot nog een kritische noot bij het algehele thema sport. Het verschil in sportkennis tussen mensen is namelijk enorm groot, groter dan misschien wel op enig ander vlak. Dit zorgt ervoor dat Buzz! Sports mogelijk nog minder geschikt is als gezinsgame, dan The Music Quiz. Het spel lijkt nu vooral in een mannelijke vriendengroep thuis te horen, al wil ik daarmee zeker niet impliceren dat vrouwen collectief geen verstand van sport hebben.