Bullet Witch | Gamer.nl

Mooie heks. Lelijke zombies. Veel knallen. Het recept voor Bullet Witch in een notendop. In mijn eerdere preview kon je al lezen dat ik er niet bepaald wild van werd. Nu dan, enkele weken later, is de volledige versie van deze shoot-em-up verschenen. Is het wat?

In deze tijden van supergelikte graphics heeft Bullet Witch het er maar moeilijk mee. Niet alle effecten zouden te zien zijn op de oude Xbox en zo afgrijselijk lelijk is het nou ook weer niet, maar ergens bekruipt me het gevoel dat het mooier had gekund. Maar goed, graphics zeggen ook niet alles, eens kijken of het verhaal dat compenseert. Even zien. Een goed uitziende heks genaamd Alicia moet een enorm leger aan demonen uitroeien, want anders zullen de laatste overlevenden van de mensheid van de aardbodem verdwijnen. Punt. Hmm, okay, niet bepaald vernieuwend dus. Op zich ook geen probleem, Gears of War (om maar eens lukraak een andere 360-titel er bij te pakken) moest het ook niet direct van zijn verhaal hebben. Echter, de gameplay zat daar wel goed in elkaar. Hoe zit dat met Bullet Witch dan?

Eigenlijk best wel knudde. Zoals je kon lezen in mijn preview haalde ik daar al aan dat Bullet Witch doet denken aan Bloodrayne. Denk hierbij dus aan het gegeven ‘vrouw met speciale krachten en wapens versus gigantisch leger’. Ware het niet dat je bij Bloodrayne nog de mogelijkheid hebt om flexibel heen en weer te bewegen terwijl je al springend op de vijanden kunt vuren. In Bullet Witch is dit helaas niet mogelijk, waardoor de besturing direct nogal traag en log aanvoelt. Hierdoor wordt het spel gelijk al een stuk frustrerender. En waarom nog gaan springen als je er vervolgens toch niks mee kunt?

Dan maar rondgaan rennen, in de hoop dat je met je gigantische wapen (wat sterk doet denken aan een gitaar) de vijanden kapot kunt knallen, of ze gewoon lek kunt prikken. Leuk, maar toch ook weer niet. Het verveelt gewoon énorm snel. Om de gameplay toch enige afwi eling te geven, heeft ontwikkelaar Cavia er magische spreuken ingestopt. Op het eerste gezicht een aardig idee, totdat je er achterkomt dat je sneller af bent als je de zombies gewoon verrot schiet. Een compleet nutteloze toevoeging dus. Het selecteren van deze spreuken is overigens ook een hel. Door middel van een aantal ringen, die je op kunt roepen via de L- en RB-knop, kun je kiezen welke spreuk je nu weer gaat gebruiken. Tof, maar het selectiemenutje blijft wel mooi midden in je beelscherm staan, waardoor je geen idee hebt wat er verder om je heen is gebeurd. Je kunt er verder ook niets doen dan behalve een spreuk uitkiezen. In het ergste geval vermoorden de demonen je. Minder tof.

Mooie tegels op dit dakterras!

En zo gaat het maar door met de ergerni en. Er valt weing te lachen vergeleken die andere zombiegame Dead Rising: de AI is barslecht, de besturing blijft lastig om mee te werken, de omgevingen doen ongeïnspireerd aan (maar als je van b-decors, goedkope horror en camp houdt zal het vast herkenbaar en om te smullen zijn), er zit geen multiplayer in, et cetera. Ander puntje van kritiek is de lengte van het spel, Bulletwitch is namelijke veel te kort. Ja, Gears of War was dat mi chien ook, maar dan had je wel een helluva ride achter de rug. Bullet Witch schiet ook op dat vlak helaas toch tekort. Sporadisch een enigszins opwindend moment met Alicia, maar daar blijft het dan ook echt bij.