Hoewel hij bijna net zo irritant is als Bert van Leeuwen, heeft quizmaster Buzz naam en faam verworven met de naar hem vernoemde reeks quizgames op de PlayStation 2 en onlangs PlayStation 3. Gezellig met zijn vieren of achten op de bank, een krat bier ernaast en bewijzen maar: wie heeft de beste kennis op het gebied van sport, muziek of algemene kennis? Een prachtconcept, maar niet voor de PlayStation Portable. Sony denkt daar anders over en probeert het met Buzz!: Master Quiz. Een partygame naar een handheld overzetten is een lastige klus. Handhelds zijn voornamelijk bedoeld om de saaie, eenzame uurtjes mee door te komen. Daarnaast heb je meerdere apparaatjes nodig voor een fatsoenlijk potje multiplayer en krijg maar eens meerdere PSP's bij elkaar. Gelukkig heeft Buzz!: Master Quiz daar wat op gevonden. Zo is er speciaal voor de PSP-versie een substantiële singleplayermode op poten gezet en kun je met slechts één PSP multiplayeren. Van het feestgedruis blijft echter maar weinig overeind. De singleplayermode van Buzz!: Master Quiz is hooguit onderhoudend. Je kunt telkens kiezen uit een aantal spelonderdelen en door daarop een bepaalde score neer te zetten, speel je nieuwe onderdelen vrij. Die onderdelen verschillen echter weinig van elkaar. De ene keer moet je vragen beantwoorden op basis van een plaatje, de andere keer dien je de antwoorden in de juiste volgorde te zetten. De ene keer speel je een bepaalde tijd, de andere keer doorloop je een vast aantal vragen. De categorieën lopen uiteen, van beroemdheden tot wetenschap. Na een viertal uurtjes heb je alle onderdelen vrijgespeeld en overal de gouden medaille behaald. Zelfs de onderdelen die je niet zo goed beheerst gaan vanzelf makkelijker, want al snel zul je oude vragen opnieuw langs zien komen en zijn de gaten in je kennis gedicht. Het multiplayergedeelte pakt niet veel beter uit. Het doorgeven klinkt leuk, maar het spel gaat veel te traag. Steeds komt Buzz er tussendoor met zijn loze one-liners, die niet zijn weg te drukken, wat de vaart uit het spel haalt. Zelfs met twee spelers was het wachten op de beurt van de ander al aan de lange kant, laat staan wanneer je het met zijn vieren zou doen. Op een feestje is de rest allang weer op de dansvloer, wanneer jij nog met je PSP in je hoekje zit om je vraag te beantwoorden. Ongeschikt. De eentonige en weinig interactieve spelmodes dragen daar alleen maar aan bij. Qua aankleding stelt de PSP-versie van Buzz weinig voor. Waren eerdere Buzz-titels ware interactieve tv-quizjes, nu overheerst een sobere, statische aankleding. Geen 3D-decors, geen 3D-kandidaten met grappige animaties. Wel een statische achtergrond met een 3D-Buzz die af en toe in beeld verschijnt en alvast wat flappert met zijn hoofd, afwachtend tot de bijbehorende spraak wordt afgespeeld. Af en toe zie je een plaatje, af en toe een korte videoclip of filmfragment, maar daarmee zul je het moeten doen. Saai, sober. De extra ruimte die wordt bespaard met de sobere aankleding, kan optimaal worden benut voor de 3000 vragen die in het spel rijk is. Helaas lijkt 3000 een karig aantal, want je zult al snel dezelfde vraag nog eens zien langskomen. Soms krijg je zelfs twee keer dezelfde vraag in één spelronde, iets wat toch simpel voorkomen zou kunnen worden. Wat ook jammer is, zijn (vertaal)fouten in de vragen. Zo zijn er vragen waarbij je dingen op alfabet moet sorteren, waarbij het antwoord niet klopt. Mogelijk een gevolg van de vertaling, waarbij de Engelstalige volgorde nog steeds gehanteerd wordt? En sinds wanneer worden beeldschermverhoudingen uitgedrukt in inches? Wat ook jammer is, is dat geen vragen in zitten die specifiek op Nederland zijn toegespitst. Zo gaan alle tv-vragen over Engelse tv-series, waarvan een aantal in Nederland niet of nauwelijks te zien zijn geweest.