Burnout Crash! | Gamer.nl

Burnout Crash! | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De Burnout-serie draait om het hanteren van een agre ieve rijstijl waarbij je als speler continu op het randje balanceert van wel of niet crashen. In de bijbehorende Crash-modus is het zelfs de bedoeling om keihard te crashen om zoveel mogelijk blikschade te veroorzaken. Deze modus heeft nu een spin-off gekregen met Burnout Crash!, maar de game lijkt nauwelijks meer op zijn voorloper. Botsingen veroorzaken is nog steeds het uitgangspunt, maar Crash! is grotendeels een puzzelspel geworden met actie-elementen.

Een andere verandering die niet te mi en is, is de visuele stijl. Je plaats achter het stuur is ingeruild voor een bovenaanzicht van een kruising. Gezien de de aard van het speltype is het nieuwe perspectief een logische keuze waarmee meer overzicht wordt gecreëerd. Waarom de ontwikkelaar echter heeft gekozen voor een tekenfilmachtig uiterlijk is ons minder duidelijk. Het mi taat zeker niet, maar het weet wel minder goed het spektakel van een flinke kettingbotsing over te brengen. Iets wat juist de kracht van de vroegere Crash-modus was.

Achter slot en grendel

Het spel bestaat uit achttien verschillende kruispunten die in drie spelmodi speelbaar zijn. Van die modi zijn er twee steeds afgesloten totdat je in het eerste speltype minimaal één opdracht hebt voltooid. Die modus, Road Trip, is meteen de minst intere ante van het spel. Hierin moet je met jouw auto voorkomen dat vijf andere wagens ongeschonden over de kruising rijden. Dat klinkt makkelijker dan dat het is, want de enige manier om jezelf te verplaatsen is door de zogeheten crashbreaker te gebruiken. Hierbij ontploft je auto en worden alle andere weggebruikers in een cirkel om je auto uitgeschakeld. Tevens kun je jezelf verplaatsen terwijl je in de lucht hangt. Het probleem met de ontploffingen is echter dat je moet oppa en dat je je zorgvuldig opgeworpen barricades niet per ongeluk wegblaast of zelfs compleet verwoest. Het draait er dan ook in de meeste gevallen op uit dat je voor een groot deel van het level aan het wachten bent om alleen in noodgevallen in te grijpen. Zo kun je tenminste niks per ongeluk in de war schoppen.

Om je te a isteren (of tegen te werken) worden er op vastgestelde momenten speciale rariteiten op de kruising losgelaten. Dat varieert van politiewagens die een blokkade opwerpen tot een dikke mist waardoor je geen hand  voor ogen ziet. Wanneer je aan het eind van het level de schade tot minder dan vijf ontsnapte auto’s hebt weten te beperken, wordt er een speciale gebeurtenis geactiveerd als een orkaan, neerstortende meteorieten en zelfs een monsterkreeft. Het voegt net dat beetje extra spektakel toe dat voorkomt dat Crash! snel eentonig en voorspelbaar wordt.

Terug naar de roots

Naast Road Trip zijn er nog Rush Hour en Pile Up. Met het Rush Hour-speltype keert de game terug naar waar de Crash-modus populair mee is geworden: chaos.. Het is raar dat er niet voor is gekozen om dit speltype de hoofdrol te laten spelen. Je krijgt negentig seconden om zoveel mogelijk schade te veroorzaken aan onwetende voorbijgangers en de omgeving. Doordat er geen beperkingen zijn, ga je in deze modus volledig op in het plezier dat het crashen met zich meebrengt. Het enige waar je rekening mee moet houden is het neerzetten van een zo hoog mogelijke score. Verder kun je doen en laten wat je wilt. Na de negentig seconden eindigt het spel met een gigantische ontploffing van je wagen, waarbij je nog een laatste kans hebt om extra schade toe te brengen en meer punten te scoren. In Pile Up krijg je een gelimiteerde hoeveelheid verkeer te verwerken. Wanneer je geen tot weinig auto’s ongeschonden voorbij hebt laten rijden, verdien je een vermenigvuldigingsbonus. Nadat de laatste wagen is gecrasht, is het de bedoeling dat je met je crashbreaker zoveel mogelijk voertuigen en gebouwen opblaast.

Uiteindelijk is er maar een reden waardoor je elke kruising voor de volle honderd procent wilt voltooien, en dat is het gebruik van Autolog. Hierbij wordt jouw score net als met Need for Speed: Hot Pursuit en Shift 2 continu vergeleken met vrienden die het spel ook hebben. Wanneer iemand je score op een bepaalde kruising heeft verbroken, krijg je direct een melding. Verder kun je uitdagingen versturen om de rivaliteit verder op te stoken. Het enige probleem is dat je dan wel veel vrienden moet hebben die ook Burnout Crash! hebben aangeschaft. Dankzij een zoeksysteem kun je zelfs nog vrienden van vrienden vinden die het spel hebben, maar wanneer dat ook geen resultaat oplevert, merk je dat de levensduur van de game korter is dan mi chien de bedoeling is.

Goed concept, matige uitvoering

De korte duur van iedere kruispuntopdracht en het geringe aantal levels maakt Burnout Crash! bij uitstek geschikt voor korte speelse ies. Wanneer je langere tijd achter elkaar met het spel doorbrengt, valt op dat de kruisingen in veel gevallen niet bijzonder veel van elkaar verschillen. In de vorige Burnout-games werden niet alleen kruispunten als botsplaats gebruikt, maar ook bruggen, snelwegen en andere locaties. Hierdoor bleef het speltype gevarieerd. Nu het spel wordt beperkt tot alleen maar kruisingen komt het gebrek aan variatie snel boven drijven.

Wat het spel levendig houdt, is het goede gebruik van geluidseffecten en de toevoeging van speciale evenementen tijdens ieder level. Elke score wordt ondersteund met een geluidsfragment, waardoor de langere scorereeksen een fruitautomaat in een casino qua geluiden doen verbleken. Het weet de hersenen precies op de goede manier te prikkelen. Dat kan helaas niet worden gezegd over de voice-over. Deze man werkt al vrij snel op de zenuwen en past ondanks zijn overdreven toon en stijl niet binnen het spel.

Conceptueel is er weinig mis met Crash!. Het is alleen de uitvoering die te wensen overlaat. Doordat je nu eerst de minst intere ante modus moet voltooien voordat je met de twee leukere modi aan de slag kunt, is snel afhaken aanlokkelijk. Het kost flink wat moeite en doorzettingsvermogen om de leukere spelmodi vrij te spelen. Het plezier zit nu onder een laagje sufheid verstopt. En wie wil er nu eerst door het zure omhulsel heen bijten om bij de zoete binnenkant te komen?

Burnout Crash! is getest op de Xbox 360 en is verkrijgbaar via Xbox Live Arcade voor 800 Microsoft-punten en via PlayStation Network voor € 9,99.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou