Buzz!: Master Quiz | Gamer.nl

Hoewel hij bijna netzo irritant is als Bert van Leeuwen, heeft quizmaster Buzz naam en faamverworven met de naar hem vernoemde reeks quizgames op de PlayStation 2 enonlangs PlayStation 3. Gezellig met zijn vieren of achten op de bank, een krat bierernaast en bewijzen maar: wie heeft de beste kennis op het gebied van sport,muziek of algemene kennis? Een prachtconcept, maar niet voor de PlayStationPortable. Sony denkt daar anders over en probeert het met Buzz!: Master Quiz.Een partygame naar een handheld overzetten is een lastigeklus. Handhelds zijn voornamelijk bedoeld om de saaie, eenzame uurtjes mee doorte komen. Daarnaast heb je meerdere apparaatjes nodig voor een fatsoenlijkpotje multiplayer en krijg maar eens meerdere PSP's bij elkaar. Gelukkig heeftBuzz!: Master Quiz daar wat op gevonden. Zo is er speciaal voor de PSP-versieeen substantiële singleplayermode op poten gezet en kun je met slechts één PSPmultiplayeren. Van het feestgedruis blijft echter maar weinig overeind. De singleplayermode van Buzz!: Master Quiz is hooguitonderhoudend. Je kunt telkens kiezen uit een aantal spelonderdelen en doordaarop een bepaalde score neer te zetten, speel je nieuwe onderdelen vrij. Dieonderdelen verschillen echter weinig van elkaar. De ene keer moet je vragenbeantwoorden op basis van een plaatje, de andere keer dien je de antwoorden inde juiste volgorde te zetten. De ene keer speel je een bepaalde tijd, de anderekeer doorloop je een vast aantal vragen. De categorieën lopen uiteen, vanberoemdheden tot wetenschap. Na een viertal uurtjes heb je alle onderdelenvrijgespeeld en overal de gouden medaille behaald. Zelfs de onderdelen die jeniet zo goed beheerst gaan vanzelf makkelijker, want al snel zul je oude vragenopnieuw langs zien komen en zijn de gaten in je kennis gedicht. Het multiplayergedeelte pakt niet veel beter uit. Hetdoorgeven klinkt leuk, maar het spel gaat veel te traag. Steeds komt Buzz ertu endoor met zijn loze one-liners, die niet zijn weg te drukken, wat de vaartuit het spel haalt. Zelfs met twee spelers was het wachten op de beurt van deander al aan de lange kant, laat staan wanneer je het met zijn vieren zou doen.Op een feestje is de rest allang weer op de dansvloer, wanneer jij nog met jePSP in je hoekje zit om je vraag te beantwoorden. Ongeschikt. De eentonige enweinig interactieve spelmodes dragen daar alleen maar aan bij.Qua aankleding stelt de PSP-versie van Buzz weinig voor.Waren eerdere Buzz-titels ware interactieve tv-quizjes, nu overheerst eensobere, statische aankleding. Geen 3D-decors, geen 3D-kandidaten met grappigeanimaties. Wel een statische achtergrond met een 3D-Buzz die af en toe in beeldverschijnt en alvast wat flappert met zijn hoofd, afwachtend tot debijbehorende spraak wordt afgespeeld. Af en toe zie je een plaatje, af en toeeen korte videoclip of filmfragment, maar daarmee zul je het moeten doen. Saai,sober. De extra ruimte die wordt bespaard met de sobere aankleding,kan optimaal worden benut voor de 3000 vragen die in het spel rijk is. Helaaslijkt 3000 een karig aantal, want je zult al snel dezelfde vraag nogeens zien langskomen. Soms krijg je zelfs twee keer dezelfde vraag in éénspelronde, iets wat toch simpel voorkomen zou kunnen worden. Wat ook jammer is,zijn (vertaal)fouten in de vragen. Zo zijn er vragen waarbij je dingen opalfabet moet sorteren, waarbij het antwoord niet klopt. Mogelijk een gevolg vande vertaling, waarbij de Engelstalige volgorde nog steeds gehanteerd wordt? Ensinds wanneer worden beeldschermverhoudingen uitgedrukt in inches? Wat ookjammer is, is dat geen vragen in zitten die specifiek op Nederland zijntoegespitst. Zo gaan alle tv-vragen over Engelse tv-series, waarvan een aantalin Nederland niet of nauwelijks te zien zijn geweest.