Buzz! Quiz World (PSP) | Gamer.nl

De Franse schrijver Joseph Joubert schreef ooit eens: “Het is onmogelijk om veel kennis te verwerven, wanneer men enkel datgene leest waarin men behagen schept.” In dat opzicht is een spel als Buzz! een uitstekende manier om kennis te vergaren van onderwerpen waarmee je niet of nauwelijks bekend bent. Doordat het spel bij een fout antwoord het goede antwoord niet onthult, vraagt het je dieper na te denken voordat je antwoord geeft. Lees en gij zult leren.

Het Buzz!-principe is met de jaren niet veranderd. Het quizspel heeft op de Sony-consoles veel succes geboekt en is met vrienden op de bank prima vermaak. Op de PlayStation Portable sneeuwt het feestelement echter compleet onder en blijft enkel de kern van de game overeind: vragen beantwoorden. Zolang deze kern goed in elkaar steekt, moet het geen enkele belemmering vormen voor een uitstekend spel. Helaas is dat laatste niet het geval.

Afhankelijk van de staat waarin je algemene ontwikkeling verkeert, zijn sommige vragen belachelijk makkelijk, terwijl andere vragen behoorlijk pittig zijn. Over het geheel genomen is het niveau van de vragen in Buzz! Quiz World bovengemiddeld goed. Het spel bevat meer dan 4500 vragen, verdeeld over een groot aantal categorieën. Ondanks het ruime aanbod worden vragen soms toch binnen een kort tijdsbestek herhaald. Ook de filmpjes en muziekfragmenten hebben te lijden onder dit herhaalfenomeen. Buzz! Master Quiz had hier ook al last van en het is jammer om te zien dat hier niet beter naar gekeken is.

Online

Nieuw binnen de serie is de mogelijkheid om je kennis online tegen andere mensen te testen. Hiermee verdwijnt een stukje van de eenzaamheid die het solo spelen van een quiz met zich meebrengt, wetende dat je nu tegen een tegenstander van vlees en bloed speelt. Door het gebrek aan interactie met de opponent aan de andere kant voelt deze leegte echter nog steeds niet helemaal opgevuld.

Naast het feit dat je nu online kunt spelen, is het ook mogelijk om zelfbedachte quizzen van andere mensen te beantwoorden. Via de website MyBuzzQuiz kun je ook zelf een miniquiz maken, die door andere mensen online te spelen is in Buzz! Quiz World. Het is alleen wel raadselachtig waarom er geen optie is om deze zelfgemaakte quizzen te downloaden, zodat je ze onderweg kunt spelen. Dit zou niet zou mogen ontbreken in een spel dat zich richt op de gamer die tijd probeert te doden terwijl hij onderweg is.

De zwakste schakel

Een spelshow staat of valt met een goede host. Het is mi chien wat persoonlijk, maar host Buzz werkt vaak op de zenuwen. Het voelt alsof ooit eens een kloonexperiment vreselijk mis is gegaan. In plaats van het DNA van mooie, intelligente en grappige mensen moet het DNA van Kas van Iersel en Chazia Mourali per ongeluk gekruist zijn. De flauwe oneliners en het domme commentaar worden al gauw irritant. Het helpt ook niet dat hij vrij snel in herhaling valt, waardoor je binnen het uur een aantal keer “Ze zouden hier een film van moeten maken. Titanic 2: een nieuwe ramp!” aan moet horen.

Visueel heeft deze Buzz!-game wel degelijk vooruitgang geboekt. De sobere aankleding van het vorige spel is vervangen voor een wat flitsender kleurenpalet. Het maakt het geheel een stuk fijner om naar te kijken. Voor de rest kent Buzz! Quiz World weinig veranderingen ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor blijft er één vraag over: biedt Buzz! Quiz World toegevoegde waarde? En dat is nou net de enige vraag die niet met kruisje, vierkant, driehoek of cirkel te beantwoorden is.