Bunout: Legends | Gamer.nl

Consolegamers kunnen deze dagen genieten van Burnout: Revenge. Criterion en EA hebben voor de eerste PSP variant in de Burnout serie, niet voor een PSP versie van Revenge gekozen, maar de eerste drie Burnout games nog eens uit de kast getrokken. Burnout: Legends is een soort compilatie game van de eerste drie Burnout games, waar de nadruk vooral ligt op het derde spel. De auto's, de wegen, de snelheid en zelfs de politie zijn allemaal terug te vinden in deze portable versie van ons geliefde racespel. Vroem!

Legends is voor een erg groot deel identiek aan Burnout 3. Veel banen zijn hetzelfde, de world tour en de crashes zijn allen overgezet en ook de auto's komen grotendeels uit dit spel. Toch blijft het spel een compilatie van de eerste drie games, dus komen de eerste twee spellen om de hoek kijken met een aantal extra's. Zo zijn er natuurlijk een aantal auto's en banen uit de eerdere delen, maar ook de Persuit mode is overgezet naar de PSP. Het spel is overigens volledig in het Nederlands, met geen kans om dit te veranderen. Daarom hanteer ik hier ook de Nederlandse benamingen voor de onderdelen

De hoofdzaak in de Burnout spellen is snelheid: met riante auto's moet je met topsnelheid over de weg scheuren. Hierbij moet niet alleen op de tegenstanders gelet worden, maar ook op het andere verkeer dat niet voor je opzij gaat. Wanneer je tegenstanders weg beukt, vlak langs auto's heen gaat, vliegt, tegen het verkeer in rijdt en vlak achter een tegenstander rijdt, gaat je boost meter omhoog. Wanneer je dan met de rechter trigger de boost activeert ga je nog eens een flink stuk sneller. Cruciaal om tegenstanders weer in te halen, maar funest wanneer je ergens tegenaan knalt.

Het belangrijkste is het spel is nog steeds de World Tour, of zoals het in de Nederlandse versie heet: wereldtournee. In de wereldtournee is het de bedoeling om zoveel mogelijk onderdelen goed te beëindigen. Door goede resultaten neer te zetten, zijn medailles, auto's en nieuwe onderdelen vrij te spelen. Bij een bronzen mediale kun je al dingen vrij spelen, maar je zult voor alles goud moeten hebben om het spel volledig uit te spelen en de laatste auto's vrij te spelen. De onderdelen bestaan uit een riant aantal modes.

Allereerst is er de Race mode, waar het uiteraard taak is om rondjes te rijden en als eerste binnen te komen. Afvaller heeft het zelfde principe, alleen zal na elke ronde de achterste auto ontploffen. In Wegmisbruik gaat het er nog een stuk ruiger aan toe, want wie als eerste over de finish gaat is niet belangrijk: je moet je tegenstanders van de weg af beuken. Wanneer iemand door jou toedoen crashed, heb je een takedown. Bij elke takedown word je boostmeter langer en helemaal gevuld. Met Wegmisbruik heb je altijd een tijdslimiet en gaat je auto langzaam kapot wanneer je teveel crashed.

Achtervolging volgt hetzelfde principe als Wegmisbruik, alleen neem je nu de rol aan van politie. De vele tegenstanders zijn vervangen voor één of enkele doelwitten die uitgeschakeld dienen te worden. De doelwitten hebben elk een levensmeter, welke daalt wanneer je ze raakt. Uiteindelijk moeten ze afgemaakt worden met een takedown. In Face-Off word je ook tegenover één tegenstander geplaatst, maar deze keer zal je weer als eerste over de finish moeten rijden. Win je de Face-Off, dan krijg je de auto van de tegenstander.

Bekend van Burnout 3, is ook de Crash mode. In Crash moet je voor de verandering niet zo goed mogelijk door het verkeer heen schieten of iemand te verslaan: je mag botsen! Het is je taak om een zo groot mogelijk ongeluk te veroorzaken. Hiervoor krijg je een aanloop, vaak een aantal schansen en meestal een druk kruispunt voor je kiezen. Op de weg liggen nog enige powerups zoals een boost en wat extra geld. De multiplier (2x of 4x de totale score) en de heartbreaker (je score gehalveerd) zijn jammer genoeg niet meer aanwezig. Dit maakt het crashen wat meer voorspelbaar en makkelijker. Het is nu gewoon zaak goed in het verkeer te rammen. Eerder moest er daarna, of ervoor, nog zo gemanoeuvreerd worden zodat je de multiplier kon pakken zonder de heartbreaker te raken.

De laatste modes in het Wereldtournee zijn Turbo-ronde en Grand Prix. In Turbo Ronde zal je de perfecte tijd neer moeten zetten in een ronde. In Grand Prix zullen meerdere races gespeeld moeten worden om uiteindelijk één eindscore te krijgen met een bijbehorende medaille. De Wereldtournee is onderverdeeld in de verschillende autokla en die het spel kent. Je begint met de Compact kla e, waar een aantal onderdelen mee te spelen zijn. Na het spelen van genoeg onderdelen wordt de Grand Prix vrijgespeeld. Krijg je hier minimaal een bronzen medaille voor, dan kan er ook met de volgende autokla e gespeeld worden. De Wereldtournee kent echt veel onderdelen, waardoor het niet snel uit te spelen is. Vooral als je Legends zo nu en dan speelt (onderweg), kun je echt lang bezig zijn met de game..

Ben je toch zover gekomen dat je overal goud op hebt gehaald, en een '100 procent' bij de voortgang hebt staan, dan kunnen Race, Tijdrit, Wegmisbruik, Achtervolging en Crash als lo taand onderdeel gespeeld worden. Hier kun je alle vrijgespeelde onderdelen en auto's gebruiken voor al je raceplezier zonder de druk van het tournee.